Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBjørg Arntzen Endret for 7 år siden
1
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand
2
2 Organisasjonskart Sunnaas sykehus HF stab Administrerende direktør Forsknings- avdelingen Servicesenter Samhandlings- avdelingen Klinikk
3
3 Innhold i presentasjonen Rammeverk for kvalitet- og pasient- sikkerhet ved Sunnaas sykehus HF Commission on Accreditation of Rehabilitation Facilities (CARF) Det nasjonale pasientsikkerhets- programmet Pasientsikkerhetsvisitter Gjennomføring Noen resultater Våre anbefalinger
4
4 CARF-krav til helse og sikkerhet Trygge omgivelser Skriftlige prosedyrer for å fremme sikkerhet for pasienter og ansatte Opplæring Regelmessige øvelser Beredskapsprosedyrer Kart som viser rømningsveier Uannonserte øvelser for alle ØH prosedyrer Umiddelbar tilgang til førstehjelpsekspertise og - utstyr Skriftlige prosedyrer vedr. kritiske hendelser Analyse av kritiske hendelser Infeksjonskontrollprogram Sikkerhet ved transport av pasienter Årlig eksternt tilsyn Årlig HMS-runde/vernerunde Kjemikaliehåndtering
5
5 Rammeverk for CARF Sunnaas sykehus HF oppnådde 3 års CARF-akkreditering i 2006, 2009 og 2012 Standarder i seksjon 1: Administrasjon og ledelse, inkl. sykehusets styre Standarder i seksjon 2: Pasientens rehabiliteringsprosess Standarder i seksjon 3: Alle rehabiliteringsprogrammer Ny gransking i 2015
6
6 Hvorfor CARF-akkreditering? Pasientsentrert kvalitetssystem God virksomhetsstyring Kontinuerlig forbedring Internasjonalt nettverk
7
7 Pasientsikkerhetsprogrammet Relevante innsatsområder for Sunnaas sykehus HF Samstemming av legemiddellister Forebygging av urinveisinfeksjoner Forebygging av fall Forebygging av trykksår Ernæring – internt område under oppstart Ledelse: -Pasientsikkerhetsvisitter -Kvalitet og pasientsikkerhet fast sak i alle ledermøter
8
8 Pasientsikkerhetsvisitt - Er et verktøy som legger til rette for meningsfylte drøftinger mellom ledere og frontlinjepersonale når det gjelder pasientsikkerhetsspørsmål, hvor man blir enig om risikoområder og forbedringstiltak som må gjennomføres.
9
9 Pasientsikkerhetsvisitter på Sunnaas sykehus Fra 2011 Gjennomført ved alle organisatoriske enheter (nivå 4) som møter pasienter Gjennomført x 1 pr. år Hver visitt oppsummeres med tre risikoområder Fra 2014 Gjennomføres ved alle enheter (nivå 3) som møter pasienter Gjennomført x 3 pr. år Hver visitt oppsummeres med ett risikoområde
10
10 Hvordan planlegger vi pasientsikkerhets- visittene? Representanter fra øverste ledelse v/ adm.dir., fagdirektør, kvalitetssjef og en representant fra klinikk - Fra 2014 deltar også klinikksjef Avklarer roller og møtestruktur Avtaler tidspunkt for hver visitt med enhetene 3 mnd. i forkant
11
11 Hvordan gjennomfører vi pasientsikkerhets- visittene? Avtaler tidspunkt i god tid og sender invitasjon til enhetene 1 mnd. i forkant Øverste ledelse møter et representativt utvalg fra enheten, inkl. nærmeste leder: Adm.dir. leder visitten Linjeleder orienterer om oppfølging av forbedrings- område fra forrige visitt Dialog Oppsummerer med ett nytt forbedringsområde Linjeleder signerer referatet Henger opp plakat på pasientsikkerhetstavle
12
12 Resultater av pasientsikkerhetsvisittene Vedlikehold av utstyr som brukes av flere faggrupper Utarbeidet enhetlige rutiner Oppdatert legemiddelliste ved innleggelse og utreise Ledelsen spør etter resultater - Prevalensmålinger - Interne revisjoner Adgangskontroll Reetablert videoovervåkning av inngangsparti Evaluert rutiner for bruk av adgangskort
13
13 Resultater av pasientsikkerhetsvisittene Bruk av tolk Revidert enhetlige rutiner i samarbeid med tolketjenesten Nødvendige tilganger i DIPS Sikret nødvendige tilganger i DIPS personale som arbeider på tvers av enheter (natt-team og laboratoriepersonell) Registrere pårørende/venn som overnatter i sykehuset Innført manuelt enhetlig system
14
14 Noen utfordringer vi har møtt på Ulik grad av forbedringskultur i enhetene. Det avdekkes ”hasteområder” Konfidensialitet ved postutsending, rutiner for intern postgang, enhetlig anbefaling i epikrise og tverrfaglig rapport Å skille mellom pasientsikkerhet og drift Å kun ta opp lokale problemstillinger Informasjon om organisatoriske endringer når ikke frontpersonalet før endringene blir innført Pasientsikkerhetsvisitten kan bli en arena for ”omkamper” Spørsmål om hvilket nivå i organisasjonen pasientsikkerhets- visittene skal gjennomføres på. Skal linjelederne delta?
15
15 Effekt på forbedringsarbeidet Øverste ledelse oppnår dialog med frontpersonalet Turnusarbeidene / nattevaktteam møter den øverste ledelsen Avdekker sentrale risikoområder og setter i gang konkrete forbedringstiltak Belyser i hvilken grad enhetene prioriterer pasientsikkerhet Bidrar til at kvalitet og pasient- sikkerhet er fast sak i alle ledermøter Bidrar til bevisstgjøring og bedre holdninger til arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet
16
16 Det er nyttig bruk av tid å gjennomføre pasientsikkerhetsvisitter!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.