Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHilmar Askeland Endret for 7 år siden
1
Universell utforming Håndbok 238 Veiledning (høringsutgave)
2
2 Universell utforming Et hovedmål for transportpolitikken er at transportsystemet skal bli universelt utformet. Det betyr at det skal være mulig for alle mennesker å reise uten hindringer, uavhengig av funksjonsevne. Transportsystemet skal tilrettelegges slik at flest mulig kan leve aktive liv. Arbeidet med universell utforming omfatter tilrettelegging for bedre tilgjengelighet i hele transportsystemet. Dette er i tråd med lov mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne, som trår i kraft i 2009. Statens vegvesen baserer seg på denne definisjonen: Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig. (Sist oppdatert: 11. november 2008)
3
3 Arbeidet pågår for fullt på mange fronter. Vegregionene er i ferd med å utvikle egne strategier, og universell utforming innarbeides i hele etatens arbeid. Et viktig premiss for jobben som skal gjøres er at all aktivitet i Statens vegvesens regi skal være basert på prinsipper for universell utforming. Dette gjelder både nye investeringer og ved oppgradering av eksisterende infrastruktur. Sist oppdatert: 11. november 2008 Hvordan jobber Statens vegvesen med universell utforming?
4
4 Vil du vite mer om universell utforming? Staten: Helsedirektoratet - Deltasenteret Regjeringen - Nedsatt funksjonsevne Helsedirektoratet - Deltasenteret Regjeringen - Nedsatt funksjonsevne BRA-programmet: Regjeringen - Handlingsprogram for tilgjengelighetsprogrammet BRA 2006-2009 Regjeringen - Handlingsprogram for tilgjengelighetsprogrammet BRA 2006-2009 Brukerorganisasjoner: Funksjonshemmedes fellesorganisasjon Funksjonshemmedes fellesorganisasjon Norges handikapforbund Norges handikapforbund Norges blindeforbund Norges blindeforbund Nyere norsk forskning på feltet: Tilgjengelighet til europeiske kollektivtransportsystemer Tilgjengelighet til europeiske kollektivtransportsystemer Fylkeskommunenes arbeid med universell utforming Fylkeskommunenes arbeid med universell utforming Ledelinjer i gategrunn Ledelinjer i gategrunn Lovverket er ikke godt nok (artikkel i Samferdsel) Lovverket er ikke godt nok (artikkel i Samferdsel) Sist oppdatert: 20. november 2008
5
5 Høringsutgave 17. desember 2008
6
6 Veiledere 010 Vegen i landskapet 054 Oversiktsplanlegging 072 Fartsdempende tiltak 140 Konsekvensanalyser 164 Utforming av bruer 167 Snovern 169 Vegetasjon av trafikkarer 204 Rasteplasser 232 Tilrettelegging for kollektivtransport pa veg 233 Sykkelhandboka 237 Veg- og gatelys 238 Veileder i universell utforming 242 Veger og dyreliv 248 Fasadeisolering mot stoy 250 Byen og varetransporten 261 Vannbeskyttelse i vegplanlegging og vegbygging 263 Geometrisk utforming av veg- og gatekryss 264 Teknisk planlegging av veg- og gatebelysning 265 Linjeforingsteori 270 Gangfeltkriterier
7
7 Innholdet i den generelle delen (kap 2-6) må man rett og slett kunne for å være i stand til å ivareta hensynet til ulike grupper i trafikksystemet på en god måte. De øvrige kapitler har mer form som et oppslagsverk som man bruker etter behov
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
16
16
17
17
18
18
19
19
20
20
21
21
22
22
23
23
24
24
25
25 Når husene ligger hver for sig, så kalder man gaden for en vej. Når husene danner en façade, så kalder man vejen for en gade. (Piet Hein, 1905-1996, dansk lyriker, ingeniør og oppfinner) –'Folk, som vil forbedre /hele verden, kan med Held starte i dens Centrum /og begynde med sig selv.'
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.