Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

EDAG prosjektet, 26. mai 2014 Introduksjon til a-ordningen 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "EDAG prosjektet, 26. mai 2014 Introduksjon til a-ordningen 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 EDAG prosjektet, 26. mai 2014 Introduksjon til a-ordningen 1

2 2 - prosjektet a-opplysningsloven Lov om arbeidsgivers innrapportering av ansettelses- og inntektsforhold med mer A-ordningenA-meldingen Etatenes Fellesforvaltning

3 3 Digital, samordnet innrapportering av inntekts- og arbeidsforhold og skattetrekksopplysninger fra opplysningspliktige (primært arbeidsgivere) til NAV, Statistisk sentralbyrå og Skatteetaten.

4

5 A-meldingen – innlevering gjennom elektronisk kanal

6 Fordeler for virksomheter Status Samkjørte prosesser Felles kode- og regelverk Digital rapportering Riktigere grunnlag, færre henvendelser

7 Fordeler for samfunnet

8 8 Frist for innrapportering

9 A-opplysnings- loven vedtatt Utvikling og test Prøvedrift A-ordningen iverksettes

10 Prøvedrift – den store generalprøven Redusere risiko Vellykket innføring Velfungerende ordning

11 Hva skal vi teste ut i prøvedrift 11 Innsending Ytelse Tilbakemelding Korrigere/komplettere Sentralt mottak, prosessering av data Tilgjengeliggjøring, ytelse Mottak og bruk av data i etatssystemer sammenligning Meldingsstruktur Regelverk Rutinetilpasning Opplæring Informasjon Brukerstøtte

12 LPS-leverandører og start prøvedrift Status per 6. mai 2014 – totalt 38 lønnssystemer 12 Huldt & Lillevik JR Taxi Regnskap Nettlønn VIVALDI Tripletex Formula Midas Lønn Mamut SAP Hogia Lønn OCR HR Paga Personec Lønn Visma Avendo Lønn Visma Lønn Agresso Agro Økonomi InfoADB Lønn InfoEasy Lessor Payroll Uni Micro Økonomi Visma Entraprise HRM ASPECT4 DR-økonomi E-Business Suite Harmoni Lønn Visma Contracting Admin123 Adonis Easy-Regn Excelar Lønn Protago SunPro Lønn TaxiTotal NorlønnVisma.net Oversikten er basert på påmeldinger av navngitte prøvedriftsdeltakere fra LPS-leverandørene, samt statusrapport fra leverandørene per 5. mai Man må regne med noe dynamikk i dette bildet. BrustadbussXledger Konsentrasjon mai-sept

13 LPS-leverandører og start prøvedrift Status per 6. mai 2014 – totalt 38 lønnssystemer 13

14 Prøvedriftsutvalg

15 Erfaringer fra prøvedrift Innsending gjennom Altinn, validering i våre systemer, samt utsending av tilbakemelding fungerer bra teknisk og med bra responstider Deltakende systemleverandører har gjennomgående god forståelse av grunnleggende meldingsstruktur Foreløpig avstemmingsresultater viser god match mellom a-melding og rapportering etter gammel modell (periode LTO) Typiske utslag – Feil virksomhetsstruktur i forhold til opplysninger fra enhetsregisteret – Feil i oppsett av arbeidsforholdsopplysninger – Ugyldig kombinasjon av inntektsdetaljer 15

16 Prøvedrift pulje 3

17 Regnskapsførere, lønnssentraler og revisorer Beste praksis tjenesteleverandører 17

18 Kundeforhold A-ordningen kan medføre behov for å endre arbeidsdelingen med kunden. – Må kontrakter og avtaler oppdateres? – Er det behov for andre tilganger i Altinn? 18

19 Skaff riktige data Sjekk at opplysninger om arbeidsgiver stemmer med enhetsregisteret – A-meldingen leveres fra juridisk org.nr., og opplysninger rapporteres på virksomhetsnummer Sjekk at opplysninger om ansatte er fullstendige og riktige – Ansatte skal rapporteres med virksomhetsnummer, fødselsnr./d-nr., stillingsprosent, permisjon, startdato mm Internasjonal identifikator (f eks passnr) kan benyttes for utenlandske inntil d-nr mottas. Stillingskoder skal omgjøres til yrkeskoder (for statlige bedrifter) 19

20 Erstatt lønns- og trekkkodene Finn de nye beskrivelsene av arbeids- og inntektsforhold i kodespeilet. Her er gamle koder og nye beskrivelser satt opp side om side. Gå gjennom alle lønnarter i lønnssystemet og koble dem mot de nye beskrivelsene 20

21 Lag nye rutiner Vurdere rutiner og frister for innsamling og godkjenning av rapporteringsgrunnlag. – Data må være godkjent og registrert i tide: f eks timelister, turnus, ansettelse/sluttdato, permisjon mv. – Må interne frister eller kjøreplan endres? Lag rutine for håndtering av tilbakemelding fra a-ordningen. – Fordele tilbakemelding på virksomheter (returneres på org.nr) – Avvik bør korrigeres innen neste kjøring 21

22 Lag nye rutiner (forts) Se på arbeidsfordeling hvis arbeidet i dag er fordelt på ulike personer, avdelinger eller evt virksomhet/regnskapsfører Ny rutine for avstemming mot regnskap – Ny avstemmingsrapport kan hentes i Altinn. 22

23 Systemportefølje Planlegg oppgradering av lønns- og personaldatasystem – Avtal tidspunkt for oppgradering av lønns- og personaldatasystemet – Avklar ansvar for konfigurering av lønns- og personaldatasystemet slik at lønnsarter er korrekt koblet mot arbeids- og inntekstbeskrivelser Vurder om tilgrensende systemer påvirkes av oppgradering i lønns- og personaldatasystemet, for eksempel – Systemer for tidsregistrering, turnus og reiseregninger – Regnskapssystem – Datavarehus 23

24 Fyll opp med kunnskap Alle lønnsmedarbeidere bør ha grunnleggende opplæring i a-ordningen. Trenger lønnsmedarbeidere opplæring i ny systemversjon? Trenger avdelingsledere, personalledere, kunder eller andre opplæring i eller informasjon om a-ordningen? 24

25 25


Laste ned ppt "EDAG prosjektet, 26. mai 2014 Introduksjon til a-ordningen 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google