Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python."— Utskrift av presentasjonen:

1 Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python

2 2 Kjapt om meg selv Underviser IT Grunnkurs (Python) ved NTNU –En av 3 paralleller, ca. 350 studenter Språk undervist tidligere: –Java, JSP, Matlab, Pascal Også programmert i: –C, Fortran, Assembly, PL/1, SQL, Prolog, LISP, PHP, Simula, BASIC, … MEN: aldri i grunnskolen

3 3 Oversikt Hva er Python? Hvorfor Python? Hvordan undervise Python? Eksempler

4 4 Hva er Python? Tekstbasert programmeringsspråk –Flere paradigmer (prosedyre, objekt, funksjonell) Mye ligner på andre språk –I/O: tastatur, skjerm, filer –Elementære datatyper: heltall, flyttall, tekst, sannhetsverdier –Datastrukturer: lister, tupler, mengder, oppslagslister –Kontrollstrukturer: sekvens, valg, løkker, rekursjon, unntak –Abstraksjoner: funksjoner, moduler, klasser –Diverse tilleggsbibliotek: matematikk, GUI, lyd,... Fokus på lesbarhet: –Innrykk betyr noe

5 5 Hvorfor Python? Relevans for jobb / praksis Gratis, åpen kildekode Lav nybegynnerterskel –Lesbarhet –Lite formalitet rundt typing –Oppnå noe med få linjer kode –Liten kontekstbyrde Interaktiv modus –Kjapp utprøving Kilde: http://spectrum.ieee.org/computing/software/ the-2015-top-ten-programming-languages

6 6 Hvordan undervise Python? (1) Flere pensumrekkefølger mulig… –Funksjoner før kontrollstrukturer, eller omvendt? –Strenger tidlig, eller sammen med lister? Flere opplegg i timene mulig –Prøve først, så forklare – eller omvendt? –”One size fits all” fungerer ofte dårlig Ulike valg av anvendelsesområder –Kun ett, f.eks. matematiske beregninger? –Miks av mange... (språk, tegning,...) Ingen fasitsvar, må prøve dere fram

7 7 Hvordan undervise Python? (2) Fint å trekke analogier til ting de kan fra før –Men pass på viktige forskjeller! Kjappe iterasjoner –Vis et problem som vi trenger å løse –Introduser et nytt konsept –La dem øve på oppgaver med dette Variasjon i ambisjonsnivå –Fra å kjøre og forstå programkode til å skrive den selv –Fra enkle one-liners til store prosjekter

8 8 Hvordan undervise… ? (3) Lær god programmeringspraksis –Dele opp problemet, teste ofte –Hjelp til selvhjelp: forstå feilmeldinger Crowdsourcing kan være effektivt –I vårt emne bruker vi piazza (piazza.com) for spørsmål/svar –Flinke studenter kan hjelpe de svakere –Rask responstid (pga. stort volum) Digitale ressurser kan muliggjøre fleksibilitet –NTNU sitt IT Grunnkursemne: itgk.idi.ntnu.no –Div. Videoer: På norsk: YouTube-kanalen Guttorm Sindre... Mange proffere engelskspråklige ressurser Dere kan også lage egne videoer –Screencasts krever veldig lite utstyr

9 9 Installering av Python Lurt å installere Tcl/Tk før Python, se råd på f.eks. –https://www.python.org/download/mac/tcltk/https://www.python.org/download/mac/tcltk/ –http://www.tkdocs.com/tutorial/install.htmlhttp://www.tkdocs.com/tutorial/install.html –(mye vil virke også uten Tcl/Tk, men av og til får man kryptiske feilmeldinger uten eller med gammel versjon) Selve Python installeres fra Python.org –Ta siste versjon (3), ikke versjon 2 –Med dette følger IDLE, en editor for å skrive Python-kode –Ikke nødvendigvis den beste editoren, for store prosjekter er andre alternativer vesentlig bedre (PyCharm, LiClipse, …) –Men virker greit nok for små prosjekt, og enklest om alle elevene bruker det samme


Laste ned ppt "Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google