Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nettverk i bevegelse. Tog på Nett prosjektet Standardisert digital infrastruktur i NSB Offisielt startet i 2007 med den hensikt å lage en pilot for Internett.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nettverk i bevegelse. Tog på Nett prosjektet Standardisert digital infrastruktur i NSB Offisielt startet i 2007 med den hensikt å lage en pilot for Internett."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nettverk i bevegelse

2 Tog på Nett prosjektet Standardisert digital infrastruktur i NSB Offisielt startet i 2007 med den hensikt å lage en pilot for Internett og underholdning om bord på lengre togreiser. Prosjektet hadde deltagere fra alle deler av NSB Persontog Prosjektet skulle også definere en felles digital plattform for all kommunikasjon med tog Alle mellom- og langdistansetog har nettverk, mens en del lokaltog ikke har.

3 Fleet Manager

4 Det er ethernett-kabel (cat5) gjennom hele toget med koblinger i overgangen mellom vogner. Dobbelsett opererer individuelt og har ingen direkte forbindelse seg i mellom. Tog med lokomotiv og vogner bruker a trådløst mellom vognene. Det sentrale utstyret er plassert i bistrovogn, eller tilsvarende

5 Løsningen er basert på standard programvare og maskinvarekomponenter. Trådløst 54 mbps nett om bord i toget (standard b/g). Kablet nettverk mellom enhetene (cat5 og M12 plugger). Web-server om bord i toget (Linux-basert portal). Internettforbindelsen bruker offentlige mobile nettverk fra mobilleverandørene Samtidig forbindelse via flere mobilnett øker tilgjengelig båndbredde. Systemet svitsjer hurtig mellom hvilke mobilnett som brukes avhengig av hva som gir best forbindelse til en hver tid. Svitsjing fra en mobilleverandør til en annen er sømløst for brukerne. Løsningen danner en basis plattform for all kommunikasjon fra tog til land.

6 Forskjellig systemer om bord kan kommunisere med sentrale systemer via standard Internett- protokoller. Systemene får beste tilgjengelig båndbredde. Installasjon av maskinvare på toget kan gjøres en gang for mange formål. Kabler og antenner brukes av mange systemer. VPN over mobilnettet Home Agent Fleet Manager Fleet Manager DB Systemer Standby servere

7 CCTV HA Fire- wall CCU Internet MDA WiFi stations HA FM XML RPC XML RPC RM Putin JODA PAIN GRAILS CCTV HA – Home Agent FM - Fleetmanager APC Maint. APC PIS Maint. NSBs nettverk CCTV NOC VPN tunnel over mobile networks VPN tunnel over mobile networks

8 Automatic Passenger Counting PA- system Position based announcements Diagnoses and error reporting Video recorder For CCTV CCTV Infrastructure camera Vending machines Information System for on board crew Credit card control Seat reservation Traffic information Passenger Information System Infotainment NSB-net Internet Mobile net WiFi CCU GPS Common infrastructure for all systems on board the train On board portal Internet access Wireless network on board

9 Passasjerers Pcer og mobier Internett Kredittkortkontroll Setereservasjoner Billettsalg Salgsnett Diagnose og feilrapportering Passasjertelling Operational network Trygghets- kamera Trygghetskamera og videoopptagere om bord NON Nomad Operation Network

10 Togets posisjon –Tid til neste stasjon –Tid til endestasjon –Trafikksituasjon –Turistinformasjon –Kvalitet på Internettforbindelsen Informasjon om toget –NSBs produkter –Mat og drikke om bord –Tilpasninger for rullestoler og andre. Lenker til annen trafikkinformasjon Påloggingsside for Internettilgang

11 Jernbaneverket har på oppdrag fra Stortinget via Samferdselsdepartementet sammen med mobiloperatørene iverksatt utbedringsarbeid av mobilnettet langs jernbanelinjene for å gi bedre tilgang til mobilnettet fra tog. Strekningen Lillehammer – Skien står først på listen. Dekningen langs jernbanenettet kan måles ved hjelp av de togene som har Tog på Nett installert. Tunneler er en utfordring og krever godt samarbeid mellom alle involverte parter. GSM-R infrastruktur kan delvis gjenbrukes, men selve GSM-R nettet er forbeholdt togframføring. På stasjoner er det trådløst nett basert på g noen steder BasestasjonAntenne Spredekabel

12 Ombordpersonalet NSB-nett Internett Mobilnett WiFi CCU GPS Egen PC NSB INTERAKTIV Trådløst nettverk om bord Standard Ethernet om bord Håndholdt

