Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBjarte Lauritzen Endret for 7 år siden
1
Hva sier vannforskriften om overvåking og sektoransvar ? Jon Lasse Bratli Seminar om overvåking av vannmiljø - 9. februar 2016, Stavanger
2
Disposisjon 3 typer overvåking – ansvar -finansiering Vannforskrift -Tildelingsbrev og instruks Erfaringer fra regionale overvåkingsprogrammer Prioriteringer – konkretiseringer- representativ ov.v Pålegg vs frivillighet Hvordan planlegge/iverksette delprogrammer – hvor - organisering Regionale delprogrammer vs «våre industriprogrammer»
3
Overvåking etter vannforskriften Vannforskriften stiller omfattende krav til overvåking Hvorfor det da? Du må «kjenne» tilstanden til 28 000 vannforekomster Krevende biologiske, fysisk- kjemiske, hydromorfologiske og kjemiske parametre
4
Tre typer overvåkning – formål Basisovervåkning Referansetilstand - Naturtilstand Langsiktige naturlige endringer Omfattende menneskeskapte påvirkninger Tiltaksorientert overvåkning Overvåke vannforekomster der tiltak blir planlagt eller er gjennomført ProblemkartleggingOvervåking/undersøking for å avklare årsak og omfang av et miljøproblem
5
Tiltaksorientert overvåking: fokuser på mest følsomme kvalitetselement KategoriPåvirkningstypeMest følsomme kvalitetselement ElvEutrofieringNæringsstofftilstand Begroingsalger Organisk belastningBunndyr ForsuringKjemiske forsuringsparametre Bunndyr VannføringsendringFisk Vannvegetasjon
6
Vannforskriften § 18(overvåkingsprogram): Det skal innen utgangen av 2013 foreligge tilstrekkelige programmer som gir en helhetlig overvåking av tilstanden i vannforekomstene § 21(vannregionmyndighetens ansvar): Vannregionmyndigheten skal koordinere arbeidet med å gjennomføre oppgavene som følger av denne forskriften… Hvilket betyr at: VRM koordinerer og sørger for at det blir utarbeidet overvåkingsprogrammer – FM som miljømyndighet utarbeider overvåkingsprogrammene
7
Sektoransvar - Vannforskriften § 22: Sektormyndigheter, fylkeskommuner og kommuner har innenfor sine ansvarsområder ansvar for å utrede tiltak, samt utrede premissene for fastsettelse av miljømål Betyr hva ? tiltak/ikke tiltak unntak kunnskapsgrunnlag – overvåke egne påvirkninger eller bidra i felles overvåking Vannområdenes rolle i overvåkingen – FM kan lene seg på (senior)prosjektledere i vannområdene, men ikke miste «grepet»
8
Bakgrunn – Basisovervåking – Miljødirektoratet har hovedansvar – Tiltaksorientert overvåking (og problemkartlegging) – FM har hovedansvar Ting henger sammen: Karakterisering – overvåking – klassifisering - tiltak - overvåking Kun 7% av dataene har høy pålitelighetsgrad – enda verre på miljøgifter Finansiering: under halvparten av hva St. prp 75 skisserte (75-95 mill – mest basisovervåking) – noe mer penger etter budsjettforlik Tiltaksorientert overvåking skal betales av påvirker– noe statlige penger – må i større grad bruke påleggshjemler (aktivt eller frivillighet)
9
Tildelingsbrev og instruks til FM (foreløpig) Overvåking er et prioritert område for FM 2016 «Fylkesmannen skal operasjonalisere de regionale overvåkingsprogrammene etter vannforskriften, særlig myndighetspålagt overvåking» «Etablere regionale overvåkingsprogram og ivareta oppgaver knyttet til overvåking av vannforekomster …» «Ha en miljøfaglig samordningsrolle i prosesser knyttet til kunnskapsgrunnlaget for regionale vannforvaltningsplaner, …» «Ved behov gi råd og veilede andre sektorer, kommuner og vannområder» LITT KRYPTISK, MEN BETYR Å LEDE ARBEIDET MED Å IVERKSETTE OMRÅDEVISE DELPROGRAMMER OG BRUKE EGNE PÅLEGGSHJEMLER
10
Regionale overvåkingsprogrammer Utarbeidet i 2014 – var på høring sammen med planene i fjor Løse «rammeplaner» - hva er i drift, hva er fagre ønsker? For omfattende – alle VF i risiko - mange regioner har ikke prioritert Ikke kostnadsberegnet – til tross for sjablongkostnader Kun i noen grad detaljplanlagt og iverksatt – stor variasjon mellom FM
