Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Barndommens historie. Hva skjer?År Barn er en viktig arbeidsressurs 1700 Omgangsskoler vanlig, fastskole i Oslo 1750 Ingen ungdomstid1750 Barn under 7.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Barndommens historie. Hva skjer?År Barn er en viktig arbeidsressurs 1700 Omgangsskoler vanlig, fastskole i Oslo 1750 Ingen ungdomstid1750 Barn under 7."— Utskrift av presentasjonen:

1 Barndommens historie

2 Hva skjer?År Barn er en viktig arbeidsressurs 1700 Omgangsskoler vanlig, fastskole i Oslo 1750 Ingen ungdomstid1750 Barn under 7 år ses på som en utgiftspost 1800 Høy barnedødelighet IndustrialiseringenCa 1850

3

4 Tekst, figur, bilder etc. Barn fra arbeiderklassen Ca 1850 Barn fra borgerklassen Ca 1850 Måtte fortsatt arbeide:Egen barnekultur utvikles, for eksempel egne barneklær og noe leker - Skogbruk, jordbruk og fiske Gutter lærer seg handel, håndverk og industri på skole - Industri, for eksempel i tobakk- og fyrstikkindustrien Jentene lærer pianospill, brodering og selskaps- etikette for å gifte seg

5 Hva skjer?År Skoleplikt for alle barn i faste skolehus Fra 1860 Barneloven: forbud mot industriarbeid for barn under 12 år 1892 Fattigdommen synker, teknisk utvikling stiger = barnearbeid mer overflødig Ca 1900 Borgerskapets idealer til arbeiderklassen Ca 1900 Folkeskole (7 års skolegang for alle) 1899

6 Hva skjer?År Barns verdi knyttes mer til følelser, omsorg og kjærlighet Fra 1920-tallet Enhetsskolen Barneasyl Mellomkrigstiden En egen ungdomskultur oppstår Ca 1950 Rendyrket barnekultur1960-1980 Barnekultur blir forbrukerkultur 1980- Barn har mye kontakt med profesjonelle voksne Lang ungdomstid Film: barneasyl


Laste ned ppt "Barndommens historie. Hva skjer?År Barn er en viktig arbeidsressurs 1700 Omgangsskoler vanlig, fastskole i Oslo 1750 Ingen ungdomstid1750 Barn under 7."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google