Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lesing av magasiner 2014/2015 (MU 15/2): Svak framgang TNS Gallup Knut-Arne 24.09.15

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lesing av magasiner 2014/2015 (MU 15/2): Svak framgang TNS Gallup Knut-Arne 24.09.15"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lesing av magasiner 2014/2015 (MU 15/2): Svak framgang TNS Gallup Knut-Arne

2 2  Bladgruppene «Kvinner» og «Helse/livsstil/Sunnhet» øker mest.  Bladgruppene «Tegneserie/ung», «Foreldre» og «Innsikt/økonomi går mest tilbake.  Sammenlignbare titler har en samlet vekst på 1,9%.  Hjemmet, COOP medlem og Vi Menn har størst framgang av de største magasinene  NAF-Magasinet Motor, Vi i Villa og Tegneseriebladet PONDUS taper flest nettolesere av de største.  34% leser daglig minst et blad/magasin mot 35% i perioden 2013/2014 (14/2).  Magasinene blir i gjennomsnitt tatt fram og lest/tittet i 3,8 ganger. Dette er en sterk framgang i forhold til 2013/2014 (14/2) hvor tallet var 3,5 ganger.  61% av magasinenes sider blir lest/tittet i hver gang man tar fram magasinet. 61% også i 2013/2014 – 14/2. Sammendrag: Noen blader øker mens andre går tilbake Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/2. For sammenlignbare titler.

3 3  Denne rapporten omhandler de offisielle tallene fra MagasinUndersøkelsen (MU) for 2014/ /2 (samlet inn fra til ). Rapporten omhandler 87 blader og magasiner som er sammenlignbare for 2015/2 og 2014/2.  Tallene for denne innsamlingsperioden er fra til (2014/2015, 15/2) og blir sammenlignet med 14/2-tallene som ble samlet inn fra til (2013/2014, 14/2).  Utvalget er på intervju med personer som er 12 år eller eldre. 1% av befolkningen tilsvarer personer 12 år eller eldre.  Denne rapporten omhandler både tradisjonelle lesertall (AIR) som beskriver nettostørrelsene og valutatallene for bruttoeksponeringer – GEP.  Average Issue Readership (AIR): Totalt antall lesere for en gjennomsnittsutgave av bladet/magasinet.  Gross Exposure Points (GEP): Et mål på hvor mange eksponeringer genererer en gjennomsnittlig side i en gjennomsnittlig utgave av et blad/magasin.  92% av intervjuene er foretatt online og 8% postalt. Mer om metode og magasintall på TNS Gallups nettsider under «Magasin»: Innledning

4 4  Den offisielle leserundersøkelsen for norske blader og magasiner hadde en svært vellykket lansering høsten Undersøkelsen viser at man tar fram og leser gjennom hver utgave av et blad mange ganger. Dette er svært viktig dokumentasjon for forlagene som beviser at det er stor sannsynlighet for at man leser/titter på annonsene flere ganger. Det tradisjonelle nettotallet (lest minst en gang) har ikke ivaretatt disse unike egenskapene, og forlagene har ikke synliggjort at de har flere gjentatte eksponeringer.  Antall lesertilfeller (NRO), som er den mest betydningsfulle faktoren i valutamålet GEP, ligger i gjennomsnitt på 3,8 for alle målte titler. Man leser/titter altså på hver utgave 3,8 ganger. NRO var 3, (15/1). Hvert blad blir tatt fram og lest/tittet i 3,8 ganger 4

5 5 Det nye valutamålet GEP  Formålet med å måle RES og NRO er at de inngår i beregningen av GEP.  GEP er mer sammenlignbart med andre mediekanaler som radio, TV og Internett. Her baserer man seg på pris per eksponering. Gross Exposure Points (GEP) er et mål på hvor mange eksponeringer genererer en gjennomsnittlig side i en gjennomsnittlig utgave av et blad/magasin. GEP baserer seg på tre faktorer:  Average Issue Readership (AIR) – Totalt antall lesere for en gjennomsnittsutgave av bladet/magasinet.  Number of Reading Occasions (NRO) – Antall lesertilfeller for en gjennomsnittsutgave av bladet/magasinet.  Gjennomsnittlig Readership Engagement Score (RES) – Mengde lest av blad/magasin ved et gjennomsnittlig lesertilfelle. 5

