Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IKT-rådgiver Bjørn Tore Nyland Design: Ragnhild Løvli.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IKT-rådgiver Bjørn Tore Nyland Design: Ragnhild Løvli."— Utskrift av presentasjonen:

1 IKT-rådgiver Bjørn Tore Nyland Design: Ragnhild Løvli

2 Meråpent bibliotek Bibliotekets «7-Eleven»

3 Meråpent bibliotek Utvidelse av bibliotekets åpningstid. Ubemannet åpningstid - som kommer i tillegg til bemannet åpningstid. Ubemannet kl og kl Alle dager i året, - også søndager og helligdager. Tilgang mot skriftlig kontrakt med biblioteket. Satt i drift 3. februar 2016.

4 Begrepet «Meråpent» Ubetjent bibliotek? Ubemannet bibliotek? Selvbetjent bibliotek? Døgnåpent bibliotek? Åpent bibliotek? Meråpent!

5 Hvorfor Meråpent? Utvidet åpningstid og tilgjengelighet. Utvidet tilgang til bibliotekets tjenestetilbud. Mulig møteplass i et nærmiljø. Arena for lag og foreninger. Stille leseplass for studenter. Turmål for søndagsturen.

6 Hvor? Bydelsbibliotekene på Heimdal og på Moholt.

7 Hva er tilgjengelig? Hele biblioteket. Hele samlingen. Utlån og innlevering. Selvbetjent hentehylle (reserveringer). Publikums-PCer, kopi, print, scan. Trådløst nett. Projektor / lerret. Søkemaskiner. Leseplasser. Kaffemaskin. … - og toaletter.

8 Hvordan? Bibliotekkort og PIN-kode brukes for å åpne dører. RFID-brikker - hele samlingen. Nye selvbetjeningsautomater for utlån og innlevering. Søkemaskiner for søk i bibliotekets database. Bedre skilting / tilrettelegging. Foreløpig betaling for kopi/print i myntboks. Neste: - «Digital litteraturveileder».

9 Hva måtte vi tenke på? jus ∙ kontrakt ∙ engelsk ∙ barn ∙ aldersgrense ∙ barnehager ∙ institusjoner ∙ lag ∙ foreninger ∙ ordensregler ∙ persona non grata ∙ oppslag ∙ vaktselskap ∙ fagforeninger ∙ kameraovervåkning ∙ rutiner ∙ huseier ∙ tillatelser ∙ felles inngangsparti ∙ toaletter ∙ renhold ∙ renholdere ∙ adgangskontroll ∙ ventilasjon ∙ vinduer ∙ sikkerhet ∙ alarm ∙ stenging av dører ∙ verdigjenstander ∙ kontorarealer ∙ skrankeområde ∙ skuffer ∙ tyverisikring ∙ tømming av kasser ∙ tjenestetilbud ∙ åpningstider ∙ kopi ∙ print ∙ scan ∙ gebyrbetaling ∙ kaffemaskin ∙ søkemaskiner ∙ skilting ∙ gjenfinning ∙ trådløst nett ∙ projektor ∙ lerret ∙ plastposer ∙ ny type formidling ∙ sikkerhet ∙ brann ∙ rømningssikkerhet ∙ nødutganger ∙ haleheng-problem ∙ forsikring ∙ universell utforming ∙ døråpnere ∙ dørlukkere ∙ elektriske dørlåser ∙ albuebrytere ∙ høyttalervarsling ∙ kabling ∙ belysning ∙ grunnbelysning ∙ alarmstyring ∙ vektertjeneste ∙ selvbetjening ∙ automater ∙ sortering ∙ reserveringer ∙ alarmportaler ∙ besøkstellere ∙ informasjon ∙ internt og eksternt ∙ brosjyrer ∙ markedsføring…

10 For hvem? Kun personlige lånere. Ikke institusjonskort. Institusjoner, lag og foreninger må bruke personlig kort. Tilgjengelig også for barn over 14 år. Foresatt signerer kontrakt. Personlig oppmøte for å få tilgang. Arbeider med elektronisk søknad.

11 Kontrakt med brukerne

12 Penger og anbud Finansiert med investeringsmidler fra Rådmannen. Kravspesifikasjon og anbudskonkurranse med hjelp fra Innkjøpstjenesten. Fire anbud. Biblioteksentralen v/Cordura ble valgt. Lavest pris / best samlet tilbud. Kostnad omkring kr. pr. bibliotek. Elektrikerkostnader utgjør ca. 50% av utgiftene.

13 Teknisk løsning Adgangskontroll-panel ved ytterdører. Elektriske dørlåser. Library Controller (datamaskin på hvert sted som styrer løsningen): – Kalender styrer åpningstider. – Automatisk høyttalervarsling ved stenging. – Automatisk styring av belysning. Grunnbelysning/randbelysning. (Øvrig allmennbelysning er bevegelsesstyrt). – Automatisk av-/påslag av innbruddsalarm. – Statistikk. Kameraovervåkning (bildeserver på hvert sted): – 4 kamera på hvert bydelsbibliotek. – Automatisk sletting av opptak etter 7 dager. – Kameraene er kun påslått i ubetjent åpningstid (Meråpent). Adgangskontroll (tilgangsstyring) skjer i Bibliofil. Kabling - kabling - kabling og atter kabling. Statistikk.

14 Overvåkningskamera

15 Statistikk Siden åpning 3. februar 2016: – 1001 lånere har signert kontrakt. – 2000 innlogginger totalt (Heimdal + Moholt). Vi teller kun antall kort i bruk, antall personer antakelig langt høyere. – Kristi Himmelfartsdag mest populære dag – 64 innlogginger. – 2. påskedag nest mest populær – 56 innlogginger.

16 Erfaringer så langt Hva har vi fryktet? – Rot, søppel og bøker slengt rundt omkring. Hva fikk vi? – INGENTING av det vi fryktet.

17 Til slutt… «Lovord fra fjortiser som ikke greier å sitte hjemme med leksene, fordi småsøsken bråker alt for mye.» «Masterstudent som endelig fikk mulighet til en leseplass med trådløst nett borte fra hjemmet.» «Nå rekker jeg innom biblioteket på vei hjem fra jobb.» «Småbarnsforeldre som synes det er stas å bruke biblioteket i løpet av helga.» «Vi hører at det har innarbeidet seg en kultur med at den som evt. er i lokalet fra før, kremter forsiktig når nye kommer inn, for å fortelle at det er flere i lokalet.» «Fremdeles rart å forlate jobb mens det sitter brukere igjen i lokalet. På onsdag kveld, da jeg dro heim, var det 5 stk. som satt rundt ved bordene her og jobbet!» Takk for meg!


Laste ned ppt "IKT-rådgiver Bjørn Tore Nyland Design: Ragnhild Løvli."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google