Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKristina Hermansen Endret for 7 år siden
1
Kompetanse for mangfold Erfaringer fra arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Grong videregående skole
2
Grong videregående skole Visjon: Der mennesker møtes og drømmer blir til.
3
Distrikts-skole 300 ELEVER 100 elever på hybel i sentrum 70 ansatte – ca 64 årsverk derav 7 personer utenom «skoledrifta» Ressursskole for samisk undervisning i NTFK Ulike klasserom: Jørem Gård, Grong, Namsskogan og Lierne kommuner, UTESKOLE Ulike bedrifter i ulike kommuner HVEM ER VI?
4
TILBUD GVS Studieforberedende: Utdanningsprogram for studiespesialisering Utdanningsprogram for idrettsfag, naturbruk og landslinje sportsfiske Yrkesfaglig område: Byggfag Helse og oppvekstfag Restaurant og matfag Naturbruk Elektrofag
5
Elevgrunnlag Ca. 20 elever de siste åra 15 elever inneværende år Fordelt på de fleste programområdene Alle elevene har tilbud om styrking/tilrettelegging i fag Noen voksne Noen delkurselever Antall elever øker – flere kommuner integrerer
6
Samarbeidspartnere Beem (30) Bo-enhet enslige mindreårige Voksen- Opplæring ( 126) IN- kommuner Grong kommune Hero Mottak (162)
7
Utfordringer Faglige og sosiale behov blant elevene Manglende dokumentasjon på elevenes kompetanse Høye og delvis urealistiske ambisjoner blant elevene Stort behov for karriereveiledning før videregående skole Forståelse for utvidet skoleløp Stort behov for karriereveiledning og faglig støtte underveis i skoleløpet Fravær – flytting Økonomiavklaring
8
Organisering Kontakt med avgiverskole før skolestart Oppstartsamtale med eleven – kontaktlærer (faglærer) / karriereveileder Vektlegger klassetilknytning de første to ukene Kartlegging av behov for støtte – ordinære kartleggingsprøver i norsk/matte Eget klasserom for «støtteundervisning» – timeplanfestet Lærer med undervisnings- og «kulturkompetanse» To-lærer-system i matematikk/andre fag etter behov Mål om å få timeplanlagt samarbeidstid lærere
9
« Stemmer fra klasserommet »
10
Norsk som 2.språk Ta utgangspunkt i hver enkelt elevs behov Legge stor vekt på ord og begrepsforståelse - Lesing av korte historier, f.eks. Leseglede 1,2,3…- - Gjennomgå tekster fra lærerbøker med fokus på nye ord/begreper Finne hjelpemidler som f.eks. Lexin.no, Minvei.no; «Veien fram» og «Veien fram yrkesfag» Hjelpe med lekser Lesehjelp på tentamen «Være der» for elevene Vurdere individuell/gruppevis tilrettelegging for den enkelte
11
Erfaringer fra prosjektperioden Mulighet til større fokus på arbeidet med minoritetsspråklige elever Vektlegge god overgang fra inntakskommuner til videregående skole Åpne for hospitering for elever i voksenopplæring jfr. hospiteringsplan Forankring i hele personalgruppa – intern skolering Bedre kjennskap til læreverk, digitale læremidler (eks. NAFO) Organisering av undervisninga Se all tilrettelagt undervisning under ett Videreutviklet samarbeidet med Beem (bo-enhet enslige mindreårige) Samarbeid med grunnskole og voksenopplæring – erfaringsutveksling - tiltak
12
Veien videre… Videre samarbeid med Nord universitet Lokalt samarbeid om utarbeidelse av oppvekstplan for GK Tettere samarbeid med Hero mottak Arrangere trivselstiltak med fokus på integrering Økt elevmedvirkning – klasser og elevråd VI VIL VÆRE EN RESSURSSKOLE I DETTE ARBEIDET OG GLEDER OSS TIL FORTSETTELSEN
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.