Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kulpen har 40 barn i alderen 3-6 år. De er delt i 3 prosjektgrupper(Rosa-Grønn og Orange.Her er utdrag fra PowerPoint-dokumentasjonene som er grunnlaget.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kulpen har 40 barn i alderen 3-6 år. De er delt i 3 prosjektgrupper(Rosa-Grønn og Orange.Her er utdrag fra PowerPoint-dokumentasjonene som er grunnlaget."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kulpen har 40 barn i alderen 3-6 år. De er delt i 3 prosjektgrupper(Rosa-Grønn og Orange.Her er utdrag fra PowerPoint-dokumentasjonene som er grunnlaget for refleksjonsgruppene «MENNESKET»

2 «Hva har vi mennesker»? Introduksjon av årets tema med barna på gruppa Brainstorming i samlingsstund; ivrige barn som kom med mange bidrag. Eks: mange synlige kroppsdeler, etter hvert også bein, skjelett, hjerte og muskler

3 Ansiktet mitt 3 åringen blir utfordret i å ta bilde av hverandre. Skal jobbe to og to; Eline og Alfred (Kristin) og Aurora og Johannes ( Ronny) Samtale om fotografiet og hva det er lurt å begynne med når de skal tegne ansiktet sitt Eline og Alfred; jeg stilte spm om hvilken form ansiktet har. Er det rundt el firkantet. Erfarte at det lå mye språkstimulering i oppgaven (plassering i fht hva, eks: over, under o.l)

4 Erfaring: Eline og Alfred så ut til å være «komfortabel» med utfordringen. Ok med to barn. Hadde «stramt grep» om oppgaven de fikk, veiledet mye og stilte spm. Eks: munnen er den over el. under nesen? Opplevde dette som positivt. Hadde nok blitt to forskjellige resultat hvis ikke. Barna holdt fokus fra start til slutt.

5 Tegne ansiktet

6 Kroppen min 4 og 5 åringene skulle tegne kroppen sin. Skal jobbe to og to ; Zwe Man og Kit Sahay, Indine og Simen, Anna og Benjamin, Mira og Emrik. Gikk gjennom hva vi mennesker har før de skulle tegne seg selv. Tegneoppgaven gikk bra(stor forbedring fra i fjor). De husket det vi hadde snakket om på fårhånd.

7 Utfordringer på detaljer(øyelokk,tenner,øyebryn osv) Hvordan tegne på rompe og rygg? Indine og Zwe Man sa: «vi må bare snu arket» Ulikt ståsted i tegneutviklingen noen har strektegninger og andre har kommet lengre med flere detaljer. Neste gang skal vi prøve oss på overheaden og tegne skyggebilder.

8 Kroppen min

9 Skygger Delte gruppa i 2. Noen så på PC`n der de lager skygger med kroppen mens den andre gruppa fikk lage skygger på overheaden. Veldig spennende og se på pc`n, fikk nye ideer som de prøvde ut etterpå. Vi snakka også om det vi gjorde forrige gang(så på bildene på pc)

10 Skygger Matea, Indine, Simen, Zwe Man, Kristin og Ronny på Dramarommet Har alle en skygge? Hvordan oppstår skyggen? Er den overalt? Er skyggen der alltid?

11 Vi samtalte om spørsmålene over; Alle var enige i at alle har en skygge. Matea og Zwe Man mente at vi må ha lys for at det skal oppstå skygge, f.eks sola eller overhead. På natta er det ikke skygge. Da er det mørkt. Zwe Man prøver dette ved å trekke for og fra vinduet. Når gardinene er for ser vi ikke skyggen. Barna repeterer litt fra hva de gjorde forrige gang. De lager skygger. Zwe Man viser jentene hvordan de kan lage skyggebord og hva de må gjøre for å lage stor og liten skygge.

12 «Har skyggen farge» ? Barna lager skygger en og en. De tar bilder av hverandre. « Skyggen er svart den», sier de.

13 Eksperiment Vi har overhead, en transparent form, vann og ulike konditorfarger. Formen står på overheaden, barna tømmer vann i formen og alle ser spent på lysveggen; Zwe Man: «skyggen glitrer» Vi spør barna; får skyggen farge dersom vi har fargedråper i vannet? Barna nøler litt og sier både ja og nei….Noen tror at den rosa fargen vil sees.

