Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTorhild Fosse Endret for 7 år siden
1
VESTRE AKER FOTBALL 2005 Plan for sesongen 2015 og videre Vestre Aker Fotball
2
Bakgrunn: G2005 er en gruppe på 15 spillere, 14 gutter og ei jente (pluss muligens 1-2 øvrige jenter) som ferdighetsmessig er på et middels til godt nivå og som har et mindre sprik i ferdigheter enn hva som er vanlig i mange andre breddeidrettslag. Denne presentasjonen omfatter en plan for 2015-sesongen og det som ligger til grunn for planen en filosofi; hvordan spiller vi, hvordan trener vi, hvordan skal trenere og spillere utvikle seg på trening og i kamp en målsetning for 2015-sesongen, herunder hvilken «plattform» som må være på plass før inngangen til 2016-sesongen en tentativ årsplan med oversikt over alle aktiviteter en oversikt over spillerstall og tenkt bruk av denne
3
Agenda 1.Erfaringer forrige sesong 2.Målsetting med spillere og laget 3.Føringer for kommende sesong 4.Sportslig 5.Plan og praktisk
4
1. Erfaringer forrige sesong
5
Høyt aktivitetsnivå, jevn stall To lag i seriespill 8-10 cuper + egen mini-turnering Fra 1 til 4 økter pr. uke, pluss VAP, året rundt Mange deltar på mye Stor fremgang på mange Ligger ferdighetsmessig godt an, men mye å gå på både mht. ferdigheter og spilleforståelse Relativt lite sprik ferdighetsmessig Det blir tøffere!
6
Spilleroversikt Spiller Ønsket i hovedsak 7er Ønsket i hovedsak 5erKommentar Fredrik Balmforthx Vi er ikke fast inndelt i to lag, men G2005-gruppen er påmeldt med to lag i serien. Spillere kan ha en overvekt av kamper i den ene eller andre serien, hovedsakelig avhengig av ønske. Lagene er likeverdige. Ingen vil kun spille 7er – alle som har ønsket 7er skal også spille 5er Noen vil kunne ha best av å spille mest 5er-fotball. Fredrik Farstad Rongvex Jesperx Johannesx Jonathan Steen-Olsenx Kaiax Nikolai Espevalenx Per Ravlo-Caspersenx Tobiasx William Brinchmannx Julie(x) Andreas Fürstx Mikkel Holex Oscar Tvedtx Peder Spongsveenx Alexander? Viktoria Henriksenx Mia Emma
7
2. Målsetting med spillere og laget
8
Hva vil vi? (Hvordan vil vi prioritere?) SpillerLag Sportslig Sosialt Nå Lang siktSpiller/Lag Klubb
9
3. Føringer for kommende sesong
10
2015: Utvikle individuelle basisferdigheter for alle, starte på relasjonelle ferdigheter for de som er modne Seriespill? – Ett 7er-lag i 2004 nivå 1 – Ett 5er-lag i 2005 nivå 1 Cuper/Treningskamper – Mange cuper, som i år – Ö-bollen – Flere treningskamper/-turneringer Vintertrening – Én økt i gymsal; burde ha to timer for å kunne få til både teknikk og spill – Trene ute så lenge det går. Vurdere å leie bane – VAP Sommertrening – To faste økter + VAP og ekstratreninger – Mer løkkespill Gjøre om laget til et guttelag; jentene må aktivt velge å være på guttelaget og trene og spille med guttene (de kan evt. hospitere på jentelaget). Dette er kun for at vi skal vite hva vi kan planlegge med. Og man kan ombestemme seg.|
11
4. Sportslig
12
Vi trener ikke for å bli verdensmester, men vi trener som verdensmestre… Mye aktivitet Også legge til rette for de ivrigste Trening med motstand Trygghet til å gjøre feil Spiller for å vinne Alltid med ball Hvis den beste forsvinner så forsvinner nr. 2 osv. Det belgiske forbundet sier «vi skal gjøre nye feil hver dag» Antall touch er en kritisk suksessfaktor. Nesten all trening kan og bør gjøres med ball. Kun ren styrke, koordinasjon/agility, spenst og hurtighet krever tid uten ball. Antall touch er en kritisk