Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOle-Martin Klausen Endret for 7 år siden
1
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon
2
Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak
3
Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak
5
Kilde: Chesbrough Lisensiér inn Spinn inn Kjøp opp Selg Spinn ut Lisensiér ut
6
Kilde: Chesbrough, www.pgconnectdevelop.com, Harvard Business Review Vol. 84, No. 3, March 2006 Procter & Gamble eksempel “Important innovation is increasingly being done at small and midsize entrepreneurial companies. Even individuals are eager to license and sell their intellectual property. University and government labs have become more interested in forming industry partnerships … The internet has opened up access to talent markets throughout the world. And a few forward looking companies… are beginning to experiment with the new concept of open innovation.” -Harvard Business Review, 2006
7
P&G Resultater (2006) Mer enn 35% av P&Gs nye produkter har elementer som kommer utenfra selskapet FoU produktivitet har økt med nesten 60% Suksessgraden av innovasjon er mer enn fordoblet Innovasjonskostnadene har falt Aksjekursen er fordoblet Kilde: Harvard Business Review Vol. 84, No. 3, March 2006
8
Forretningsmodell > Teknologi Verdi Ekspertise Eiendeler Prosesser Nettverk Kunder Enkeltpers. Kanaler Konkurranse Kostnader Produkter og tjenester Inntekter Kilde: Create Innovation, Alex Osterwalder, Chesbrough
9
Forretningsmodell – flyselskap Verdi Kostnader Produkter og tjenester Inntekter DyrestBilligst Flyskatt Billettpris
10
Forretningsmodell – Ryanair Verdi Kostnader Produkter og tjenester Inntekter DyrestBilligst Flyskatt Billettpris
11
Xerox PARC eksempel Kilde: Chesbrough Verdi Kunder Enkeltpers. Kanaler Konkurranse Kostnader Produkter og tjenester Inntekter
12
Xerox PARC eksempel Kilde: Chesbrough Verdi Kunder Enkeltpers. Kanaler Konkurranse Kostnader Produkter og tjenester Inntekter
13
Kilde: Chesbrough Lisensiér inn Spinn inn Kjøp opp Selg Spinn ut Lisensiér ut
14
Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak
16
Bedriftene Aktiv omsetning av idéer Venture finansiering Lisensiering av patenter Profesjonell innovasjonsledelse
18
Forskningsinstitusjonene Økt ansvar for grunnforskning Samarbeid med bedrifter Sterkere behov for kommersiell kompetanse
20
Myndigheter Mer støtte til grunnforskning Stimuler samarbeid mellom bedrifter og forskere Ny forståelse av innovasjon
21
Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak
22
Hva kan vi gjøre? Definer roller Kartlegg kompetansenettverk Fokuser på ekspertisen Forstå innovasjonsledelse
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.