14 Zwe Man; «Skyggen glitrer…..»

15

16 Indine; «Sjå regnbuen……» Indine legger merke til lyset på veggen; «sjå regnbuen…» Voksen: Hva skjer? Indine: «æ røre (med en skje i vannet) det e derfor………?? Zwe Man: «når sol og regn møtes bli det regnbue…»

17 Refleksjoner: Still oftere spørsmål direkte til de som ikke sier så mye… Gi barna litt mer tid ved spørsmål.

18 TEGNE KROPPEN BAKFRA Zve Man fortalte Simen hva de gjorde forrige gang. Vi skulle tegn kroppen bakfra, ikke øyan, munnen eller nesen. Ryggen, rompa, føttene og hodet. Simen begynner med hodet. Jeg ser hår og ører. Fortsetter med ryggen og hendene. Rompa og føttene henger sammen. Tegne på hælene tilslutt. Ronny: Henger hendene rett ut fra kroppen? Nei, dem henger rett ned fra skuldrene. Han gjør om på tegninga si.

19 Ronny: No ska dokkeer få tegn en voksen bakfra. Hva er forskjellen på voksen og barn? ZveMan: Du er større, kroppen er større. Store muskla og store lår. Simen: Du er mye større, hodet og ryggen. Når de er ferdige så snakker vi om tegningene. Simen har tegnet meg større en han tegnet Zwemann. Jeg ser at han har husket på at armene starter ved skuldrene. Han syntes det var vanskelig og tegn føttene. ZweMan sier at han har kunnet tegne meg mye større.(større føtter) Armene er like store som føttene.

20 Han har vært nøye på detaljene. Vi ser musklene på hendene og fingrene vises tydelig. I etterkant så lurer jeg på om han ser fingrene mine når jeg står slik? ZweMan: Han ser på tegningen sin og sier etter en stund: «Ronny du ligner på en orangotang».

21 Tegne en voksen bakfra

22 Ronny ligner på en orangotang Vanskelig og tegn på føttene

23 De har diskutert frem at de vil lage mennesket i leire som står I gruppa var 4 barn. Det var Johannes, Eline, Khit Sahai, Emrik og Elvira. Barna fikk veldig mye veiledning i hvordan de skal montere sammen kroppsdelene de laget. Det var mye diskusjon rundt bordet hvilken form hode har. Emrik mente at det var som en ball mens Khit S. viser rundt hodet sitt, som er ikke helt rundt. Elvira: Mener du at det er oval. De viste ikke hva ordet betyr og jeg tegnet oval form på arket. Ja, sier han sånn ser hode ut. Barna lager hoder først og etterpå resten av kroppen. Jeg viser dem fyrstikk pinner som de setter inn i leire mellom hver kroppsdel.

24 Han skjære føttene like langSå fornøyd etterpå.

25 Johannes: Det er Henrik, jeg laget tøff sveis på håret til han.

26 Eline: Jeg lager Sigrid.Eline: Sigrid har hestehale

27 Emrik: Jeg lager mamma. Håret hennes faller på det ene øye. Derfor vises ikke den ene øye.

28 Khit Sahai: Jeg laget en tøff mann.

29 Hvordan lager vi menneske som springer av leire? Aurora reiser seg og viser kroppsstillingen. Det må være en fot bak og en fot frem, sier hun. Alle andre var enig.

30 Barna maler menneskene Aurora Mennesket i bevegelse laget av leire

31 Menneskene i bevegelse laget av leire

32 LEIRE I rosagruppa valgt vi å jobbe med leire en stund. Leire er en lett materiale hvor barna får å uttrykke seg. Det er lett å forme og å jobbe med. Barna bruker grov og fin motorikken. Leire vi bruker i barnehagen trenger bare litt tørketid. Når leire tørke kan det males også. Det er viktig å skape noe tredimensjonalt.

33 Tegning av skygger God veiledning av Elvira på bruk av kullstift og se detaljer En stol, en vase og et glass

34 Linn V. tegner maske skyggen viktig å øve med kullstift- nytt materiale

35 Skjellett tegnet av Sanne og Julian

36 Isak forteller om det han ser på skyggen: Det er stolen som ser ut som en bokstav L. Også ser jeg en firkant. Isak: Det vises bare 2 føtter av stolen, 2 er gjemt bak dem. Artig å tegne med kullstift


Laste ned ppt "Kulpen har 40 barn i alderen 3-6 år. De er delt i 3 prosjektgrupper(Rosa-Grønn og Orange.Her er utdrag fra PowerPoint-dokumentasjonene som er grunnlaget."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google