Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016."— Utskrift av presentasjonen:

1 Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016

2 Bakgrunn for prosjektet Konseptvalgutredning (KVU) for transportsystemet Trondheim – Steinkjer 2011 Nasjonal transportplan 2014 – 2023 Handlingsprogrammet Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen

3

4 Effektmål Redusere kjøretiden for persontog med bakgrunn i bedre akselerasjon Øke fleksibiliteten for togoperatørene Redusere støynivået fra togene på strekningene Redusere klimagassutslippene fra person- og godstransporten på strekningene Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen

5 Miljømål Tilrettelegge for at mer av togtrafikken kan bruke fornybare energikilder. Redusere klimagassutslippene (CO2) fra togtrafikken med %, tilsvarer en reduksjon i CO2-utslipp fra trafikken på tonn pr. år. Ingen direkte utslipp av gasser (SO2, NOX, CO, HC) og partikler til luft fra elektrisk togtrafikk på strekningen. Mindre støy fra togtrafikken med bakgrunn i at elektriske tog er stillere ved lave hastigheter og når de står i ro. Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen

6 Prosjektets omfang Nordlandsbanen ̶ Trondheim S – Steinkjer ̶ 121,5 km ̶ Stavne – Leangenbanen ̶ 5,5 km Meråkerbanen ̶ Hell – Storlien ̶ 74 km Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen

7 Prosjektets omfang Elektrifisering av dagens trasé ̶ Kontaktledningsanlegg (KL) for overføring av elektrisk energi fra omformerstasjoner til tog ̶ I Norge benyttes V og 16 2/3 Hz Autotransformatorsystem (AT-system) ̶ to ledere (positivleder og negativleder) ̶ Autotransformatorer ved ca. hver tiende kilometer langs banen To nye omformerstasjoner ̶ Eidum og Steinkjer Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen

8 Omformerstasjon Prosjektets omfang

9 Videre fremdrift Det er satt av 184 millioner i første periode av NTP. Detaljplanlegging i 2015 – 2016 KS2 i Konsesjonssøknad sendes NVE 2016 Oppstart bygging 2017 Produksjon Omformerstasjoner bygges tidlig/først i byggeperioden: Eidum bygging Steinkjer bygging Ferdigstillelse Ibruktagelse av delstrekninger Prosjektavslutning senest 2023 Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen


Laste ned ppt "Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google