Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Siemens © Siemens AS Prestasjonsforbedringer og måling som et ledd i utviklingen av forretningsstrategien. NSP seminar Oslo 14.12.04 Otto Frøseth

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Siemens © Siemens AS Prestasjonsforbedringer og måling som et ledd i utviklingen av forretningsstrategien. NSP seminar Oslo 14.12.04 Otto Frøseth"— Utskrift av presentasjonen:

1 Siemens © Siemens AS Prestasjonsforbedringer og måling som et ledd i utviklingen av forretningsstrategien. NSP seminar Oslo Otto Frøseth

2 Siemens © Siemens AS Disposisjon …. 5 – 7 minutt om Siemens Hvorfor holde dette innlegget? Hvor(for) presterer vi, - teknikk, - økonomi, - lederskap ? Implementering av strategien og prestasjonsmålinger for prestasjonsforbedringer Spørsmål

3 Siemens © Siemens AS Kristiansand Oslo Drammen Sarpsborg Tromsø Mosjøen Bergen Flekkefjord Førde Stavanger Trondheim Haugesund Bodø Skien Mo i Rana Tjeldbergodden Larvik Sandefjord Høvik Ålesund Ca ansatte Organisert med 20 selvstendige avdelinger + 3 datterselskap Divisjon EI (INS) Verdal Stjørdal

4 Siemens © Siemens AS Hvor er vi …. 5 – 7 minutt om Siemens Hvorfor holde dette innlegget? Hvor(for) presterer vi, - teknikk, - økonomi, - lederskap ? Implementering av strategien og prestasjonsmålinger for prestasjonsforbedringer Spørsmål

5 Siemens © Siemens AS Prosjektleder i Project review …

6 Siemens © Siemens AS Visjon og strategi … Hva må til for drive forretning?

7 Siemens © Siemens AS Visjon og strategi Hvordan opplever kunden oss? Prosesser og systemer Kompetanse/ Innovasjon Kunder Hva er kravet? Er vi i stand til å opprettholde nyskapning? Er vi effektive? Finansielt

8 Siemens © Siemens AS Handling Visjon Org.verdier KLIMS Hva Hvor Hvordan Mål Strategier Handlings- planer Implementering Forretningsidé

9 Siemens © Siemens AS Visjon Mission Mål Strategier Finans Prosess Kunde Kompetanse

10 Siemens © Siemens AS Strategi …. Det er ikke noe problem å legge en strategi, men det er ofte et problem å huske hvor en har lagt den …

11 Siemens © Siemens AS - Jeg tror ikke internet blir noe marked. Vi har derfor ingen umiddelbare planer om salg og booking over internet. Direktør, SAS, Man kan se bort i fra at det skal kunne finnes Kull, olje eller svovel på kontinentalsokkelen langs den norsk kyst Norges Geologiske Undersøkelser – Osv,, osv…

12 Siemens © Siemens AS Business – … Strategy Organisation Processes Technology Vision Goals Strategic level Operations Support level Results

13 Siemens © Siemens AS Vi er alle i samme båt ?! … Ha, ha, - det er et stort hull i deres ende !!

14 Siemens © Siemens AS Vår ambisjon... Etablere en prestasjonskultur med fokus på verdiskapning og lederskap Bygge lederteam, - en vinner ikke alene Etablere et felles strategisk rammeverk for divisjonsledelse og regions/avdelingsledelse som ivaretok helheten i forretningsdriften. Sikre breddeengasjement og eierskap til prosessene Utvikle incentive program knyttet til prestasjoner økonomiske/ immaterielle Forbedre profit og EVA, og styrke vår markedsposisjon innen service og FM Kommunisere og implementere strategien

15 Siemens © Siemens AS

16 Siemens © Siemens AS Visjon og strategi Hvordan kan vi tilfredstille kundene slik at vi når våre finansielle mål? Prosesser og systemer Kompetanse/ Innovasjon Kunder Hvilke resultater må vi ha for å tilfredstille vår eiere? Hvilken individuell og organisatorisk kompetanse må vi ha for å oppnå våre mål og for å tilfredstille våre medarbeidere ? Hva må vi gjøre for å tilfredstille våre kunder og eiere ? Finansielt

17 Siemens © Siemens AS Så var det kartet og terrenget da ….

18 Siemens © Siemens AS Strategisk kart 04-05

19 Siemens © Siemens AS June 2003 Action Sheet part 1 Definition of the activity “Efficient purchase by e- business (EDI)”: Expected result Preconditions Necessry resources Milestones and resposibility Degree of implementation and date for next DI.

20 Siemens © Siemens AS June 2003 Action Sheet part 2 Financial effect from the action “Efficient purchase by e-business (EDI)”: Quarterly budget for costs and savings from the action, as well as actual realisation. Actual

21 Siemens © Siemens AS June 2003 The total effect from all activities are recorded in the activity overview … Activity Matrix shows the connection between activity and strategic objective to be supported Activity overview shows the calculated and achieved financial impact from the activities, and the Degree of implementation Action sheet describes the activity including responsibility, milestones, calculated financial effect and DI

22 Siemens © Siemens AS Operativ oppfølgingssløyfe Resultater Oppdatere strategien Prioritere ressurser og endre fokus på arbeidet Strategisk læringssløyfe Improve Returns Improve Operating Efficiency Broaden Revenue Mix Increase Customer Confidence in Our Financial Advice Increase Customer Satisfaction Through Superior Execution Increase Employee Productivity Access to Strategic Information Develop Strategic Skills Align Personal Goals Financial Perspective Customer Perspective Internal Perspective Learning Perspective Cross-Sell the Product Line Shift to Appropriate Channel Provide Rapid Response Develop New Products Minimise Problems Understand Customer Segments Strategi Balanced Scorecard Resultat målekriterierStrategiske målsetninger oFinancially Strong oDelight the Consumer oWin-Win Relationship oSafe & Reliable oCompetitive Supplier oGood Neighbour oQuality oMotivated & Prepared oReturn on Capital Employed oMystery Shopper Rating oDealer / Pioneer Gross Profit Split oManufacturing Reliability Index oDays Away from Work Rate oLaid Down Cost vs. Best Competitive Rateable Supply oEnvironmental Index oQuality Index oStrategic Competency Availability FINANCIAL CUST INTERNAL L&G Prestasjoner Verdiskapning Teste Hypotesen

23 Siemens © Siemens AS Spørsmål?


Laste ned ppt "Siemens © Siemens AS Prestasjonsforbedringer og måling som et ledd i utviklingen av forretningsstrategien. NSP seminar Oslo 14.12.04 Otto Frøseth"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google