Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Omsorg for traumatiserte barn - et kurs for fosterforeldre Velkommen!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Omsorg for traumatiserte barn - et kurs for fosterforeldre Velkommen!"— Utskrift av presentasjonen:

1 Omsorg for traumatiserte barn - et kurs for fosterforeldre Velkommen!

2 Introduksjon  Hvem er kurslederne?  Hva er timeplanen?  Praktiske opplysninger 2

3 Bli kjent med hverandre (Gruppeaktivitet)  Hvem er vi?  Hvorfor er vi her?  Hva håper vi å lære? 3

4 Hvorfor et traumekurs?  Mange barn i fosterhjem har opplevd traumatiserende hendelser  Barna bringer traumene med seg inn i sine nye hjem.  Traumene har gjennomgripende effekt på barnets atferd, følelser, relasjoner og deres måte å tolke og forstå verden på. 4 (Fortsetter

5  Barns traumer påvirker også oss voksne: Omsorgstretthet Egne smertefulle minner Sekundærtraumatisering  Traumenes konsekvenser på barnet og på oss - kan forstyrre plasseringen. 5 Hvorfor et traumekurs? (Fortsetter)

6 En fosterfar uttaler: Ingen forklarte meg egentlig hvor dyptgripende traumatisering kan virke inn på et barns liv. Jeg skulle ønske jeg hadde visst mer om traumer tidligere. —Martin, fosterfar 6

7 Kursets innhold  Modul 1: Innledning.  Modul 2: Hva er traumer?  Modul 3: Hvordan forstå traumenes konsekvenser.  Modul 4: Hvordan skape trygghet. 7

8 Kursets innhold (fortsetter)  Modul 5: Hvordan håndtere følelser og atferd  Modul 6: Om helene relasjoner  Modul 7: Å bli barnets advokat  Modul 8: Ta vare på deg selv 8

9 Noen grunnleggende regler  Vi snakker kun en om gangen.  Det er ok å være uenig.  Vi respekterer hverandres bidrag og erfaringer.  Det er lov å ta en pause hvis et tema eller en aktivitet gjør deg uvel. 9

10 Følelsestermometer Iskald Totalt uintressert Ikke fokusert eller “tilstede” Planlegger min flukt Helt rett- i balanse Komfortabel Ikke stresset eller nervøs Fokusert og engasjert Kald Kjeder meg litt Mister fokuset Varm Lett unkomfortabel Mildt stresset og engstelig Mister fokus Het Moderat uvel Stresset og engstelig Ukonsentret og ubekvem Brennhet Veldig ukomfortabel Extremt stresset og nervøs Trenger å komme vekk herfra nå 10

11 Modul 1: Innledning 11 Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.

12 12 There was a child went forth every day, and all that he looked upon became part of him. —Walt Whitman

13 Møt barna: Maja (8 Måneder gammel) Maja våkner opp og gråter midt på natten. 13  Når tante Jenna forsøker å trøste henne, spenner Maja seg i en bue og skyver tanta bort med hendene, og hyler enda høyere.  Når Jenna forsøker å få øyekontakt med Maja, snur Maja hodet vekk.  “Denne lille babyen får meg til å føle meg fullstendig avvist” sier Jenna. “Noen ganger føler jeg meg helt hjelpeløs, Jeg må bare legge henne ned igjen og la henne gråte.”

14 Møt: Rachel (17 Måneder gammel)  Rachel kunne si ord som mamma, pappa, hei, ha-det, men har nå sluttet å snakke.  Rachel står ofte ved døra eller vinduet, stille, og ser seg rundt som om hun venter på noen. 14 Etter at hun ble plassert i fosterhjem, har Rachel vist liten interesse for mat og har gått ned i vekt.

15 Møt: Tommy (4 år gammel) Tommy leker samme lek om igjen og om igjen: han leker med en lekepolitibil og en lekeambulanse som han crasher sammen, samtidig som han lager sirenelyder. 15  Når fosterfar forsøker å få Tommy til å skifte lek, hylerTommy og kaster fra seg bilene.

