Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertNiklas Simonsen Endret for 7 år siden
1
12. aug. 2004 Personkundemarkedet
2
Organisering PM Adm.banksjef Visesdm.banksjef Region Sandefjord Lokalt kredittutvalg Kunderådgivere Region Larvik Lokalt kredittutvalg Kunderådgivere Region Tønsberrg Lokalt Kredtiutvalg Kunderådgivere Region Horten Lokalt kredittutvalg Kunderådgivere Kundesenter m/12 ansatte (tlf., mail og faks) 20 ans12 ans 8 ans 2 ans 8 rådgivere på skadeforsikring 2 meglerforretninger m/ 23 ansatte
3
Strategi PM Visjon: ”Ditt 1. Valg i Vestfold” Relasjonsbygger Distribusjon: Personlig rådgivning og effektive teknologiske løsninger Totalleverandør –Finansiering –Sparing –Forsikring –Betalingsformidling –Eiendomsmegling PM- Kunder –30.000 aktive bankkunder –16.000 aktive forsikringskunder
4
Personkundemarkedet Personkundemarkedet: –I underkant av 70 % av bankens aktivitetskapital, samt ditto andel av bankens inntjening før tap. –Banken har tradisjonelt hatt og har fortsatt et godt grep om personkundemarkedet. –Flerkanalstrategi: –KontoreneGj. sn. 1.000 besøk pr. dag –Telefon (kundesenter)Gj. sn. 1.000 tlf. pr. dag –NettbankGj.sn 3.000 transaksjoner pr. dag
5
Utviklingstrekk Lavrentesituasjon Positiv befolkningstilvekst i Vestfold Torpeffekten på både næringsliv/husholdningssektoren Nærhet til Oslo ( stadig bedre kommunikasjon ) Sterk økning i boligpriser Stabil (men relativ høy) ledighet Økende kjøpekraft i husholdningssektoren og høyere privat forbruk. Stadig mer kunnskapsrike kunder (info.samfunnet) Tøff konkurransesituasjon (spes. boliglån)
6
Konkurrenter PM DnB Nor Nordea Larvikbanken Andebu SpareBank Nøtterø SpareBank Posten StoreBrand Bank HandelsBanken Sparebanken Øst Skandia Banken Fokus Bank
7
Kunder Innskudd Markedsandeler Vestfold 2001 Fond/Aksjer Skadeforsikring Vestfold Personmarkedet Gjeld
8
Markedsandeler Bank Sandefjord 30 – 35 % Larvik 15 – 20 % Horten 20 – 25 % Tønsberg 1 - 2 %
9
Top of mind/først nevnt Hvilke banker kjenner du til, eller har du hørt om?
10
Anbefale 1998 - 2002 PM pr. kontor i Samspar Sparebank 1 Vestfold Sparebank 1 Rygge Vaaler Modum sparebank Sparebanken Grenland SpareBank 1 Kongsberg
11
Utlånsutvikling - PM
12
Utlånsvekst - PM
13
PM–utlån intervallfordelt (9.000 utlån)
14
Innskudd – PM
15
Innskuddsvekst PM
16
Utlån PM - stedsfordelt
17
Innskudd PM - stedsfordelt
19
Inntekter PM ( % av gj. Forv)
20
Automatiseringsgrad regningsbetaling 1 mill. transaksjoner i 1998 – 1,7 mill transaksjoner i 2004
21
Betalingsformidling 850.000 trans. 1. Halvår 04 Manuelle tjenester
22
Skadebestandsutvikling –PM (mill.kr)
23
Utvikling aksje-/rentefond (mill.kr)
24
Omsetning eiendomsmegling (EM 1 V a/s og GS a/s) mill. kr
25
Antall enheter omsatt (EM 1 V a/s og GS a/s)
26
Inntekter eiendomsmegling (EM 1 V a/s og GS a/s)
27
Hva er viktig fremover ? Ta initiativ (via bank-, forsikrings- og eiendomsmeglingsområdet) Gi gode råd – ( kompetanse ) Være tilgjengelig slik kunden ønsker det Holde hva vi lover 30.000 aktive bankkunder 16.000 aktive forsikringkunder 1.000 bolighandler i året ( 1,8 mrd.)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.