Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lesing av papirmagasiner 2015 (MU 16/1): Sterk tilbakegang for magasinene TNS Gallup Knut-Arne 08.03.16

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lesing av papirmagasiner 2015 (MU 16/1): Sterk tilbakegang for magasinene TNS Gallup Knut-Arne 08.03.16"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lesing av papirmagasiner 2015 (MU 16/1): Sterk tilbakegang for magasinene TNS Gallup Knut-Arne

2 2  Sammenlignbare titler har en samlet tilbakegang på 8,4% fra 2014 (15/1) til 2015 (16/1).  De fleste magasingruppene går tilbake (side 12).  Hus & Bolig er den eneste tittelen som har framgang av de største magasinene (side 14).  VG Helg, COOP Medlem og Vi i Villa taper flest nettolesere av de største.  32% leser daglig minst et blad/magasin i 2015, mot 35%  Magasinene blir i gjennomsnitt tatt fram og lest/tittet i 3,7 ganger i 2015, mot 3,6 ganger i 2014 og 3,4 ganger i  61% av magasinenes sider blir lest/tittet i hver gang man tar fram magasinet i 2015 som er uendret i forhold til  Samlet sett betyr dette at det er færre som leser magasiner, men de som leser dem leser dem like grundig som tidligere. Sammendrag: Sterk tilbakegang for blader og magasiner Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/1. For sammenlignbare titler.

3 3  MagasinUndersøkelsen (MU) gir de offisielle tallene for blader og magasiner.  Tallene for denne innsamlingsperioden er hele 2015 (MU16/1) og blir sammenlignet med hele 2014 (MU15/1). Det er 82 blader og magasiner som er grunnlaget for sammenligningen.  Utvalget er på intervju med personer som er 12 år eller eldre.  1% av befolkningen tilsvarer personer 12 år eller eldre.  Denne rapporten viser både tradisjonelle lesertall (AIR) som beskriver nettostørrelsene og valutatallene for bruttoeksponeringer – GEP.  Average Issue Readership (AIR): Totalt antall lesere for en gjennomsnittsutgave av bladet/magasinet.  Gross Exposure Points (GEP): Et mål på hvor mange eksponeringer genererer en gjennomsnittlig side i en gjennomsnittlig utgave av et blad/magasin.  89% av intervjuene er foretatt online og 12% postalt. Mer om metode og magasintall på TNS Gallups nettsider under «Magasin»:  Informasjon om metode finnes her: Innledning

4 4  Undersøkelsen viser at man tar fram og leser/titter i hver utgave av et blad mange ganger. Dette er svært viktig dokumentasjon for forlagene som beviser at det er stor sannsynlighet for at man leser/titter på annonsene flere ganger. Det tradisjonelle nettotallet (lest minst en gang) har ikke ivaretatt disse unike egenskapene, og forlagene har ikke synliggjort at de har flere gjentatte eksponeringer.  Antall lesertilfeller (NRO), som er den mest betydningsfulle faktoren i valutamålet GEP, ligger i gjennomsnitt på 3,7 for alle målte titler. Man leser/titter altså i hver utgave i snitt 3,7 ganger. Hvert blad blir tatt fram og lest/tittet i 3,7 ganger 4

5 5 Valutamålet GEP  Formålet med å måle RES og NRO er at de inngår i beregningen av GEP.  GEP er mer sammenlignbart med andre mediekanaler som radio, TV og Internett. Her baserer man seg på pris per eksponering. Gross Exposure Points (GEP) er et mål på hvor mange eksponeringer genererer en gjennomsnittlig side i en gjennomsnittlig utgave av et blad/magasin. GEP baserer seg på tre faktorer:  Average Issue Readership (AIR) – Totalt antall lesere for en gjennomsnittsutgave av bladet/magasinet.  Number of Reading Occasions (NRO) – Antall lesertilfeller for en gjennomsnittsutgave av bladet/magasinet.  Gjennomsnittlig Readership Engagement Score (RES) – Mengde lest av blad/magasin ved et gjennomsnittlig lesertilfelle. 5