13 Informasjon til passasjerene Skjermer om bord – synlig fra alle seter Trafikkinfo Nyheter Forbindelser Værmelding Rutetider

14 Grails Stasjonsdata Grails Stasjonsdata TP TrainPlan ruteplan TP TrainPlan ruteplan Lydfiler to høytalere CDU Fili Filoverføring Fili Filoverføring TpN Internett til toget Anviser ved dør Anviser ved dør Dør- styring Innvendige skjermer Innvendige skjermer Anviser front Anviser front Høytaler system Høytaler system TCU Nyheter Værmeldinger Overgang offentlig transp. Trafikkinformasjon Markedsinformasjon Nyheter Værmeldinger Overgang offentlig transp. Trafikkinformasjon Markedsinformasjon Portal om bord PC og mobil Manuell overføring vha. USB Tekst til PIS Type 74 / 75 JODA Info til toget Troll Posisjonsdata Type 72 Type 69CII Type 92 og 93 Type 5 og 7 Type 72 Type 69CII Type 92 og 93 Type 5 og 7 PAIN sammenstilling av data til PIS PAIN sammenstilling av data til PIS

15

16 Data fra togene

17 Planning OperationsFinancial Train on net Data transferAnalysis and ReportingAutomatic passenger counting on board IT-operations Sales and Marketing Data

18 Dørsensorer som teller antall passasjerer inn og ut. Data sendes inn via nettet. CCU APC

19 System FW CCU Nettverk

20 Nedlasting av opptak ved alvorlige hendelser

21 Jernbaneverket har ferdigstilt erfaringsstrekningen Lillehammer – Larvik og alle tunnelene der har nå dekning. Ikke avsatt mer penger for 2013 til det prosjektet. Bruken av Tog på Nett har eksplodert det siste året. All tilgjengelig båndbredde brukes i rush. Vi forsøker å begrense bruken av båndbredde. Video- og musikk trekker mye, men også fildeling. Vanskelig å stenge riktig. Nye modem og ny programvare på plass på mange togsett. Ny portal med flere innloggingsmuligheter under tilpassing til NSB. Gir nye muligheter. Jobber med mobiloperatørene for å få bedre mobildekning langs jernbanelinjene. Målinger foretatt langs erfaringsstrekningen. Tog på Nett i 74 / 75 er komplisert pga. mange involverte parter.

22

23 Tilpasset sammenstilling av data

24 GPS Data fra mange kilder Troll – server Troll.nsb.no Troll – server Troll.nsb.no Småtroll t.nsb.no Småtroll t.nsb.no Putin INDB Tog på Nett RM CPS RSR Maint. GSM-R IN TIOS SAP RSR RM Grails Putin Grails Kom – server SMS / PGC /e-post Kom – server SMS / PGC /e-post TPO Yr.no

25 Nye anvisere på plattform med anvisning av togsammensetning

26 NSB Togtyper Type 69 – lokaltog på Østlandet, Vossabanen og arendalsbanen Type 70 – Innsatstog Lillehammer – Skien og Oslo – Halden Type 72 – Lokaltog på Østlandet og på Jærbanen Type 73A – Oslo – Trondheim, Bergen, Stavanger og Halden Type 73B – Oslo – Halden/Göteborg Type 74 – Skien – Lillehammer Type 75 – Lokaltog på Østlandet Type 92 – Trondheim – Steinkjer, Östersund, Hamar over Røros Type 93 – Trondheim - Bodø Lok og vogn type 3, 5 og 7 Langdistanse dag og nattog

27 NSBs materiell Type 69 (4+6 med TpN og APC) Type 70 (16 med TpN, 2 med APC) Type 72 (2+7 med TpN og APC) Type 73 (14 med TpN) Type 73B (6 med TpN, 2 med APC) Type 74 (23 med TpN, 6 med APC) Type 75 (27 med TpN og APC) Type 75+ (16 med TpN og APC) Type 92 (14 med TpN) Type 93 (15 med TpN) Type 3 (6 stk. BF14 med TpN) Type 5 (6+1 stk. BF5 med TpN) Type 7 (8 stk. BF7 med TpN) WLAB2 planlagt Noen gamle reservevogner og Y1 mangler TpN


Laste ned ppt "Nettverk i bevegelse. Tog på Nett prosjektet Standardisert digital infrastruktur i NSB Offisielt startet i 2007 med den hensikt å lage en pilot for Internett."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google