Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEskild Corneliussen Endret for 7 år siden
1
Noen erfaringer fra tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i forhold til barn og unge i Skjervøy kommune Bodø 6.september 2011 Kristin Norheim og Eldbjørg Ringsby
3
2887 innbyggere på 5 øyer – hvorav drøyt 80% på tettstedet Skjervøy pr.01.07.10 5 skoler ( inkl. videregående skole med ca 70 elever ) 5 barnehager 567 innbyggere under 15 år
4
Skjervøy kommunes plan for psykisk helse 2007 - 2010, beskriver en ”kontaktgruppe” for samarbeid og samhandling i noen saker og situasjoner Dette ble TRG Etablert for 3,5 år siden Fast leder / koordinator Politisk forankret mandat
5
Representanter fra alle arenaer som arbeider med barn og unge : barnehager, skoler, barnevern, helsestasjon, avlastningsbolig for funksjonshemmede barn, kulturskole, PPT, folkehelsekoordinator Stor gruppe – stor bredde Faste månedlige møter Tverrfaglighet og tverretatlighet er mer enn ord.
6
Å se hele barnet – fra spedbarn til videregående Helhet og sammenheng Tidlig hjelp er god hjelp – Ikke vent og se!!
7
Samarbeid og samhandling på tvers av faggrenser og etater – utarbeide rutiner og retningslinjer for dette ( ex. Retn.linjer for Barnehage –Skolehelseteam) Vurdere behov, arbeide for – og samordne forebyggende tiltak i ulike sammenhenger; Lavterskeltilbud, kompetanseheving, kartleggingsarbeid etc. Samordningsteam for melding om behov for IP – barn og unge.
8
Barnehage – skolehelseteam er et TVERRFAGLIG TEAM ◦ Helsesøster, barnevern, PPT, rektor og kontaktlærer/ styrer og pedagogisk leder evt. foresatte. Lege / BUP innkalles ved behov. Verktøy for samarbeid i situasjoner hvor noen har en bekymring for et barn eller trenger veiledning – råd i en utfordrende situasjon på individ- eller gruppenivå
9
MÅL : Gi hjelp så tidlig som mulig – Tidlig intervensjon Den som er bekymret melder fra til rektor /styrer. Rektor/styrer har ansvar for innkalling.
10
Samtykkeerklæring fra foresatte om det gjelder et bestemt barn - foresatte inviteres til å delta på møtet Foresatte kan også be om møte Tiltak, eventuelt videre henvisning eller at det opprettes enkeltvedtak (§9a-1) kan planlegges og iverksettes raskt ” HELHET - SAMMENHENG – TIDLIG HJELP ER GOD HJELP”
11
Erfaringer: Tar tid å etablere nye fora Foresatte opplever møtene positivt Flere og flere foresatte ønsker å bruke barnehage- skole helseteam Foresatte opplever møtene som trygge og gode – godt å få belyst problemet samtidig fra flere faggrupper Enklere å plassere problemet der det hører hjemme Få satt i gang tiltak raskt ” HELHET - SAMMENHENG – TIDLIG HJELP ER GOD HJELP”
12
Satsing på barn og unge i Tromskommunene i anledning FN`s barnekonvensjons 20 årsjubileum i 2009 ( se www.sjumilssteget.no og www.facebook.com/sjumilssteget) )www.sjumilssteget.nowww.facebook.com/sjumilssteget Fylkesmannen i Troms sin visjon: ”Ingen tromsværing er så liten at ikke Fylkesmannen ser han eller henne” Hjelpemiddel til analyse og kartlegging av kommunenes evne og vilje til å arbeide for ”barnas beste” i tråd med sentrale artikler i barnekonvensjonen. I Skjervøy ble det TRG sitt ansvar å kartlegge kommunens tilbud, tiltak og tjenester ift barn og unge – ga oss nyttig oversikt og kunnskap om egen situasjon De sju stegene: MEDBESTEMMELSE – GOD OMSORG – SÆRSKILT VERN OG STØTTE – VERN MOT OVERGREP – FULLVERDIG LIV – GOD HELSE – GOD UTDANNING
13
Å synliggjøre hva som er bra og hva vi må arbeide aktivt for å bevare og videreutvikle Å synliggjøre utfordringer og mangler, hvilke områder som bør styrkes og som kan være utgangspunkt for prioriteringer og planlegging av tiltak Å få bekreftelse på viktigheten av tidlig intervensjon og å se helhet og sammenheng
14
(Skjønnsmidler gjennom ”Sjumilssteget ” - driftet av TRG) Overordnet mål: ◦ Gode og stabile fritids- og aktivitetstilbud for å styrke det - psykososiale miljø, -fremme trivsel, - mestring - sosiale ferdigheter for alle barn. Å skape trivsel og trygghet fremmer psykisk helse, forebygger mobbing og rusbruk
15
Ulike tiltak til ulike målgrupper – lavterskelnivå ◦ Fag-dager på tvers av etater ◦ Temamøter og foreldresamarbeid, ◦ Diverse aktivitetstilbud (turn, malekurs, ski-leik, drama) ◦ Ute-områder ◦ ”Friluftsgjengen” –uteprosjekt på barneskolen
16
Samarbeidsprosjekt mellom skolen og TRG Tidlig inn for å gi et alternativt opplegg til elever som sliter Supplement til vanlig/spesial undervisning ” mindre teori og mer praksis". 1 d/u – 6 elever ut i naturen utfordre sine egne grenser og bryte personlige barrierer for å oppleve mestring og få økt selvfølelse Evaluering Men noe har skjedd: Elevens merkbare sosiale og faglige progresjon har blitt lagt merke til av både medelever og lærere. Etter bare halvannen måned i spes.ped.gruppa ”Friluftsgjengen” kan vi nå se en elev som har funnet sin vei til både individuell utvikling, faglige og sosiale progresjon. I tillegg kan vi se en mer reflektert elev som ser at sin positive atferd gir positive ringvirkninger i klasserommet og i friminuttene. Han gir mer av seg selv til fellesskapet og har blitt akseptert av medelever på en helt annen og mer positiv måte.
18
Politisk forankret mandat Struktur og rutiner Fast møtetid en gang i måneden Dokumentasjon; innkalling og referater Årsplan som evalueres og årsmelding til K-U og H-S etaten Gjentagelsens hemmelighet – å ”ikke gi seg” Tålmodighet – ha tro på at det nytter!
19
I en liten kommune er vi relativt få personer som skal følge opp mye - og ofte har flere roller Godt samarbeid og god samhandling med gode rutiner på tvers av sektorer og faggrenser: Å se helhet og sammenheng og ha oversikt blir praktisk virkelighet. Å GJØRE LITT – EN TING AV GANGEN SÅ SKIKKELIG MAN KAN ER BRA– OG MYE BEDRE ENN INGENTING! Det gode må aldri bli det bestes fiende
20
Trivsel og trygghet er fortsatt overskrift! Nulltoleranse for mobbing Opprettholde kontinuitet og bredde i lavterskeltilbud – fremme aktivitet Styrke psykososialt miljø i barnehagen og skolen Styrke foreldresamarbeid ; Temamøter – Veiledning …. Styrke veiledningskompetanse
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.