16 Møt: Andrea (9 år gammel) Andrea liker å lese sammen med fosterfar. En dag, mens hun satt på fanget hans, begynte hun å gni seg mot underlivet hans. 16  Sjokkert dytter fosterfar henne vekk og utbryter sint: “Kom deg ut herfra!”  Andrea springer hulkende til rommet sitt og skriker: “Hvorfor hater alle meg?” Hun begynner raskt og panisk å pakke ned eiendelene sine i en bag.

17 Møt: Jan (12 år gammel) Jan er tilbaketrukket og responderer lite på fostreforeldrenes initiativ. Når de spør hva han vil/ønsker, svarer han bare “samme for meg” og trekker på skuldrene. 17  Jan har mislykkes på skolen og tiltrekkes av negative miljøer/venner.  Når Jan flyttet inn, spurte fosterforeldrene om han ville henge opp bilder av besteforeldrene. “Nei det vil jeg ikke, la meg være i fred!” ropte han, og gikk på rommet sitt.

18 Møt: Jonas (15 år gammel) Jonas har konflikter med skolen fordi han ikke følger med i timene. Nå har han begynt å skulke og oppholder seg i ofte i en park i nærheten, hvor han røyker hasj. 18  På en fest, observerte Jonas at en venn verbalt skjelte ut en jente. Når vennen etterhvert også dyttet jenta, banket Jonas opp kameraten.  Når saksbehandler spurte Jonas om hva som hadde hendt, svarte Jonas “Jeg vet ikke. Jeg gikk bare i “drepemodus”.”

19 19 Gjenkjennelig?

20 20 Utfordringen  Forvirret  Frustrert / fortvilt  Ikke verdsatt  Sint  Hjelpesløs Omsorg for traumatiserte barn kan være krevende, og kan få fosterforeldre til å føle seg:  Sorgfull  Selvbebreidet  Skamfull

21 En god løsning er: Traumebevisst omsorg Når du forstår hva traumer er og hvordan det påvirker ditt barn, blir det lettere å:  Kommunisere med barnet ditt  Forbedre ditt barns adferd og oppførsel  Skaffe barnet rett hjelp  Redusere risikoen for omsorgstretthet og sekundærtraumatisering hos deg selv.  Bli mer fornøyde og gode fosterforeldre 21

22 Hovedelementene i traumebevisst omsorg *Adapted from “The essential elements of trauma-informed child welfare practice” from the National Child Traumatic Stress Network’s Child Welfare Trauma Training Toolkit. 1. Erkjenne konsekvensene av hva traumene har påført ditt barn. 22 (Fortsettelse)

23 Hovedelementene i traumebevisst omsorg (fortsatt) 1. Erkjenne konsekvensene av hva traumene har påført ditt barn. 2. Hjelpe ditt barn til å føle seg trygg. 23

24 1. Erkjenne konsekvensene av hva traumene har påført ditt barn. 2.Hjelpe ditt barn til å føle seg trygg. 3. Hjelp barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelige følelser. 24 Hovedelementene i traumebevisst omsorg (Fortsatt)

25 1. Erkjenne konsekvensene av hva traumene har påført ditt barn. 2. Hjelpe ditt barn til å føle seg trygg 3. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelige følelser.  4. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelig adferd 25 Hovedelementene i traumebevisst omsorg (Fortsatt)

26 1. Erkjenne konsekvensene av hva traumene har påført ditt barn. 2. Hjelpe ditt barn til å føle seg trygg 3. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelige følelser. 4. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelig atferd 5. Respektere og støtte positive, stabile og vedvarende relasjoner i barnets liv. 26 Hovedelementene i traumebevisst omsorg (Fortsatt)

