Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Den grønne boblen Kommunikasjonsforeningens høstseminar 2008 Beate Barth-Nossum.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Den grønne boblen Kommunikasjonsforeningens høstseminar 2008 Beate Barth-Nossum."— Utskrift av presentasjonen:

1 Den grønne boblen Kommunikasjonsforeningens høstseminar 2008 Beate Barth-Nossum

2 Rådgiver i Geelmuyden.Kiese Spesialist på medie- og omdømmeforståelse Leder selskapets kunnskapsbase for samfunnsansvar, miljø- og klimarelaterte oppdrag Politisk redaktør i Fædrelandsvennen Journalist og kommentator i Dagbladet Nyhetskanalen, NRK, Arbeiderbladet, NTB, Adressa, RadiOrakel med mer Statsvitenskap, historie, sosialantropologi Spaltist i Kampanje og konsulent for Bokklubben FAB, roman - Aschehoug Pressesjef for Quartfestivalen

3

4 Den grønne bobla… og andre bobler

5 Klimaendringene - nye rammer for næringslivet Huge value is at stake. The winners will be companies that reposition themselves to seize the opportunities of a low-carbon future. Kilde: The McKinsey Quarterly feb 08

6 Nytt klima etter finanskrisen ”Det som blir kalt tidenes økonomiske krise er ironisk nok det vi trolig trenger for å skape en ny bæredyktig velferdsmodell som sikrer fremtiden for både kapitalismen, jordkloden og alle som bor her.”

7 Miljø- og klimabevissthet i norsk næringsliv Kilde: Mandag morgen 18 prosent har vedtatt en klimastrategi 26 prosent fører klimaregnskap 56 prosent mener det er meget og nokså viktig å ta hensyn til klimautfordringene i foretningsstrategien Godt omdømme hos kundene og offentlige krav er de viktigste drivkreftene.

8 Miljø- og klimabevissthet i norsk næringsliv Kilde: McKinsey 60 prosent mener det er viktig å innføre klimaaspektet som en del av virksomhetens strategi 68 prosent mener det er viktig på grunn av omdømmet 63 prosent har tenkt til å redusere sine utslipp 36 prosent sier de ikke gjør så mye fordi de synes det er vanskelig 2 prosent har i dag en komplett klimastrategi prosent synes det er viktig å gjøre en del 40 prosent har iverksatt fragmenterte tiltak

9 Hvor mange prosent er lei?

10 Hvordan lykkes med miljøkommunikasjon i dag?

11 Miljøkommunikasjon er viktig 1) Rekruttingen 2) Intern stolthet 3) Investorer/aksjer 4) Lønnsomhet

12 Lønnsomt prosjekt

13 HVORDAN BYGGE BUDSKAPSPLATTFORM?

14 Hovedutfordringer ved miljøkommunikasjon: 1.Målgruppen er kritisk. Resten er uinteressert. Medieoppslag gir ikke troverdighet i seg selv 2.Ved å gjøre noe trekkes søkelys mot alt du ikke gjør Media er mer opptatt av å lete etter feil, enn å løfte det som er bra. 3.Mange konkurrerer om den grønne oppmerksomheten Miljøtiltak oppfattes som grønnvasking og PR-jippo. Terskelen for at et positivt miljøtiltak får medieoppmerksomhet er høy 4.Miljøområdet er et minefelt med stor usikkerhet De sås tvil rundt selv de tyngste fagautoriteters troverdighet De fleste av dagens løsninger er ikke gode nok for morgendagen

15 Eks: Faglig autoritet er relativ IPCC: Intergovernmental Panel on Climate Change Hundrevis av forskere fra hele verden. VS : Fred Goldberg ”klimaanalytiker” Fremskrittpartiets klimakonferanse

16 Plattform for miljøkommunikasjon: Miljøkommunikasjon krever både fornuft og følelser Hvem snakker man til? Hva bryr de seg om? Hvordan blir din troverdighet størst?

17 Fire trinn i miljøkommunikasjon: A)Trinn 1. Målgruppe Hvem snakker vi til og hvor når vi dem best? B) Trinn 2. Bekymringsmelding På bakgrunn av hvilken konkret bekymring snakker vi? C) Trinn 3. Visjon Hvilket konkret mål skal vi nå med handlingen? D) Trinn 4. Tiltak Billedlig beskrivelse av hva handlingen utretter.

18 Målgruppe - interessentkart Stakeholder HSH Organisasjon og medlemmer Politikere Media Miljøeksperter Stakeholder kanalvalg

19 Miljøbudskap – Legitim bekymring Konkret og relevant bekymring som adresserer problematikken BEKYMRINGSMELDING

20 Miljøbudskap – visjonen må konkretiseres Spisse et konkret mål

21 Miljøbudskap – handling og konsekvens Billedlig beskrivelse av hva handlingen utretter.

22 Regi Man har først troverdighet i miljøkommunikasjon når andre bekrefter at det du gjør er viktig Troverdighet Synlighet Planlegging Utgangspunkt Informere/ Bygge allianser Offensiv

23 Krasjkurs i miljøkommunikasjon Øke kunnskapen om hvordan ledende bransjeaktører tenker og kommuniserer rundt miljøspørsmål Øke forståelsen for de særegne utfordringene som er knyttet til kommunikasjon rundt miljø Øke forståelsen for medias tenkning og vurderinger i miljøsaker Bygge en budskapsplattform som sikrer økt troverdighet i miljøkommunikasjon Målet med kurset for ledere og talspersoner er:

24 Fra PR-jippo til langsiktig strategi

25 Takk for meg!


Laste ned ppt "Den grønne boblen Kommunikasjonsforeningens høstseminar 2008 Beate Barth-Nossum."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google