suksessfaktor. Nesten all trening kan og bør gjøres med ball. Kun ren styrke, koordinasjon/agility, spenst og hurtighet krever tid uten ball. Det er ikke viktig å vinne Det er ikke viktig eller riktig å gjøre enkle taktiske grep for å vinne Men gitt rammebetingelsene så skal man spille for å vinne. Det er ikke viktig å vinne Det er ikke viktig eller riktig å gjøre enkle taktiske grep for å vinne Men gitt rammebetingelsene så skal man spille for å vinne. Teknikk kan trenes inn individuelt og «passivt», ferdigheter krever at teknikken kan benyttes i kamp. Mye av treningen bør skje med motstand. Treninger og kamper er viktig, men løkkespill er minst like viktig. Det kreves enormt med timer for å bli virkelig god. Treninger og kamper er viktig, men løkkespill er minst like viktig. Det kreves enormt med timer for å bli virkelig god. Vi bør ha en plan for hva vi vil utvikle innenfor ulike perioder slik at treningen henger sammen Fellestreninger bør i hovedsak benyttes til trening det er hensiktsmessig å være flere om; mye trening kan gjøres individuelt. Vi bør ha en plan for hva vi vil utvikle innenfor ulike perioder slik at treningen henger sammen Fellestreninger bør i hovedsak benyttes til trening det er hensiktsmessig å være flere om; mye trening kan gjøres individuelt. Skolerings- plan Mange interaksjoner Utvikling er nært korrelert med antall interaksjoner/involveringer Banestørrelse Antall spillere Antall baller Dødtid Kø Øktene må legges opp smart! Utvikling er nært korrelert med antall interaksjoner/involveringer Banestørrelse Antall spillere Antall baller Dødtid Kø Øktene må legges opp smart! Kamp- ledelse Instruere vs passiv
13
HVA VIL VIHVA SKAL LÆRES I ÅRHVORDAN Bidra til å utvikle hver enkelt spiller så langt som spiller kan og vil Mottak/demping av ball; med innside og utside, på lår og på bryst Medtak av ball; kunne ta med ball i en bestemt retning Drible Enkle finter Bruk av begge føtter Koordinasjon Hurtighet Mest mulig med ball – all oppvarming kan skje med ball Flest mulig touch på ballen ila. en trening / ila. en uke Flest mulig involveringer Vi skal aldri gi fra oss ballen; det er greit å miste ballen Vi skal prøve på det som er vanskelig Vi bryr oss ikke om vi taper, men vi bryr oss om å involvere oss Ingen får lov å ødelegge en trening eller kamp Målsetting 2014: Utvikle spillerens nærteknikk HVA FOKUSERER VI IKKE PÅ Hodespill Langpasninger Faste situasjoner Formasjon Taktikk Utholdenhet (kommer i form av spill) Styrke
14
Spillestil Vi vektlegger ikke å spille en bestemt formasjon, men vi setter opp laget i en bestemt formasjon for å fremme spilleforståelse på sikt og å skape mange involveringer Vi spiller 3-1-2 I 7erog 1-3 i 5er (som også blir 1-2-1); poenget er å skape vinkler og å lære å bruke rom. Vi roterer på posisjoner, men ikke nødvendigvis i enkeltkamper. Ball går fra keeper til stopper Stopper fører ball til noen «går på» og velger så om han skal drible eller spille ballen. Alle pasninger er riktige; det er vanskeligere å spille opp på sentral midtbane / spiss, men det lærer man av Alle er med i angrep! Alle er med i forsvar! Vi tør å spille ballen bakover hvis det er «umulig» å spille fremover. Vi spiller langs bakken Vi spiller ikke ballen ut over sidelinjen, men forsøker å holde ballen inne på banen. Uansett! Kun lagledere gir beskjeder – foreldre kan heie Spillerne skal styre kampen Foreldre kan gjerne stå på motsatt side av trenerteam når det er naturlig. Hvordan spiller vi?