6 Aktualitet & TV Her og Nå, På TV, Se og Hør Tirsdag, Se og Hør Xtra, TV-guiden Programbladet (5) Avismagasiner A-magasinet, Finansavisen MOTOR, Dagens Næringsliv D2, Dagbladet Magasinet, VG Helg (5) Bil/Båt Autofil, Bil, Båtmagasinet, NAFs medlemsblad MOTOR, Traktor, Bil Top Gear (Vi Menn Bil Top Gear), Båt (Vi Menn Båt) (7) Bolig og interiør Bo Bedre, Bolig Drøm, Bolig Pluss, Bonytt, Gjør Det Selv, Hus&Bolig, Hytteliv, Hyttemagasinet, Interiørmagasinet, Lev Landlig, Maison Interiør, Rom 123, Vakre Hjem & Interiør, KK Living, Vi i Villa (15) Fagblader Bondebladet, Norsk Landbruk, Teknisk Ukeblad, Tidsskriftet Sykepleien (4) Foreldre Foreldre&Barn, BabyDrøm (2) Innsikt/økonomi Aftenposten Innsikt, Aftenposten K, Dine Penger, Kapital, Ukeavisen Ledelse (5) Jakt/friluft Alt om fiske, Fjell og vidde, Jakt, Jakt & Fiske, Jeger Hund & Våpen, UTE, Villmarksliv(7) Kvinne Costume, ELLE, Henne, Kamille, KK, Stella, Tara, Det Nye, ToppGirl(9) Mann Mann, Vi Menn (2) Helse/Livsstil/Sunnhet Aktiv Trening, Det Nye ShapeUp, i Form, Vi med hund(4) Matblader Maison Mat&Vin, Mat fra Norge, Tara Smak, COOP Medlem (4) PC, lyd og bilde Hjemme –PC (1) Sport/reise/vitenskap Fri Flyt – skimagasin, Illustrert Vitenskap, National Geographic Norge, Norsk Golf, Reiselyst, Terrengsykkel, Vagabond (7) Tegneserie/ung Donald Duck & Co, Julia, Tegneseriebladet BILLY, Tegneseriebladet Nemi, Tegneseriebladet PONDUS (5) Voksen kvinne Allers, Familien, Hjemmet, Norsk Ukeblad, Vi over 60(5) Grupper (sammenlignbare 2015/2 vs 2014/2) 6

7 Endringer for bruttotall (GEP-kontakter) for gruppene (1) TNS Gallup Antall lesere i tusen (brutto) 7 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/2 vs 2014/2. GEP-kontakter: Antall eksponeringer for en gjennomsnittlig side i en gjennomsnittlig utgave av et magasin.

8 Endringer for bruttotall (GEP-kontakter) for gruppene (2) TNS Gallup Antall lesere i tusen (brutto) 8 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/2 vs 2014/2. GEP-kontakter: Antall eksponeringer for en gjennomsnittlig side i en gjennomsnittlig utgave av et magasin.

9 Magasiner med høyest bruttotall (GEP) TNS Gallup Antall lesere i tusen (brutto) 9 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/2 vs 2014/2

10 Endringer for nettolesertall (AIR) for grupper (1) TNS Gallup Antall lesere i tusen (netto) 10 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/2 vs 2014/2

11 Endringer for nettolesertall (AIR) for grupper (2) TNS Gallup Antall lesere i tusen (netto) 11 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/2 vs 2014/2

12 Prosentvis endring (netto) for grupper fra 2014/2 til 2015/2 TNS Gallup Antall lesere i tusen (netto) 12 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/2 vs 2014/2. Nettolesertall for grupper for sammenlignbare grupper. Prosent

13 Endringer for nettolesertall (AIR) 20 største magasinene TNS Gallup Antall lesere i tusen (netto) 13 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/2 vs 2014/2

14 Endringer (i tusen) for nettolesertall 20 største magasinene fra 2014/2 til 2015/2 TNS Gallup Antall lesere i tusen (netto) 14 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/2 vs 2014/2. Antall lesere i tusen (netto)

15 15 Andelen lest (RES) Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) Antall lesertilfeller (NRO)

16 16 Mengde lest (RES) for ulike grupper: 61% av magasinene blir lest/tittet i for et gjennomsnittlig lesertilfelle Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/2. RES= Mengde lest for et gjennomsnittlig lesertilfelle. Andel lest

17 17 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/2. NRO = Antall lesertilfeller for en gjennomsnittlig utgave. NRO: Antall lesertilfeller for ulike grupper Magasinene blir lest/tittet i 3,8 ganger Antall

18 34% leser daglig blader/magasiner 18 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2015/2

19 19


Laste ned ppt "Lesing av magasiner 2014/2015 (MU 15/2): Svak framgang TNS Gallup Knut-Arne 24.09.15"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google