Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Leksehjelp Foreldremøte Hinna ungdomsskole 1. september 2015.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Leksehjelp Foreldremøte Hinna ungdomsskole 1. september 2015."— Utskrift av presentasjonen:

1 Leksehjelp Foreldremøte Hinna ungdomsskole 1. september 2015

2 Foreldreundersøkelsen 9. trinn 3. – 6. trinn

3 Leksehjelpen – et supplement For elever kan det være inspirerende å få leksehjelp av andre enn foreldre og lærere. Mange foreldre føler de ikke strekker til pga tid, kompetanse eller annet. Røde Kors har i flere år drevet leksehjelp for barn og ungdommer for å hindre at elever faller utenfor.

4 Leksehjelpen hjelper En forskningsrapport utført av Sintef i 2004 viser at barn og unge som har fulgt Røde Kors sin leksehjelp over tid hever karaktergjennomsnittet.

5 Leksehjelpen – et samarbeid På Leksehjelpen møter elevene trygge voksne som kan hjelpe med leksene og skape en positiv situasjon rundt skolearbeid. Leksehjelpen drives i samarbeid med rektor og skolens ansatte. Leksehjelperne er frivillige i Stavanger Røde Kors og leksehjelpstilbudet er gratis.

6 Leksehjelp på nett Røde Kors har også leksehjelp på nett – et gratis og anonymt tilbud for ungdoms-skoleelever. Elevene kan logge seg på Her får man to valg: a.Eleven kan snakke direkte med en leksehjelper via videochat. Denne er åpen mandag–torsdag, – b.Eleven kan sende inn et spørsmål eller oppgave. Spørsmålene blir besvart innen 2 – 3 dager. Som foresatt kan du oppmuntre ditt barn til å bruke tilbudet.

7 MATTEANGST Jenter får oftest matteangst Selv om jenter og gutter i Norge gjør det like godt i matte, sliter jentene i større grad med matteangst. En ny gjennomgang fra Institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner viser at Norge på flere områder har større kjønnsforskjeller enn mange andre land. Ett av områdene hvor Norge, men også andre nordiske land, skiller seg ut, er i kjønnsforskjeller knyttet til matteangst og elevenes tiltro til egne evner i matematikk. Norske og nordiske jenter rapporterer systematisk om mer matteangst og langt mindre tiltro til egne matteevner enn gutta, til tross for at resultatene er noenlunde like. Professor i biologi Gro Amdam, som er kåret til en av Norges ti klokeste hoder av VG og som en av Norges elleve mest fremtredende forskere under 40 år i Morgenbladets forskerkåring, har merket seg den særegne matteangsten blant norske kvinnelige studenter. Hun har aldri sett spor av slike kjønnsforskjeller blant sine amerikanske studenter, men sier dette er helt gjennomgående hos de norske. – De norske jentene sier ting som «dette får jeg ikke til», «jeg er tallblind» og så videre, mens gutta bare sier «dette blir et tøft fag», sier hun. Amdam understreker at det ikke er noen forskjell på hvordan kvinner og menn presterer i de matematiske fagene.

8

9

10

11 Khan Academy Khan Academy er et ikke-kommersielt utdanningsnettsted grunnlagt av amerikaneren Salman Khan i Khan Academys mål er å sørge for «utdanning av høy kvalitet for alle overalt».Salman Khan Nettstedet har en samling av over 4000 korte forelesninger, lagret som skjermkaster på YouTube. Forelesningene er fra fagfelt som matematikk, historie, medisin, finans, fysikk, kjemi, biologi, astronomi, samfunnsøkonomi, kunsthistorie og informatikk.skjermkasterYouTube matematikkhistoriemedisinfinansfysikkkjemibiologiastronomisamfunnsøkonomikunsthistorieinformatikk Eksterne lenker khanacademy.orgkhanacademy.org offisiell nettside Khan Academy NorskKhan Academy Norsk prosjekt med å tekste/oversette læringsvideoene til norsk

12 Unngå denne fellen hvis du vil ha matteflinke barn «Det gjør ikke så mye, jeg var ikke så flink i matte jeg heller». Det er lett å ty til trøst når den håpefulle kommer hjem med lave sifre på karakterarket. Kanskje hadde både mor og far talltrøbbel da de gikk på skolen. «Det ligger nok i familien», vil noen si.

13 Følg heller disse enkle rådene Tilpass deg barnets tanker Spør barnet hvordan de tenker. Vi voksne er regelbundet etter minst ti år på skole og har gjerne tanker og ideer om hvordan matte bør læres bort. Dette kan være uforståelig for barnet. Hvis du kartlegger hvordan de tenker gir dette et utgangspunkt for å arbeide med matematikk sammen med barnet. Gjennom samtaler blir barna også mer bevisste på egen læringsprosess. Kortspill og strategi Det er viktig å relatere matten til elevens hverdag og virkeligheter. Gjennom kortspill og sjakk kan barna lære seg strategi og det å tenke fremover. Gjennom baking får barn et bevisst forhold til måleenheter. Bilturen hjem kan bli en god leksjon i forholdet mellom fart, tid og strekning. De minste kan få i oppdrag å telle knivene i skuffa. Spill med barnet 15 minutter hver dag og diskuter hva som er matematikk i spillet. Ikke gi opp - Matematikk handler om å prøve seg fram, gjøre feil, slite og til slutt forstå. Det er viktig å være støttende, men la barnet gjøre jobben selv. Likevel må foreldre avgrense tiden dersom det blir alt for frustrerende for barnet.

14 Piff opp norsktimene med engelsk Norsklærere bør applaudere at ungdommer blander engelsk og norsk. Det kan gjøre norsk grammatikkundervisning mer spennende, mener språkprofessor. Norske ungdommer bruker nå så mange engelske ord, at man skulle tro de hadde bodd i USA eller Storbritannia. Men årsaken til sammenblanding av engelsk og norsk handler mer om hva som snappes opp av ord og uttrykk mens de spiller Sims, eller ser amerikanske filmer og serier. De fleste har ikke gått lenge på barneskolen før de vet hva uttrykk som LOL (laugh out loud) eller OMG (Oh, my god!) er for noe. Dette gjenspeiles i skoleelevens norskstiler. - Se mer på: engelsk/#sthash.dJeJ2xxj.dpufhttp://gemini.no/2014/08/piff-opp-norsktimene-med- engelsk/#sthash.dJeJ2xxj.dpuf

15 Andre gode oppslag


Laste ned ppt "Leksehjelp Foreldremøte Hinna ungdomsskole 1. september 2015."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google