Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BRANSJENYTTFAG OG VERKTØYBRANSJEKALENDERJOBB OG KARRIERELEVERANDØRGUIDEOM INMA BAKGRUNN Store markeder har startet bølgen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BRANSJENYTTFAG OG VERKTØYBRANSJEKALENDERJOBB OG KARRIERELEVERANDØRGUIDEOM INMA BAKGRUNN Store markeder har startet bølgen."— Utskrift av presentasjonen:

1 BRANSJENYTTFAG OG VERKTØYBRANSJEKALENDERJOBB OG KARRIERELEVERANDØRGUIDEOM INMA BAKGRUNN Store markeder har startet bølgen

2 BRANSJENYTTFAG OG VERKTØYBRANSJEKALENDERJOBB OG KARRIERELEVERANDØRGUIDEOM INMA Tilbudet av displayannonser er større enn etterspørselen 90 % av alle annonsevisninger blir ikke solgt direkte fra publisist til annonsør, men blir tilgjengeliggjort for nettverkssalg. Utsolgthetsgraden i USA i 2006 var på 55 % Nettverkene selger overskuddet Fra 2006 til 2007 økte salget gjennom nettverk fra 5 % til 30 % i USA. Det har verken vært kompetanse, teknologi eller data til å optimalisere på det som selges gjennom nettverkene. Dette har i sin tur skapt lav respons og lav effekt  prispress Overkapasitet av varelager har skapt prispress og dårlige produkter Kilde: Bain IAB Digital Pricing Study.

3 BRANSJENYTTFAG OG VERKTØYBRANSJEKALENDERJOBB OG KARRIERELEVERANDØRGUIDEOM INMA Nettverk har tidligere forsøkt å forbedre på ulike måter Målretting basert på brukerprofil og redaksjonell profil Noe teknologi til styring av målgrupper, dekning og frekvens Lite lønnsomt mediekjøp for annonsører ( i hovedsak mediebyråer ) Lite standardisering av formater og prosesser har gjort kjøp av digital annonsering ressurskrevende og lite lønnsomt. Manglende dokumentasjon og tilsynelatende lav effekt gjør det også mindre konkurransedyktig sammenlignet med andre mediekanaler. Behov for økt kvalitet Manuelle kjøpsprosesser har begrenset muligheten for optimalisering av annonsene. Manuelle prosesser, lite lønnsomhet og lav kvalitet tvinger frem endringer

4 BRANSJENYTTFAG OG VERKTØYBRANSJEKALENDERJOBB OG KARRIERELEVERANDØRGUIDEOM INMA Behov for forenkling av kjøpsprosessen og bedre kvalitet av annonsevisningene har ført til fremdriften av AdExchange plattformer, DSP, SSP, real time bidding, etc. Det gir nye muligheter for mer presise og effektive kjøp av display annonser, noe markedet som helhet vil tjene på. Det kan også føre til endringer av makt og roller mellom aktørene som har ført til usikkerhet blant mange. Behov for endringer har bidratt til innovasjon og etablering av nye aktører

5 BRANSJENYTTFAG OG VERKTØYBRANSJEKALENDERJOBB OG KARRIERELEVERANDØRGUIDEOM INMA Færre store medier gjør kjøpsprosessen enklere (fortsatt kompleks) Eksempel: I 2011 kjøpte Mediacom fra 240 ulike salgsorganisasjoner av displayannonsering Overkapasitet av varelager i Norge I mindre grad tilgjengeliggjort til nettverkene Prispress som følge av for mye tilbud i forhold til etterspørsel sett opp mot kvaliteten som leveres Norge senere ut enn andre markeder Muligheter for å dra lærdommer av andre markeder og utvikle markedet og forbedre dagens kjøpsprosess og kvaliteten på produktene Annerledeslandet Norge, men samme symptomer


Laste ned ppt "BRANSJENYTTFAG OG VERKTØYBRANSJEKALENDERJOBB OG KARRIERELEVERANDØRGUIDEOM INMA BAKGRUNN Store markeder har startet bølgen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google