Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lønnsom vekst gjennom langsiktig FoU-satsing BIAs Vareproduksjonsdager 2008 Teeness har hatt lønnsom vekst som ett av fokusområdene i strategien i flere.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lønnsom vekst gjennom langsiktig FoU-satsing BIAs Vareproduksjonsdager 2008 Teeness har hatt lønnsom vekst som ett av fokusområdene i strategien i flere."— Utskrift av presentasjonen:

1 Lønnsom vekst gjennom langsiktig FoU-satsing BIAs Vareproduksjonsdager 2008 Teeness har hatt lønnsom vekst som ett av fokusområdene i strategien i flere år. Satsingen på FoU har gitt en stor generisk vekst og gode økonomiske resultater. FoU-sjef Knut S. Stokland, Teeness ASA

2 Innhold  Produktene, kundene, bedriften  Tilbakeblikk  FoU virksomheten siste 10 år  Teeness anno 2008  Utfordringer framover

3

4 Vibrasjonsdempet verktøy

5 Teeness i nøkkeltall 2007 Beliggenhet:Ranheim, Trondheim Antall ansatte:115 Eksportandel:98% Omsetning:175 mNOK Resultat:32 mNOK Eiere:Lokale Veksttakt:> 20% årlig Investeringsnivå:ca 15% av omsetningen FoU-andel:10-12% av omsetningen

6 Our contribution for the Olympic games ! Forbrenningskammeret maskinert ut med verktøy fra Teeness

7 Produkter  Ca 550 standard artikler  Ca 250 spesial pr år  Ca 83 000 stk i 2007  Over 30% av omsetning fra produkter yngre enn 5 år  Nylansering 2 ggr pr år  Patentbeskyttet av Teeness

8 Dia 450mm, Vekt 6,3 tonn, Lengde 7,2m, Max overheng 4,6m Verdens største dempede borstang

9 Hovedprosesser  Utvikling, –fra forskning til ferdig produkt  Produksjon –Maskinering –Overflate- og varmebehandling –Montasje & pakking  Markedsføring –Spesialprodukter –Teknisk markeds og salgsstøtte

10 Salg og distribusjon Market coverage in 60 countries with sales personnel and technical specialists for direct technical and commercial service to the end-user. In addition there is a well developed industrial distributor network. Global computer network connects sales offices, central warehouses and production plants. Deliveries from three central stocking points on different continents to end-users within 24 hours. In 19 well-equipped Productivity Centers around the world customers and Coromant personnel are trained in tooling solutions for increased productivity

11 Vår historie….. 107 år med industriell virksomhet i Trondheim. Våre forfedre: Grunnlagt 1897: Grunnlagt i 1908: Store endringer i bedriftsstruktur, produkter og navn i perioden 1984-89. Konsentrasjon om dempede verktøy.

12 Utviklingen

13 Strategien fra ca år 2000 Lønnsom vekst gjennom fokus på.  Nye produkter  Økt Markedsinnsats  Produktivitetsforbedring  Organisasjon og systemer Involvering i forskningsaktiviteter og oppbygging av egen forskningsaktivitet og kompetanse er sentralt virkemiddel

14 Hovedinnsatsområde Nye Produkter  Tydelige mål knyttet til lansering.  Økt kapasitet.  Bedre kompetanse i grunnleggende teknologi.  Forbedret utviklingsprosess-, metoder og verktøy  Kunnskaps- og forskningsbasert produktutvikling.  Forbedring av produkt dokumentasjonsystemer

15 Hovedinnsatsområde Markedsstøtte  Bedre og tettere samarbeid med kunden, faste fora.  Varemerke og tydelig profilering  Økt kapasitet og kompetanse  Mer og bedre salgsstøttemateriell,  Informasjons og kursaktiviteter

16 Hovedinnsatsområde Produksjon  Investering i ny teknologi. Utskifting og utvidelse av maskinparken.  Innføring av nye prosesser.  Ny organisering – selvstyrte grupper  Kompetanseutvikling i alle ledd  Ny fabrikk.

17 Hovedinnsatsområde Organisasjon  Flat organisasjon med stor medarbeiderinnflytelse  Kompetansefokus. Kartlegging, planlegging, utvikling.  Lønnsom kommunikasjon.  Tydeliggjøring av roller

18 ÅrTittelNFR ref.Industripartnere 1994 – 1999 Mekatronikk metodeutviklingMekanor9 industribedrifter 1997 – 2001 Integrert produktutvikling. Fellesprosjekt Produktivitet 2005 11 industribedrifter 1998 – 2001 Vibrasjonsfrie verktøy 2005, Teknologi og metodeutvikling VARP og P2005 1999 - 2001 Partsbasert ledelseutvikling (PALU) Utvikling av gruppeorganisering Lønnsom kommunikasjon BU 2000 HF (LO/NHO) Siemens, Akre Verdal, Elkem 1998 – 2005 Produktutvikling og produksjon, Fellesprosjekt VARE MAT og P2005 9 industribedrifter 2005 – 2006 Graddannelse og Sponbryting ved maskinering Vareprod & materialforedling Maskineringsforum Engasjement i forskningsrådsprosjekter, avsluttede.

19 Engasjement i forskningsrådsprosjekter, igangværende ÅrTittelNFR ref.Industripartnere 2006- 2008 Avanserte verktøy og robust prosessautomatisering Vareprod & materialforedling Volvo Aero Norge AS og Teeness ASA 2007 -SFI NORMAN - NORM - CREAM - RAMP SFI11 industribedrifter 2009?Med på 3 nye prosjektsøknaderBIA

20 Hva er vårt mål? Vi skal være en World-Class Manufacturer Det innebærer: –Best i verden innenfor vårt primære forretningsområde –Like god som de beste på det vi gjør for øvrig

21 Teeness i 2008  Heleid selskap i Sandvik konsernet, som integrert del av Sandvik Coromant  Profileres som Sandvik Coromant sitt kompetansesenter på vibrasjonsdempede verktøy.

22 Sandvik Tooling Sandvik Mining and Construction Sandvik Materials Technology 2007: Sales, MSEK. Margin, % 24,70033,10022,500 24.215.110.8 ROCE, % 33.5 31.2 14.5 Sandvik – Global leader

23 Research and Development – a driver for growth and profitability  SEK >2,7 bn  2,300 employees within R&D  >4,800 patents  New products – a pre-requisite for profitable growth

24 Teeness sin rolle i Sandvik Coromant  Teeness is the Center for Anti-vibration Tools within the brand Sandvik Coromant.  At Teeness we are responsible for; – Research and Development – Product and Application support – Supply of Tools The definition Anti-vibration Tools include tool damping technology for the complete system from machine interface to the cutting edge.

25 Utfordringen  Må lede an i innovasjon og utvikling innenfor kjernekompetansen.  Bedriften må greie å kombinere effektivitet og fleksibilitet  Yte ennå større service overfor salgsleddet – kompetansekrevende produkter


Laste ned ppt "Lønnsom vekst gjennom langsiktig FoU-satsing BIAs Vareproduksjonsdager 2008 Teeness har hatt lønnsom vekst som ett av fokusområdene i strategien i flere."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google