Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:"— Utskrift av presentasjonen:

1 Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo: Mobiltelefon: Telefon: E-post:

2 Her skal du publisere

3 Vi leser ikke på nett! Når vi skal skrive for nett må vi ta utgangspunkt i at brukere ikke leser på nett, men at øyet deres sveiper over nettsiden for å finne det de leter etter. Øyet vårt leter/skanner over nettsiden, inntil vi finner det ordet (”Triggerordet”) vi er ute etter. Da klikker vi! Bruker tenker Finner jeg det jeg leter etter her? Er siden ment for meg?

4 Eyetracking: Omtrent slik skanner øyet vårt over en webside Suksess = Gode menypunkt og linker Suksess = Bruk av riktige ord/ triggerord Suksess = Gode titler

5 Utfordringen når vi skriver for nett Tidsklemma på nett Du må skrive slik at det er mulig å oppfatte hva det hele handler om i løpet av sekunder. Bruker vil da ev. gå mer i dybden og lese. Bruker er villig til å lese ca. 300 ord dvs. ¾ A4 side. Det gjelder å få informasjonen synlig for bruker ved første øyekast Vi må sette oss i brukers sted (tenke som målgruppen ) Spørre hvilke ord har bruker i hodet og ser etter? Finne fram til og bruke triggerordene i tekst, menypunkt og linker!.

6 Å bygge brukervennlige tekster Som en innledning tar jeg for meg litt forskjellige tekster og trekker fram prinsipper som fungerer i tekst på web.

7 Store tekstblokker virker avskrekkende på leser Hjelp!, Alt dette orker jeg ikke lese. Jeg prøver en annen side. Kort og godt, langt og vanskelig

8 Eksempler fra skolers web Finner jeg det jeg leter etter her? Er siden ment for meg? Er dette seriøst?

9 Hva er galt her?

10 Kunne noe vært gjort bedre?

11 God forsøk, men... Noen vil nok spørre: Er dette seriøst?

12 Tekst/element som ikke fungerer Grå vegger Tekstblokker på mer en fem/seks linjer Kursiv (hvis det ikke er en billedtekst) Understerket – hvis det ikke er en link Bruke linker inne i tekst i overdreven grad Bruke uthevede ord inne i teksten i overdreven grad Bilder uten billetekst Tvinge bruker til å skrolle eller klikke seg gjennom unødvendig stoff Avvike fra standarder for tekststørrelse, mellomtittelstørrelse etc. Lage prosaaktige, doble eller pirrende titler el. menypunkt. Lange setninger med diverse innskudd, el. stammespråk. Manglende konsistens Lite gjennomtenkt struktur

13 Tekstelement som fungerer Skrive kort, konkret, klart og relevant Begynne med det viktigste Si en ting om gangen Bruke mellomtitler Bruke kulepunkt Bruke utheving Bruke linker Formulere tekstblokker på max 5-10 linjer. Sette deg i leserens sted når du formulerer tekst Lage saklige Titler Triggerord i: Navigasjon, overskrifter, tekster, ingress, linker, kulepunkt, dokumentnavn Bruke relevante linker Bruke relevante Bilder Bruke bilde til artikkel og alternativ tekst til bildet Semantisk rik tekst

14 Tekst som fungerer greit

15 Tekst som fungerer bedre

16 21. september 2016Kenneth Eriksen, senior internettrådgiver, Online Corporate Solutions, Online Salg Tekst som fungerer knallbra! 76 klikk / dag 200 klikk / dag Over 300 klikk / dag

17 21. september 2016Kenneth Eriksen, senior internettrådgiver, Online Corporate Solutions, Online Salg Teks som gir penger i kassa! Fra 35% til 55% konvertering til neste side

18 Nyhetsartikkelen (struktur) Tittel Ingress Brødtekst Mellomtitler Link(er) Kulepunkt Bilde Følger to prinsipp: 1.Fallende viktighet 2.Vertikal lesning Et lengre dokument (Struktur) Tittel(Triggerord) Innledning - finnbarhet Tekst (kort ned) Semantisk rikt Mellomoverskrifter Underoverskrifter Kulepunkt Innrykk Uthevet/linket Link Bilde

19 Semantisk rik tekst hjelper leser å finne fram Ahha! Blindeforbundet gir ut tre blader

20

21 10 råd når du skriver for nett 1.Bruk brukerens ord 2.Skriv kort og konsist 3.Si det viktigste først 4.Del opp teksten i avsnitt 5.Bruk mellomtitler og legg til rette for vertikal lesning 6.Uthev viktige enkeltord og setninger 7.Bruk lister og punkter 8.Begrens bruken av lenker 9.Ha lange dokumenter som vedlegg/sep sider 10.Les korrektur


Laste ned ppt "Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google