11
Overforbruk av problemkartlegging – easy way out ? For mye fokus på problemkartlegging Skal kun brukes i unntakstilfeller der vi ikke kjenner kildene/problemomfanget Ingen å «henge bjella på» Kan bli en sovepute Tar selvkritikk på at vi lot dette gå som «tiltak» Derfor: kjenner vi kildene/problemomfanget og blir vi ikke kvitt problemet på en stund tiltaksorientert overvåking – gjerne spleiselag Kartlegging av eksempelvis avløp i spredt bebyggelse er bra, men er ikke «problemkartlegging»
12
Hva skal vi prioritere? Hvilke forventninger har Miljødirektoratet? kan ikke overvåke alt prioriter eutrofi, vannkraft og miljøgifter prioriter områder med størst antatt påvirkning og der det er sannsynlig at tiltak vil kunne ha effekt Industribransjer: næringsmiddel, trebearbeidende, mineralsk, galvano Avløp (Oppdrett)
13
Representativ overvåking Lik påvirkning og vanntype – geografisk nær hverandre Innen samme vassdrag - vannstreng Forskjellig vanskelighetsgrad: Sur nedbør – forurensning – fysiske inngrep Hvor langt ned skal vi ? 28 000 10 000 2 500? Dvs 150 VF pr embete? Mulig FoU-prosjekt med dose-responsmodeller, to fra FM vil delta
14
Hva er gjort fra Miljødirektoratets side ? «Tjuvstarta» med vår storindustri i fjor 130 bedrifter fikk pålegg – 100 programmer iverksatt – noen fellesprogrammer Strategi om å gå foran med industri – komme etter med andre sektorer, både våre og FM sine
15
Industriovervåking i Rogaland Fra Titanina i sør til Eramet Sauda i nord http://www.miljostatus. no/kart/ http://www.miljostatus. no/kart/
16
Videre oppfølging i 2016 To trinns tilbakemelding – En rask tilbakemelding om tilstanden og om det er behov for videre oppfølging med tiltak. Dersom det ikke er det fastsettes neste tidspunkt for overvåking. – Tettere oppfølging av de bedriftene hvor det er dårlig tilstand (nærmere vurdering av utslippsbildet – tiltak) Tilbakemeldingene vil bli sendt til FM for kommentarer
17
Samgang mellom regionale overvåkings- programmer og industriprogrammene Må unngå parallelle og overlappende programmer – lite kostnadseffektivt En del av industriprogrammene er allerede integrerte Ulike modeller for felles organisering 1.FM organiserer et nytt progr./bygger på et eksisterende delegert industri og andre påvirkere/sektorer. Med mer eller mindre hjelp av et vannområde 2.FM organiserer et nytt progr./bygger på et eksisterende Miljødirektoratets bedrifter vil inngå 3.FM henger seg på eksisterende industriprogr. – En eller flere dominerende Miljødir-bedrifter Noen vil fortsatt være separate industri-programmer
18
Pålegg eller frivillighet? frivillighet bør vurderes først – mer effektivt, involvering – kostnader kan spares men pålegg der det er nødvendig – bedre sanksjonsmuligheter – kan også pålegge samarbeid/bidrag til fellesprogram (§ 51, § 11/§ 18) – husk at vannforskriften ikke er et hjemmelsgrunnlag: bruk sektorlovene
19
Tilstrebe felles programmer Felles: – Mjøsa – Fjordene utenfor Bergen – Grenland – Sørfjorden – Nedre Glomma – Kristiansund Foreløpig separate industriprogram som kan integreres i felles programmer – Kristiansand – Rogaland – Høyanger – Trondheimsfjorden 19
20
Basisovervåkingsprogram (nasjonal overvåking) «Gamle» som er tilpassa vannforskriften: – Elvetilførsler, milkys, miljøgifter i store innsjøer «Nye» vannforskriftsprogram: – Økokyst, Økofersk I-III(+ M.gift), Store innsjøer (+ M.gift), Grunnvann Startes opp i år: – Fjordprogram (utvidelse av Økokyst) Mangler foreløpig: – Store elver - referanseelver
21
Økokyst – Sør-Norge
22
Takk for oppmerksomheten !
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.