6 Aktualitet & TV Her og Nå, På TV, Se og Hør Tirsdag, Se og Hør Extra (4) Avismagasiner A-magasinet, Finansavisen MOTOR, Dagens Næringsliv D2, Dagbladet Magasinet, VG Helg (5) Bil/Båt Autofil, Bil, Båtmagasinet, NAFs medlemsblad MOTOR, Traktor, Bil Top Gear (Vi Menn Bil Top Gear), Båt (Vi Menn Båt) (7) Bolig og interiør Bo Bedre, Bolig Drøm, Bolig Pluss, Bonytt, Gjør Det Selv, Hus&Bolig, Hytteliv, Hyttemagasinet, Interiørmagasinet, Lev Landlig, Maison Interiør, Rom 123, Vakre Hjem & Interiør, KK Living, Vi i Villa (15) Fagblader Bondebladet, Norsk Landbruk, Teknisk Ukeblad, Tidsskriftet Sykepleien (4) Foreldre Foreldre&Barn, BabyDrøm (2) Innsikt/økonomi Aftenposten Innsikt, Dine Penger, Kapital (3) Jakt/friluft Alt om fiske, Fjell og vidde, Jakt, Jakt & Fiske, Jeger Hund & Våpen, UTE, Villmarksliv(7) Kvinne Costume, ELLE, Henne, Kamille, KK, Stella, Tara, Det Nye, ToppGirl, KK Stil (10) Mann Vi Menn (1) Helse/Livsstil/Sunnhet Aktiv Trening, Det Nye ShapeUp, i Form (3) Matblader Maison Mat&Vin, Mat fra Norge, COOP Medlem (3) PC, lyd og bilde Hjemme –PC (1) Sport/reise/vitenskap Fri Flyt – skimagasin, Illustrert Vitenskap, National Geographic Norge, Norsk Golf, Reiselyst, Terrengsykkel, Vagabond (7) Tegneserie/ung Donald Duck & Co, Julia, Tegneseriebladet BILLY, Tegneseriebladet Nemi, Tegneseriebladet PONDUS (5) Voksen kvinne Allers, Familien, Hjemmet, Norsk Ukeblad, Vi over 60(5) Grupper (sammenlignbare 2016/1 vs 2015/1) 6

7 Endringer for bruttotall (GEP-kontakter) for gruppene (1) TNS Gallup Antall lesere i tusen (brutto) 7 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/1 vs 2015/1. GEP-kontakter: Antall eksponeringer for en gjennomsnittlig side i en gjennomsnittlig utgave av et magasin.

8 Endringer for bruttotall (GEP-kontakter) for gruppene (2) TNS Gallup Antall lesere i tusen (brutto) 8 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/1 vs 2015/1. GEP-kontakter: Antall eksponeringer for en gjennomsnittlig side i en gjennomsnittlig utgave av et magasin.

9 Magasiner med høyest bruttotall (GEP) TNS Gallup Antall lesere i tusen (brutto) 9 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/1 vs 2015/1

10 Endringer for nettolesertall (AIR) for grupper (1) TNS Gallup Antall lesere i tusen (netto) 10 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/1 vs 2015/1

11 Endringer for nettolesertall (AIR) for grupper (2) TNS Gallup Antall lesere i tusen (netto) 11 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/1 vs 2015/1

12 Prosentvis endring (netto) for grupper fra 2015/1 til 2016/1 TNS Gallup Antall lesere i tusen (netto) 12 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/1 vs 2015/1. Nettolesertall for grupper for sammenlignbare grupper. Prosent

13 Endringer for nettolesertall (AIR) 20 største magasinene TNS Gallup Antall lesere i tusen (netto) 13 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/1 vs 2015/1

14 Endringer (i tusen) for nettolesertall 20 største magasinene fra 2015/1 til 2016/1 TNS Gallup Antall lesere i tusen (netto) 14 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/1 vs 2015/1. Antall lesere i tusen (netto)

15 15 Andelen lest (RES) Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) Antall lesertilfeller (NRO)

16 16 Mengde lest (RES) for ulike grupper: 61% av magasinene blir lest/tittet i for et gjennomsnittlig lesertilfelle Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/1. RES= Mengde lest for et gjennomsnittlig lesertilfelle. Andel lest

17 17 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/1. NRO = Antall lesertilfeller for en gjennomsnittlig utgave. NRO: Antall lesertilfeller for ulike grupper Magasinene blir lest/tittet i 3,7 ganger Antall

18 32% leser daglig blader/magasiner 18 Kilde: Den offisielle MagasinUndersøkelsen (MU) 2016/1

19 19


Laste ned ppt "Lesing av papirmagasiner 2015 (MU 16/1): Sterk tilbakegang for magasinene TNS Gallup Knut-Arne 08.03.16"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google