Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Introduksjon til Logo IKT for 4A på Sagdalen Strømmen, 23.09.2016 © 2008 Øystein Gran Larsen, Asteriod Miner er et spill skrevet i Logo.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Introduksjon til Logo IKT for 4A på Sagdalen Strømmen, 23.09.2016 © 2008 Øystein Gran Larsen, Asteriod Miner er et spill skrevet i Logo."— Utskrift av presentasjonen:

1 Introduksjon til Logo IKT for 4A på Sagdalen Strømmen, © 2008 Øystein Gran Larsen, Asteriod Miner er et spill skrevet i Logo. Det er tilgjengelig på Internett, og man kan endre på programmet hvis man kan Logo. Asteriod Miner er et spill skrevet i Logo. Det er tilgjengelig på Internett, og man kan endre på programmet hvis man kan Logo.

2 Introduksjon til Logo 2 Hva er Logo Logo er et programmeringsspråk som er laget for å støtte læring. I likhet med noen andre programmeringsspråk er også Logo gammelt. men det lever i beste velgående. F.eks. bruker også OLPC-prosjektet Logo (http://wiki.laptop.org/go/The_OLPC_Wiki)http://wiki.laptop.org/go/The_OLPC_Wiki En viktig del av dette er et «tegneverktøy» som lett kan forstås av barn. Det er dette vi skal se nærmere på i det følgende. Mer informasjon:

3 Introduksjon til Logo 3 Vi trenger et Logo-system på maskinen Vi bruker MSWLogo som kan lastes ned fra last ned installasjonen gå til denne adressen

4 Introduksjon til Logo 4 Brukergrensesnitt her kan man skrive kommandoer her kan man laste inn filer dette er «pennen» som tegner utvalget kommandoer: forward ; flytt pennen fremover right ; vri pennen mot høyre penup ; løft pennen opp pendown; sett pennen ned home; flytt pennen til origo setpos [ ]; flytt pennen til x,y Mange kommandoer kan forkortes, f.eks. fd for forward, rt for right, osv. Tutorial under Help gir en kort intro.

5 Introduksjon til Logo 5 Koordinatsystemer Logo tillater bruk av både kartesiske og polare koordinatsystemer: Pennen kan settes ned på arket (PENDOWN) og løftes opp (PENUP). Hvis den er ned blir det tegnet en strek mellom punktene man oppgir. Illustrasjoner fra Kommandoer : ● home ● setpos Kommandoer : ● home ● forward ● right

6 Introduksjon til Logo 6 Eksempel – filen med et lite program ; en prosedyre, altså noe som kan brukes flere ganger TO PARALLELLELINJER REPEAT 24 [FORWARD 240 RIGHT 180 FORWARD 240 RIGHT 180 LEFT 90 FORWARD 10 RIGHT 90 PENDOWN] END ; her starter programmet med å tegne et ruteark PENUP; løfter opp pennen RIGHT 90; vrir 90 grader mot høyre SETPOS [ ]; flytter pennen til PENDOWN; setter ned pennen PARALLELLELINJER; tegner parallelle linjer RIGHT 90; vrir 90 grader PARALLELLELINJER; tegner parallelle linjer ; fortsetter med å tegne et hus PENUP; opp med pennen HOME; flytter til origo SETPENSIZE [3 3]; endrer bredden på pennen PENDOWN; setter ned pennen SETPOS [0 0]; vinduet på langveggen SETPOS [30 10] SETPOS [30 -20] SETPOS [0 -30] SETPOS [0 0] PENUP; opp med pennen SETPOS [-30 20]; øvre venstre hjørne PENDOWN; ned med pennen SETPOS [60 50]; tegner langveggen SETPOS [60 -30] SETPOS [ ] SETPOS [ ]; fortsetter på kortveggen SETPOS [-90 20] SETPOS [-30 20] SETPOS [ ]; hjørnet PENUP; opp med pennen SETPOS [-30 20]; øvre venstre hjørne på langveggen PENDOWN; ned med pennen SETPOS [-60 50]; til mønet SETPOS [-90 20]; ned til venstre hjørne på kortveggen PENUP; opp med pennen SETPOS [-60 50]; pennen til mønet PENDOWN; ned med pennen SETPOS [30 80]; tegne mønet SETPOS [60 50]; ned til bortre hjørne på langveggen PENUP; opp med pennen SETPOS[ ]; øvre venstre hjørne på det lille vinduet PENDOWN; ned med pennen SETPOS[ ]; tegne det lille vinduet SETPOS[ ] SETPOS[ ] SETPOS[ ] HIDETURTLE; skjule pennen (GIFSAVE "mitthus.gif);skrive ut bilde SETPOS [ ]; fortsetter på kortveggen SETPOS [-90 20] SETPOS [-30 20] SETPOS [ ]; hjørnet PENUP; opp med pennen SETPOS [-30 20]; øvre venstre hjørne på langveggen PENDOWN; ned med pennen SETPOS [-60 50]; til mønet SETPOS [-90 20]; ned til venstre hjørne på kortveggen PENUP; opp med pennen SETPOS [-60 50]; pennen til mønet PENDOWN; ned med pennen SETPOS [30 80]; tegne mønet SETPOS [60 50]; ned til bortre hjørne på langveggen PENUP; opp med pennen SETPOS[ ]; øvre venstre hjørne på det lille vinduet PENDOWN; ned med pennen SETPOS[ ]; tegne det lille vinduet SETPOS[ ] SETPOS[ ] SETPOS[ ] HIDETURTLE; skjule pennen (GIFSAVE "mitthus.gif);skrive ut bilde

7 Introduksjon til Logo 7 Eksempel – kjøre programmet i MSWLogo mitthus.gi f

8 Introduksjon til Logo 8 Andre ressurser NetLogo (http://ccl.northwestern.edu/netlogo/) er en moderne Logo som støttes av et omfattende apparat av modeller for blant annet realfag.http://ccl.northwestern.edu/netlogo/ Astroid Miner er et spill programmert i Logo som man kan laste ned fra (Kanskje du trenger FSMlogo (http://fmslogo.sourceforge.net/) forhttp://fmslogo.sourceforge.net/ å kjøre det, men opplegget er det samme som for MSWlogo)


Laste ned ppt "Introduksjon til Logo IKT for 4A på Sagdalen Strømmen, 23.09.2016 © 2008 Øystein Gran Larsen, Asteriod Miner er et spill skrevet i Logo."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google