Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

RISAVIKADAGEN 2012 OMRÅDETRANSFORMASJON OG MERKEVAREBYGGING Bjarne Uldal Daglig leder VJU Brand and Business Innovation.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "RISAVIKADAGEN 2012 OMRÅDETRANSFORMASJON OG MERKEVAREBYGGING Bjarne Uldal Daglig leder VJU Brand and Business Innovation."— Utskrift av presentasjonen:

1 RISAVIKADAGEN 2012 OMRÅDETRANSFORMASJON OG MERKEVAREBYGGING Bjarne Uldal Daglig leder VJU Brand and Business Innovation

2 Hvorfor Place Branding? Mer populært bosted Økt attraktivitet som arbeidssted. Flere tilreisende/ besøkende Øke konkurranse- evnen som jobblokasjon Snuoperasjon; justere feil/dårlig image Effektiv og konsistent ‘brand story’

3 Kilde: Tanangers Minne sine hjemmesider

4 HVA PÅVIRKER IMAGET? Personlig opplevelse Word of mouth Klisjeer og stereotyper Politikk Natur/ fritid Eksport Innbyggernes oppførsel Kampanjer

5 I DAG TID FRAMTID MERKEVERDI POSISJONERING ØNSKET IDENTITET IMAGE Fra tilfeldig image til bevisst identitetsbygging Posisjonering: Vår positive annerledeshet, løfter til målgruppene Innsikt: Nåværende oppfatninger av Risavika/Tananger Identitet: Ønskede assosiasjoner i våre målgruppers hoder

6 Place branding - step by step Stedets merkeidentitet og posisjonering Kommunikasjon / påvirkning Image Byggeklosser: Historie Næringsliv Kultur Arkitektur Utdanning Natur/landskap Infrastruktur Folklore Mat og drikke Ikoner Severdigheter + Visjon, Misjon, Mantra Målgrupper: Eksisterende beboere og bedrifter Potensielle beboere og bedrifter Investorer Myndigheter Media/presse Opinionen Talerør: Merkeambassadører ’Kjendiser’ Synlige bedrifter Arrangementer Markedskommunikasjon / kampanjer

7 Posisjoneringsstrategi for Risavika/Tananger SEGMENTER HANDELS- OG SERVICENÆRINGE N TRADISJONELL INDUSTRI BEBOERE UNDERREPRESENTERTE/ SÆRLIG INTERESSANTE GENERELLE BUDSKAP Eksempler: Infrastruktur. Natur. Kombo arbeids- og bosted SEGMENTSPESIFIKKE BUDSKAP Eksempler: Mange start-ups! Opplevelser mangelvare = stort markedspotensial Eksempler: Norges beste maritime cluster Kort vei til verden (havn + flyplass) Eksempler: På landet, i byen Fantastisk natur Eksempler: Golfklubb? Kulturinstitusjoner? Dykkerklubb? Sjøsportgrupper? Serveringsindustri?

8 Hvor står vi i dag – våre styrker og svakheter? Hva kan vi stå for i framtiden – og hvordan artikulerer vi det? Hva er vår positive annerledeshet – som gjør oss unike og attraktive som bosted / arbeidssted / besøkssted? Hvordan kan vi virkeliggjøre denne ønskede identiteten? Hvilke nøkkelpersoner og –miljøer må bidra for at vi skal lykkes? Hvordan måler vi om vi er på rett vei? Hva er det unike ved Tananger/Risavika?

9 En smakebit på nåværende posisjon Intervjuer med tre eiendomsmeglere og én eiendomsutvikler

10 Attraktivitet Risavika – ikke et bosted, kun et arbeidssted. Tananger – attraktivt og etterspurt boområde med store hus og tomter fra 80-tallet, men ikke like attraktivt som for eksempel Stokka, Eiganes, Nedre Vaulen. Risavika – meget attraktiv for virksomheter som ønsker nærhet til havnefasiliteter og det maritime clusteret. Assosiasjonsbilde Risavika: offshorerelatert næringsvirksomhet med behov for dypvannskai og baseaktiviteter. Kjennskap om stedet gjennom kjennskap de største virksomhetene i Risavika.

11 Utfordringer Både som bo- og arbeidssted: bedre infrastruktur og logistikk. Ensidig bilde av Risavika Attraktivitet Bedre infrastrukturløsninger som minsker avstanden til de viktige destinasjonene i regionen. Mer radikale transportmessige grep for å knytte området spesielt nærmere Tasta og sentrum. Bygge boliger i randsonen av næringsvirksomheten i Risavika. Risavika vs. Forus For standard kontorplasser rangeres Forus fortsatt foran Risavika. Risavika foretrekkes av virksomheter som direkte/indirekte kan dra synergier av det maritime i miljøet.

12 Hvordan utvikle området som bo- og arbeidssted? Bedre trafikale løsninger. Nyttiggjøre seg suksessen med Jåsundutbyggingen til å tenke mer i retning av helhetlig tilrettelegging. Utvikling av service-/handelssenter og skole. Satse på fritidstilbud for barnefamilier. Mål om å bli best på det dette i regionen? Bedre tilrettelegging for utnyttelse av naturarealene til rekreasjonsformål. Stille strenge krav til utbyggere blant annet om minimumstørrelse på tomt.

13 Place Branding – oppsummert Temperaturmåling Vår positive annerledeshet En klar framtidsvisjon Mennesket i sentrum Fokusert strategi Eierskap, mandat og involvering Kreativitet, vilje og besluttsomhet Måling og evaluering


Laste ned ppt "RISAVIKADAGEN 2012 OMRÅDETRANSFORMASJON OG MERKEVAREBYGGING Bjarne Uldal Daglig leder VJU Brand and Business Innovation."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google