Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertThorbjørn Olsen Endret for 7 år siden
1
Lønnsom vekst gjennom langsiktig FoU-satsing BIAs Vareproduksjonsdager 2008 Teeness har hatt lønnsom vekst som ett av fokusområdene i strategien i flere år. Satsingen på FoU har gitt en stor generisk vekst og gode økonomiske resultater. FoU-sjef Knut S. Stokland, Teeness ASA
2
Innhold Produktene, kundene, bedriften Tilbakeblikk FoU virksomheten siste 10 år Teeness anno 2008 Utfordringer framover
4
Vibrasjonsdempet verktøy
5
Teeness i nøkkeltall 2007 Beliggenhet:Ranheim, Trondheim Antall ansatte:115 Eksportandel:98% Omsetning:175 mNOK Resultat:32 mNOK Eiere:Lokale Veksttakt:> 20% årlig Investeringsnivå:ca 15% av omsetningen FoU-andel:10-12% av omsetningen
6
Our contribution for the Olympic games ! Forbrenningskammeret maskinert ut med verktøy fra Teeness
7
Produkter Ca 550 standard artikler Ca 250 spesial pr år Ca 83 000 stk i 2007 Over 30% av omsetning fra produkter yngre enn 5 år Nylansering 2 ggr pr år Patentbeskyttet av Teeness
8
Dia 450mm, Vekt 6,3 tonn, Lengde 7,2m, Max overheng 4,6m Verdens største dempede borstang
9
Hovedprosesser Utvikling, –fra forskning til ferdig produkt Produksjon –Maskinering –Overflate- og varmebehandling –Montasje & pakking Markedsføring –Spesialprodukter –Teknisk markeds og salgsstøtte
10
Salg og distribusjon Market coverage in 60 countries with sales personnel and technical specialists for direct technical and commercial service to the end-user. In addition there is a well developed industrial distributor network. Global computer network connects sales offices, central warehouses and production plants. Deliveries from three central stocking points on different continents to end-users within 24 hours. In 19 well-equipped Productivity Centers around the world customers and Coromant personnel are trained in tooling solutions for increased productivity
11
Vår historie….. 107 år med industriell virksomhet i Trondheim. Våre forfedre: Grunnlagt 1897: Grunnlagt i 1908: Store endringer i bedriftsstruktur, produkter og navn i perioden 1984-89. Konsentrasjon om dempede verktøy.
12
Utviklingen
13
Strategien fra ca år 2000 Lønnsom vekst gjennom fokus på. Nye produkter Økt Markedsinnsats Produktivitetsforbedring Organisasjon og systemer Involvering i forskningsaktiviteter og oppbygging av egen forskningsaktivitet og kompetanse er sentralt virkemiddel
14
Hovedinnsatsområde Nye Produkter Tydelige mål knyttet til lansering. Økt kapasitet. Bedre kompetanse i grunnleggende teknologi. Forbedret utviklingsprosess-, metoder og verktøy Kunnskaps- og forskningsbasert produktutvikling. Forbedring av produkt dokumentasjonsystemer
15
Hovedinnsatsområde Markedsstøtte Bedre og tettere samarbeid med kunden, faste fora. Varemerke og tydelig profilering Økt kapasitet og kompetanse Mer og bedre salgsstøttemateriell, Informasjons og kursaktiviteter
16
Hovedinnsatsområde Produksjon Investering i ny teknologi. Utskifting og utvidelse av maskinparken. Innføring av nye prosesser. Ny organisering – selvstyrte grupper Kompetanseutvikling i alle ledd Ny fabrikk.
17
Hovedinnsatsområde Organisasjon Flat organisasjon med stor medarbeiderinnflytelse Kompetansefokus. Kartlegging, planlegging, utvikling. Lønnsom kommunikasjon. Tydeliggjøring av roller
18
ÅrTittelNFR ref.Industripartnere 1994 – 1999 Mekatronikk metodeutviklingMekanor9 industribedrifter 1997 – 2001 Integrert produktutvikling. Fellesprosjekt Produktivitet 2005 11 industribedrifter 1998 – 2001 Vibrasjonsfrie verktøy 2005, Teknologi og metodeutvikling VARP og P2005 1999 - 2001 Partsbasert ledelseutvikling (PALU) Utvikling av gruppeorganisering Lønnsom kommunikasjon BU 2000 HF (LO/NHO) Siemens, Akre Verdal, Elkem 1998 – 2005 Produktutvikling og produksjon, Fellesprosjekt VARE MAT og P2005 9 industribedrifter 2005 – 2006 Graddannelse og Sponbryting ved maskinering Vareprod & materialforedling Maskineringsforum Engasjement i forskningsrådsprosjekter, avsluttede.
19
Engasjement i forskningsrådsprosjekter, igangværende ÅrTittelNFR ref.Industripartnere 2006- 2008 Avanserte verktøy og robust prosessautomatisering Vareprod & materialforedling Volvo Aero Norge AS og Teeness ASA 2007 -SFI NORMAN - NORM - CREAM - RAMP SFI11 industribedrifter 2009?Med på 3 nye prosjektsøknaderBIA
20
Hva er vårt mål? Vi skal være en World-Class Manufacturer Det innebærer: –Best i verden innenfor vårt primære forretningsområde –Like god som de beste på det vi gjør for øvrig
21
Teeness i 2008 Heleid selskap i Sandvik konsernet, som integrert del av Sandvik Coromant Profileres som Sandvik Coromant sitt kompetansesenter på vibrasjonsdempede verktøy.
22
Sandvik Tooling Sandvik Mining and Construction Sandvik Materials Technology 2007: Sales, MSEK. Margin, % 24,70033,10022,500 24.215.110.8 ROCE, % 33.5 31.2 14.5 Sandvik – Global leader
23
Research and Development – a driver for growth and profitability SEK >2,7 bn 2,300 employees within R&D >4,800 patents New products – a pre-requisite for profitable growth
24
Teeness sin rolle i Sandvik Coromant Teeness is the Center for Anti-vibration Tools within the brand Sandvik Coromant. At Teeness we are responsible for; – Research and Development – Product and Application support – Supply of Tools The definition Anti-vibration Tools include tool damping technology for the complete system from machine interface to the cutting edge.
25
Utfordringen Må lede an i innovasjon og utvikling innenfor kjernekompetansen. Bedriften må greie å kombinere effektivitet og fleksibilitet Yte ennå større service overfor salgsleddet – kompetansekrevende produkter
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.