27 1. Erkjenne konsekvensene av hva traumene har påført ditt barn. 2. Hjelpe ditt barn til å føle seg trygg 3. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelige følelser. 4. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelig atferd 5. Respektere og støtte positive, stabile og vedvarende relasjoner i barnets liv 6. Hjelpe barnet til å utvikle en ny og «styrke-basert» historie om sitt eget liv. 27 Hovedelementene i traumebevisst omsorg (Fortsatt)

28 1. Erkjenne konsekvensene av hva traumene har påført ditt barn. 2. Hjelpe ditt barn til å føle seg trygg 3. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelige følelser. 4. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelig atferd 5. Respektere og støtte positive, stabile og vedvarende relasjoner i barnets liv 6. Hjelpe barnet til å utvikle et nytt og «styrke-basert» narrativ (historien om meg). 7. Være barnets «talsperson» 28 Hovedelementene i traumebevisst omsorg (Fortsatt)

29 1. Erkjenne konsekvensene av hva traumene har påført ditt barn. 2. Hjelpe ditt barn til å føle seg trygg 3. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelige følelser. 4. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelig atferd 5. Respektere og støtte positive, stabile og vedvarende relasjoner i barnets liv 6. Hjelpe barnet til å utvikle et nytt og «styrke-basert» narrativ (historien om meg) 7. Være barnets «talsperson» 8. Foreslå og støtte at barnet kartlegges og evt. behandles for komplekse traumer. 29 Hovedelementene i traumebevisst omsorg (Fortsatt)

30 1. Erkjenne konsekvensene av hva traumene har påført ditt barn. 2. Hjelpe ditt barn til å føle seg trygg 3. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelige følelser. 4. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelig atferd 5. Respektere og støtte positive, stabile og vedvarende relasjoner i barnets liv 6. Hjelpe barnet til å utvikle et nytt og «styrke-basert» narrativ (historien om meg) 7. Vær barnets «talsperson» 8. Foreslå og støtte at barnet kartlegges og evt behandles for komplekse traumer. 9. Ta vare på deg selv 30 Hovedelementene i traumebevisst omsorg (Fortsatt)

31 1. Erkjenne konsekvensene av hva traumene har påført ditt barn. 2. Hjelpe ditt barn til å føle seg trygg 3. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelige følelser. 4. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelig atferd 5. Respektere og støtte positive, stabile og vedvarende relasjoner i barnets liv 6. Hjelpe barnet til å utvikle et nytt og «styrke-basert» narrativ (historien om meg) 7. Være barnets «talsperson» 8. Foreslå og støtte at barnet kartlegges og evt behandles for komplekse traumer. 9. Ta vare på deg selv. 31 Hovedelementene i traumebevisst omsorg (Fortsatt)

32 Avlive myter  Min kjærlighet er tilstrekkelig til å kompensere for alt det vonde barnet har opplevd før  Barnet burde vise takknemlighet å kunne vise kjærlige følelser overfor meg  Barnet burde slutte å være glad i eller være lojal overfor de voksne som skadet ham/henne  Det er viktig å komme seg videre, legge ting bak seg og ikke snakke om de mest smertefulle erfaringene vi har 32

33 "Mitt barns" Kartleggingsark (gruppeaktivitet) Tenk på et konkret barn- et barn hjemme hos deg, et barn fra nabolaget, eller et barn du har kjent tidligere.  Fyll inn basisinformasjon om "Mitt barn" – fornavn, alder - på arbeidsarket  Skriv ned det du vet om ditt barns liv før han eller hun kom til deg/dere  Marker de punktene som du ønsker å forstå bedre. 33

34 Egenomsorg: Pusteøvelse (gruppeaktivitet) 34 Pust Inn 4 sekunder HOLD 4 sekunder HOLD 4 sekunder Pust ut 4 sekunder

35 Takk for i dag! 35


Laste ned ppt "Omsorg for traumatiserte barn - et kurs for fosterforeldre Velkommen!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google