Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport."— Utskrift av presentasjonen:

1 KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING

2 FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport

3 HVORFOR? 1.Bystørrelse? 2.Befolkningstetthet? 3. Utbyggingstruktur?

4 BEFOLKNINGSTETTHET Høy tetthet gir: -kortere reiseavstander -mindre bilkjøring -mer sykling -mer gange -bedre grunnlag for kollektivtrafikk

5 ENERGIBRUK PR INNBYGGER

6 UTBYGGINGSTRUKTUR

7 HVA MED TRANSPORTBEHOVET?

8 ALTERNATIV LOKALISERING

9 SAMORDNET ATP

10 STØRRELSEN PÅ BOLIGOMRÅDER En tommelfingerregel: >4.000 innbyggere = 4 avganger i timen >3.000 innbyggere = 3 avganger i timen >2.000 innbyggere = 2 avganger i timen >1.000 innbyggere = 1 avgang i timen <1.000 innbyggere = alle kjører bil

11 TRADISJONELL PLANLEGING

12 SAMORDNET ATP

13 RPR FOR SAMORDNET AREAL- OG TRANSPORTPLANLEGGING Arealbruk og transport skal utvikles slik at de fremmer samfunnsøkonomisk effektiv ressursutnyttelse, med miljømessig gode løsninger………. Det bør utarbeides regionale areal- og transportplaner hvor flere kommuner sees i sammenheng Innenfor gangavstand fra knutepunkter på kollektivtrafikknettet, kan utbyggingshensyn, under gitte forutsetninger, tillegges større vekt enn vern.

14 REISEVANEUNDERSØKELSEN Sintef 2006 Kristiansand: 59% Lillesand:65% Birkenes:66% Søgne:69% Vennesla:72% Songdalen:79%

15

16


Laste ned ppt "KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google