Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTorger Pettersen Endret for 7 år siden
1
Hva er omdømme? Omdømme er summen av oppfatninger som finns om oss, egenskaper vi tillegges, de (for)dommer som felles – kort sagt summen av alle historier som fortelles om oss. Ulikt omdømme blant ulike grupper: innbyggerne, brukerne, kunder, pårørende, arbeidssøkere, media, næringsliv, frivillige organisasjoner, andre off instanser.
2
Omdømme skapes og vedlikeholdes: Gjennom erfaringer og direkte dialog. medieomtale. informasjon/kommunikasjon hva andre sier ”rykter”
3
Omdømme Forskjellen på internt og eksternt omdømme Forskjellen på brukertilfredshet og innbyggertilfredshet Rekrutteringsutfordringer Ansatte som omdømmeambassadører
4
Om forventninger ”Når den private velstanden øker her i landet, øker også forventningene og kravene til de offentlige velferdstilbudene. Det blir et større sprik mellom det vi er vant til og forventer i våre private liv, og det vi kan forvente av det offentlige.” ”Rikdommens dilemma”. Analyseselskapet Econ 2006
5
Et godt omdømme kan gi kraft Norske kommuner har dårligere omdømme enn de fortjener Likevel er det de færreste kommuner som arbeider langsiktig, planmessig og målrettet for å bygge et bedre omdømme Hvordan kan en kommune styrke sitt omdømme?
6
Grunnregler i omdømmebygging Vi må gjøre det vi sier vi skal gjøre! Våre tjenester er viktigst. Skape urealistiske forventninger? Det nytter ikke å kjøpe seg et godt omdømme En må være den en er
7
Omdømme = Slagord? De geografisk orienterte: Andebu –... i hjertet av Vestfold Gjerdrum – Nærmere enn du tror De geografisk orienterte: Andebu –... i hjertet av Vestfold Gjerdrum – Nærmere enn du tror De kryptiske: Molde – Stikker seg ut Høylandet – Fly så høyt du vil – med begge beina på jorda De kryptiske: Molde – Stikker seg ut Høylandet – Fly så høyt du vil – med begge beina på jorda De trivelige: Rakkestad – Den trivelige kommunen Fet – Sammen skaper vi trivsel og utvikling i Fet De trivelige: Rakkestad – Den trivelige kommunen Fet – Sammen skaper vi trivsel og utvikling i Fet De kule: Våler – ett gir ekstra Berlevåg – heftig og begeistret De kule: Våler – ett gir ekstra Berlevåg – heftig og begeistret De ”intetsigende”: Frosta – Først og fremst Froland – enkelt og greit De ”intetsigende”: Frosta – Først og fremst Froland – enkelt og greit De mulige og lange: Ås – Mulighetenes kommune de livskvalitet i hverdagen står i sentrum Frei – I medvind uansett vær i et hav av muligheter De mulige og lange: Ås – Mulighetenes kommune de livskvalitet i hverdagen står i sentrum Frei – I medvind uansett vær i et hav av muligheter
8
5 forutsetninger for å styrke kommunen sitt omdømme 1 Kommunen må erkjenne at et godt omdømme er noe som kan gi kraft og styrke 2 Omdømmearbeidet må forankres i kommunens toppledelse - aktivt 3 Omdømmearbeid er jevnt arbeid for å skape og forsterke identitet 4 Kommunen må ha realistiske forventninger til hvor godt omdømme de kan få 5 Kommunen må være bevisst på sammenhengen mellom tjenester og identitet
9
Politikk som motkrefter I omdømmebygging stiller kommunene med et handikap sammenlignet med private virksomheter: En vesentlig del av politikkens vesen er å framheve det negative Politikerne kan glemme sin rolle som arbeidsgivere og demoralisere organisasjonen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.