Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle."— Utskrift av presentasjonen:

1 Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle på, som andre kan lære av. Lars Ueland Kobro/signTorbjørn Wekre Prosjektleder/forsker Seniorrådgiver, TelemarksforskingDistriktssenteret Tlf. 90 94 25 61Tlf. 481 68 278, kobro@tmforsk.notorbjorn.wekre@kdu.no Kontaktinfo: MEDIESTRATEGI

2 Suksessrike næringskommuner - Hovedmomenter 1.Timing 2.Budskap 3.Kanaler (kontakter og relasjoner) 4.Avsender

3 Suksessrike næringskommuner - Hovedmomenter TIMING 1.Ved prosjektets oppstart 2.Ved markante bevegelser 3.Avslutning – konklusjon 4.Finn en egnet dag/uke – ikke i valget!...

4 Suksessrike næringskommuner - Hovedmomenter TIMING 1.Ved prosjektets oppstart 2.Ved markante bevegelser 3.Avslutning - konklusjon

5 Suksessrike næringskommuner - Hovedmomenter Begrens budskapet til tre hovedmomenter 1.Noen distriktskommuner lykkes bedre enn andre (vi er en av dem) 2.Vi vet IKKE hva som er årsaken til suksess, men vi kan finne det ut 3.Næringsutvikling og attraktivitet handler om samspill og samarbeid – her er det sikkert mange som skal dele æren!

6 Suksessrike næringskommuner – utfyllende momenter 1. Noen lykkes bedre enn andre Noen distriktskommuner lykkes bedre enn andre (vi er en av dem) Det er plukket ut i alt 15 kommuner som lykkes med næringsutvikling OG bosetting. Se egen liste Suksess i denne sammenhengen handler om utvikling langs tre dimensjoner; bedriftsutvikling målt i sysselsetting, besøksnæring forstått som næringsliv hvor kundene må oppsøke kassapparatet (handel, kultur, reiseliv) og bosetting ; befolkningsutvikling som ikke er arbeidsplassbetinget. Se topp-femten lista over hvor deres kommune skårer høyest. Næringsutvikling og attraktivitet handler om samspill og samarbeid – så her er det sikkert mange som skal dele æren for at vi lykkes relativt godt.

7 2. Vi vet ikke hva årsakene til suksess er Det er fristende å gjette på hva som er suksessoppskrift hos oss – det skal vi IKKE gjøre nå. Vi vil møte prosjektet uten forutinntatte oppfatninger – det er klokest (En kommune har allerede uttalt seg til en lokalavis og sagt at det handler om ”å sitte langt ute på stolen” – det vet vi foreløpig ikke om stemmer) Prosjektet vil finsikte kommunens næringsliv med hensyn til hvilke bransjer, bedrifter og butikker m.v. som står for den største framgangen På samme måte vil bostedsutviklingen finsiktes for å avdekke detaljer rundt bosettingen i kommunen; alder, barn/ikke barn, hvor i kommunen utviklingen har funnet sted osv. Suksessrike næringskommuner – utfyllende momenter

8 3. Mange skal dele æren Det er helt sikkert enkeltpersoner og enkeltbedrifter som har vært sentrale i den positive utviklingen – best å ikke nevne navn nå… Næringsutvikling handler om samspill, nettverk – utvikling av et sted – ikke en organisasjon Forskningsprosjektet vil jobbe aktivt med å avdekke hvilken nyskaping og utvikling som springer ut av initiativ og samarbeid mellom svært ulike aktører på stedet; ildsjeler, entreprenører, bedrifter og bediftsnettverk, for å nevne noe. De femten utvalgte kommunene har ulik partipolitisk ledelse og ulik økonomisk status. Suksessrike næringskommuner – utfyllende momenter

9 Suksessrike næringskommuner - Hovedmomenter KANALENE 1.Regionale NRK-kontorer gjennom en dame hos NRK-Telemark 2.En nasjonal avis 3.Regionalaviser 4.Egne web sider 5.Kundens websider

10 Suksessrike næringskommuner - Hovedmomenter AVSENDER 1.La lyset skinne på oppdragsgiver og kunder 2.Pass på å få med alle navn og logoer i all utsendelse 3.Personifisering er et nødvendig onde 4.Vær bevisst på at budskapet kommuniserer aktører

11

12

13

14 Suksessrike næringskommuner - kommunelista Nummereringen angir hvilken plass distrikts- kommunen har blant samtlige 430 norske kommuner, innenfor henholdsvis bedrift, besøk og bosettingsattraktivitet.


Laste ned ppt "Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google