Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon 22. februar 2016. 1990: Sparebanken NOR 2011: DNB 2003: DnBNOR 1822: Christiania Sparebank 2002: Sparebankstiftelsen Sparebanktradisjonen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Presentasjon 22. februar 2016. 1990: Sparebanken NOR 2011: DNB 2003: DnBNOR 1822: Christiania Sparebank 2002: Sparebankstiftelsen Sparebanktradisjonen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Presentasjon 22. februar 2016

2 1990: Sparebanken NOR 2011: DNB 2003: DnBNOR 1822: Christiania Sparebank 2002: Sparebankstiftelsen Sparebanktradisjonen – samfunnsnyttig innsats gjennom snart 200 år

3 Kunst og kultur Friluftsliv og naturkunnskap Kulturminner og historie Nærmiljø, idrett og lek Sparebankstiftelsen DNBs formål Være en langsiktig eier i DNB Bruke overskuddet til allmennyttige formål

4 GaverInstrumenter Sentralen Kunst

5 64 lokale arenaer

6 Viktig lokal arena Fremtid for lokal journalistikk Fordel å være selveiende Hva vi tror på

7 Ikke en finansiell investering, men skape en ny institusjon ? Tinius-stiftelsen Tinius-stiftelsen Stiftelsen Dagsavisen Stiftelsen Dagsavisen Stiftelsen Dagbladet Stiftelsen Dagbladet

8 SPAREBANK- STIFTELSEN DNB NY STIFTELSE Styret Generalforsamling Styret AMEDIA Styret i as Oppretter ny stiftelse Ansvarlig lån for å gjennomføre kjøp Velger styret i ny stiftelse Modell for gjennomføring Begrunnelse Konsernet (og ny stiftelse) må være ansvarlig for sin egen økonomi Hvis alt går bra, får Sparebankstiftelsen DNB tilbake sine midler (risiko, men ikke «gave»)

9 Fremtiden?

10 Lokalaviser er av stor betydning for lokalsamfunn, organisasjonsliv, kulturliv, frivillighet og lokaldemokrati. Å muliggjøre kjøp av Amedia er en naturlig videreføring av Sparebankstiftelsen DNBs samfunnsnyttige investeringer. Gode lokalaviser er viktig for de formålene stiftelsen støtter. Sparebankstiftelsen DNB oppretter en ny stiftelse, som får et ansvarlig lån for å gjennomføre kjøpet av aksjene i Amedia. Dette sikrer et langsiktig og stabilt eierskap til norske lokalaviser. Et stiftelseseid mediekonsern vil styrke lokalavisene. Et langsiktig eierskap vil kunne sikre avisene nødvendig kraft til omstilling og økt økonomisk handlingsrom. Avisenes egenart og redaksjonelle frihet vil bli videreført med ny eier. Kjøpet betyr ikke at Sparebankstiftelsen DNB vil finansiere avisdrift. Avisene i Amedia vil fortsatt måtte drive lønnsomt, og finne gode forretningsmodeller i et krevende mediemarked. Oppsummert


Laste ned ppt "Presentasjon 22. februar 2016. 1990: Sparebanken NOR 2011: DNB 2003: DnBNOR 1822: Christiania Sparebank 2002: Sparebankstiftelsen Sparebanktradisjonen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google