Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group."— Utskrift av presentasjonen:

1 Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group

2 Internasjonalisering Hva er årsaken til internasjonaliseringen? Hvilke utviklingstrekk ser vi i logistikken? Hvilke krav settes til fremtidens transportører? Hvilke utviklingstrekk ser vi i den europeiske transportbransjen?

3 ..når konkurransen intensiveres blir det vanskeligere å konkurrere med produktene alene..andre aspekter blir en viktigere konkurransefaktor..koordinering og utvikling av den totale leveranse blir viktigst Det fysiske produktet Design Kvalitet Service Leveringsdyktighet Merkevare Image Utviklingstrekk Logistikkløsning en del av totalproduktet

4 Utviklingstrekk Integrasjon av informasjonslogistikk..økende IT integrasjon i verdikjeden fra bestilling til levering…. IT integrasjon for å forbedre leverings- service og redusere leverings- kostnader.. “Rett informasjon til rett tid og til rett sted blir fremtidens viktigste konkurransefaktor i verdikjeden”. Forbruker Produsent Råvare Detaljist Grossist

5 Utviklingstrekk Kunder PerspektivFunksjon → Organisasjon → Utvidet organisasjon Globalisering Fokusering IT integrasjon Sentralisering Totalproduktet internasjonalisering av markedet gjennom oppkjøp og allianser. ….konsentrasjon om kjernevirksomhet og outsourcing ….økning i bruk av IT integrasjon i logistikkstyring I hele verdikjeden. ….sentralisering og utflytting av logistikkfunksjoner. ….logistikkløsning en del av totalproduktet.

6 Transportør Fremtidens krav til transportør 1.Integrerte informasjons- løsninger og strategisk partnerskap vil bety langt mer i fremtiden. 2.Pris og leveringskvalitet vil få økt fokus. Kilde: Norsk Logistikkbarometer

7 ..det er en utvikling mot “one stop shopping”-tilbydere. Det er en utvikling mot at også informasjons- tjenester er en del av logistikktilbudet. Utviklingstrekk Tilbydere av totalløsninger Informasjonstjenester Pakker Stykkgods Partifrakt Lager og produksjon Logistikkompetanse Ekspress

8 ..de senere år har vært preget av mange oppkjøp og fusjoner...det er spesielt post- og jernbaneselskapene som er lokomotivene i restruktureringen. Det forventes flere oppkjøp I Europa og i Norge… Utviklingstrekk Restrukturering gjennom oppkjøp

9 Utviklingstrekk Store nettverk blir større Deutsche Post Deutsche Bahn TPG SNCB DSV Kuehne & Nagel Frans Maas

10 Utviklingstrekk PNL Maersk Exel La Poste Dachser, Geodis, Calberson, Gebr. Weiss Nettverk av selvstendige foretak (spesielt i Tyskland) CL/CLI IDS/ELIX TPL Inter- nasjonal Ekspress Lokal- transport Stykkgods PakkerPartigods Nettlast

11 Utviklingstrekk Partnerskap og logistikkpartner..økende grad av langsiktig samarbeid og avtaler. Avtaler og samarbeid tar utgangspunkt I å forbedre og utvikle leveransen selv etter at avtalen er inngått. Mer opptatt av felles verdiskapning vinn – vinn Informasjon Samarbeid Leverandør perspektiv Verdiskapning perspektiv Leverandør Transaksjon Relasjon Partner

12 Fra leverandør til partner På kunden, For kunden - i hele organisasjonen…… Mål & SLA Måling Forbedrings agenda Kontroll Forbedringsprosesser Lagermedarbeider Lageransvarlig Logistikksjef Ledelse Sjåfør Kundesenter Selger Ledelse Forbedringsprosesser

13 Fra reaktivt til proaktivt I forkant for Kunden - i hele organisasjonen…. Sjåfør Kundeservice Selger Ledelse Utvikle transport- og logistikkløsninger av høy kvalitet som er i forkant av det KUNDEN forventer…. Kontinuerlig dokumentere, evaluerer og forbedre leveransen i samarbeid med KUNDEN… Målrettet kundeservice som er positiv, løsningsorientert og effektiv som kommer KUNDEN i forkant…. Informasjonstjenester i sanntid som forenkler KUNDENS hverdag…. Planlegging, samhandling og utvikling av transportnettverket for KUNDE.

14 Utviklingstrekk Industrialisering Økende grad av standardisering av produkter og tjenester som understøttes av en standardisert produksjon. Økende grad av automatisering som bruk av sorteringsanlegg, strekkoder, EDI og IT

15 Utviklingstrekk Bransje Perspektiv Speditør → Transportør → Logistikkpartner Totalløsninger Industrialisering Liberalisering Partnerskap ….totaltilbyder av logistikkløsninger ….automatisering og standardisering av produkter/tjenester ….liberalisering av markeder. ….langvarige samarbeid og vinn – vinn avtaler Globalisering..de store blir stadig større gjennom oppkjøp/allianser.


Laste ned ppt "Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google