15
5. Plan og praktisk
16
Aktivitetsoversikt Kampene til 7er-laget er klare. Vi spiller hovedsakelig på mandager og tirsdager. 5er-lagets kamper blir klare mandag 13. april. Da vil vi så raskt som mulig sette opp et første utkast til spillerfordeling på de ulike kampene. Oppdatert aktivitetsoversikt finnes på lagets hjemmeside: http://kxweb.no/portal/public/showContentCategory.do?id=948495632 http://kxweb.no/portal/public/showContentCategory.do?id=948495632
17
Hjemmeside og lagside Kalender for G2005. Kan få alle seriekamper og treninger i kalenderen i Outlook/iPhone/iMac Oversikt over trenere og kontaktinfo Nyheter for G2005 Aktivitetsplan Alle spillere i VASK har en bruker/passord på vår webløsnig og skal selv holde kontaktinfo oppdatert
18
Diverse Alle skal ha leggskinn på trening og i kamp. Viktig også for forsikringen. Laget skal være det sosiale samlingspunktet Vi trenger foreldre som kan bidra som dommere til kamper (vi vil også forsøke å få klubbens dommere til ta hjemmekamper) Vi kan ha behov for mer dugnader i tiden fremover, f.eks. dersom vi velger å arrangere en turnering. Bredt foreldreengasjement er viktig for å skape et lag for fremtiden. Klubben ønsker at vi arrangerer en miniturnering. Kan bli helgen 6-7. juni. Vi vil vurdere muligheter for å skaffe inntekter til laget gjennom sponsorer eller dugnader.
19
1.Møt opp til kamp og trening - barna ønsker det 2.Gi oppmuntring til alle spillerne under kampen - ikke bare dine kjente 3.Oppmuntre i medgang og motgang - ikke gi kritikk! 4.Respekter lagleders bruk av spillere - ikke forsøk å påvirke han/henne under kampen 5.Se på dommeren som en veileder - respekter avgjørelsene! 6.Stimuler og oppmuntre ditt barn til å delta - ikke press det 7.Spør om kampen var morsom og spennende - ikke bare om resultatet 8.Sørg for riktig og fornuftig utstyr - ikke overdriv 9.Vis respekt for arbeidet klubben gjør - delta på foreldremøter for å avklare holdninger og ambisjoner 10.Tenk på at det er ditt barn som spiller fotball - ikke du 11.Vis respekt for andre - ikke røyk på sidelinja 12.Husk at barna gjør som du gjør - ikke som du sier 13.Foreldre skal i utgangspunktet stå på motsatt side av banen i forhold til trenere og spillere. 14.Sette seg inn i – og følge grunnregler for aldersbestemt fotball 1.Møt opp til kamp og trening - barna ønsker det 2.Gi oppmuntring til alle spillerne under kampen - ikke bare dine kjente 3.Oppmuntre i medgang og motgang - ikke gi kritikk! 4.Respekter lagleders bruk av spillere - ikke forsøk å påvirke han/henne under kampen 5.Se på dommeren som en veileder - respekter avgjørelsene! 6.Stimuler og oppmuntre ditt barn til å delta - ikke press det 7.Spør om kampen var morsom og spennende - ikke bare om resultatet 8.Sørg for riktig og fornuftig utstyr - ikke overdriv 9.Vis respekt for arbeidet klubben gjør - delta på foreldremøter for å avklare holdninger og ambisjoner 10.Tenk på at det er ditt barn som spiller fotball - ikke du 11.Vis respekt for andre - ikke røyk på sidelinja 12.Husk at barna gjør som du gjør - ikke som du sier 13.Foreldre skal i utgangspunktet stå på motsatt side av banen i forhold til trenere og spillere. 14.Sette seg inn i – og følge grunnregler for aldersbestemt fotball Vestre Aker Fotball OPPFORDRING TIL FORELDRE Foreldre 1-13 er foreldrevettregler fra NFF
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.