Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertUlrik Arntsen Endret for 7 år siden
1
Prioritering på norsk Avdelingsdirektør Siv Cathrine Høymork Sekretariatet for Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helse- og omsorgstjenesten Kunnskapssenteret
2
Helsevesen på norsk Offentlig helsevesen Fastlegeordning Fastlegene er ”portåpnere” til spesialisthelsetjeneste Spesialisthelsetjenesten finansieres ved kombinasjon av ramme og innsatsstyrt (DRG) 20.09.2016
3
Kilde: OECD Health Data 2009 20.09.2016
4
Alle snakker om kvalitet, og alle prioriterer opp. Nasjonalt råd har en oppgave også i å prioritere ned. ressurser muligheter Juni 2010 20.09.2016
5
Hvem kan prioritere (ned)? Politikerne – skal kunne gjenvelges Klinikeren – har også rollen som pasientens ”advokat” ”Byråkratene” 20.09.2016
6
Fra Berlingske tidende; mars 2011
7
Rammeverk for prioritering Forskrift om prioritering er hjemlet i pasientrettighetsloven ”Lønningkriteriene” Alvorlighet ”pasienten har et visst prognosetap med hensyn til livslengde eller ikke ubetydelig nedsatt livskvalitet dersom helsehjelpen utsettes” Effekt ”pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen” Kostnadseffektivitet ”de forventede kostnadene står i et rimelig forhold til tiltakets effekt” 20.09.2016
8
Prioriteringsveiledere - eksempler Et praktisk hjelpemiddel for å vurdere hvilke av pasientene som er henvist til spesialisthelsetjenesten, som skal mottas først Angir akseptabel ventetid til utredning I overkant av 30; fagspesifikke Utarbeidet av nasjonale arbeidsgrupper Tar utgangspunkt i symptomer eller symptombilde F. eks for barnesykdommer fins 65 ulike prioriteringstabeller 20.09.2016
10
Prioriteringstabell – hodepine hos barn 20.09.2016
11
Prioriteringstabell – bilyd hos barn 20.09.2016
12
Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helse- og omsorsgstjenesten Opprettet i 2007 av Helse- og omsorgsdepartementet; reoppnevnt i 2011 26 medlemmer Ledere fra sentral helseforvaltning Direktørene i de regionale helseforetakene Ledere fra kommuner og fra KS Ledere fra brukerorganisasjoner Representanter for universiteter og høyskoler Leder er helsedirektøren; nestleder er Folkehelseinstituttets direktør 20.09.2016
13
Formål Rådet skal bidra til helhetlig tilnærming til problemstillinger om kvalitet og prioritering felles situasjons- og problemforståelse dialog mellom myndigheter, tjenesteytende virksomheter, brukerorganisasjoner, faglige organisasjoner og fagforeninger 20.09.2016
14
Mandatpunkter 1.Prinsipper for prioritering 2.Uakseptable forskjeller? 3.Innføring av ny og kostbar teknologi 4.Fordeling og bruk av nasjonale tjenester 5.Nasjonale retningslinjer – likeverdig helsetilbud 6.Samhandling; ressurs- og kompetansefordeling 7.Screening og vaksiner 8.Offentlig initierte kliniske studier 20.09.2016
15
Eksempel 1 Bør mammografiscreeningprogrammet også omfatte aldersgruppen 40-49 år? 20.09.2016
16
Bør mammografiscreeningprogrammet utvides? Konklusjon: Ikke vist å ha tilstrekkelig effekt 20.09.2016
17
Eksempel 2 Bruk av monoklonale antistoffer ved tykktarmskreft med spredning 20.09.2016
18
Monoklonale antistoffer ved tykktarmskreft Saksgrunnlag: Helseøkonomisk evaluering i Kunnskapssenteret Kostnad pr vunnet leveår estimert til > 500 000,- kroner Vedtak i Nasjonalt råd: Høye kostnader Medikamentene skal tas i bruk i fase 4-studie 20.09.2016
19
Eksempel 3 Bør det etableres et offentlig tilbud om tidlig ultralyd (uke 11-13) i svangerskapet? 20.09.2016
20
To parallelle, sammenvevde prosesser Politisk prosess Programfestet i Arbeiderpartiet; begrunnet blant annet med: Lik rett til helsetjenester Privattilbud Alderskriteriet Ulik tolkning av loven Kvinners eget ønske Medisinske indikasjoner Revisjon av bioteknologiloven Oppdatering av kunnskapsoppsummering bestilt fra Helsedirektoratet Rutinemessig ultralyd i svangerskapet 2008 Tidlig ultralyd for påvisning av hjertefeil 2011 http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Helse/Tidlig-ultralyd-redder-liv 20.09.2016
21
Behandling i Nasjonalt råd 2011 14.2.: saken fremmet som ”benkeforslag” 11.4.: saken behandlet 1. gang i rådet - vedtak: Ikke tilfredsstillende dokumenterte helseeffekter Beregning av nytte og helseøkonomisk effekt ønskes Ytterligere utredning nødvendig før ny behandling Omfattende utredning pågår i regi av Kunnskapssenteret - mål: Få fram kunnskapsgrunnlaget Om mulig fremme faglig enighet 20.09.2016
22
Prosjektgruppa i ultralydsaken Tre fostermedisinere og en ”vanlig” gynekolog Barnelege/etiker Jordmor med spesialkompetanse Medisinsk fødselsregister Helserettsavdelingen i Helsedirektoratet Kunnskapsoppsummerere og helseøkonomer fra Kunnskapssenteret Sekretariatet for Nasjonalt råd Rapport ventes levert ultimo oktober 2011. 20.09.2016
23
Politisk vilje Oppnevnt av departementet Rådet skal bidra til at prioriteringsvurderinger som bør være faglige, forblir faglige Noen saker er bestillinger fra departementet Mange vurderinger i rådet ender som anbefalinger til departementet 20.09.2016
24
Forholdet til politikerne Departementet setter overordnete rammer for ressursbruk Departementet blander seg ikke inn i rådets vurderinger Rådet gir sine anbefalinger i det offentlige rom Politikerne (regjering og opposisjon) har respekt for uttalelsene fra rådet 20.09.2016
25
Forholdet til pasientforeningene Representert i rådet De har tatt ”forsvarlig” rolle i rådet, aksepterer at rådet prioriterer innenfor fastsatte økonomiske rammer har stått bak de fleste vedtakene i rådet, også når dette betyr at pasienter ikke får tilgang til en god, men kostbar behandling 20.09.2016
26
Åpne, tilgjengelige prosesser www.kvalitetogprioritering.no www.kvalitetogprioritering.no Alle saksdokumenter publiseres Møter (5 i året) er åpne for publikum Alle kan foreslå saker 20.09.2016
28
Flere saker? Tidligere 25 (+3) forslagsstillere 10-12 saker årlig Nye forslagsstillere Fagmiljøer og enkeltstående fagfolk Interesseorganisasjoner Kommersielle aktører Pasientforeninger og enkeltpasienter Myndighetsorganer 20.09.2016
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.