Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digital Retorik I & 2 Lisbeth Klastrup Torill Mortensen Rasmys Ryom.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digital Retorik I & 2 Lisbeth Klastrup Torill Mortensen Rasmys Ryom."— Utskrift av presentasjonen:

1 Digital Retorik I & 2 Lisbeth Klastrup Torill Mortensen Rasmys Ryom

2

3 Digital Retorikk Formet av kultur, teknologi, geografi, språk og menneskelig interaksjon.

4 Retoriske kulturer Retorikk I Hellas og Kina Hellas: Den demokratiske tradisjonen i en argumentativ kultur. Kina: Den feudalistiske kulturen i en enighets- basert kultur. Vekst gjennom konflikt versus vekst gjennom enhet.

5 Qin Shi Huang og terrakottahæren

6 Kinesisk retorikk Ikke en selvsendig disiplin studert alene. Retorikk generelt en del av generell utdannelse. Utdannelse var mistenkeig (også historisk) og ikke vel ansett. Gode retorikere var en trussel mot autoritetene. Retorikk ble praktisert som politisk verktøy. Intellektuelle ble henrettet og kontrollert både av kinesiske keisere og moderne diktatorer (kulturrevolusjonen).

7

8 Vestlig retorikk Har sine røtter I middelhavslandene. Mange små bystater, kontrollert av grupper med ledere. Avhengig av forhandling og overtalelse. Drepte sine intellektuelle en og en, ikke I massakrer. (Socrates’ suicide.)Socrates’ suicide

9 Tilbake til Socrates On a day in 399 BC the philosopher Socrates stood before a jury of 500 of his fellow Athenians accused of "refusing to recognize the gods recognized by the state" and of "corrupting the youth." If found guilty; his penalty could be death. The trial took place in the heart of the city, the jurors seated on wooden benches surrounded by a crowd of spectators. Socrates' accusers (three Athenian citizens) were allotted three hours to present their case, after which, the philosopher would have three hours to defend himself. (Eyewitness to history)Eyewitness to history

10 China vs Grekenland Kina, som oppfant trykkekunsten før Gutenberg, krutt lenge før vesten tenkte på skytevåpen, og hadde penger mens vi handlet med gulrøtter og kyllinger, utviklet ikke retoriske skoler, siden overtalelse ikke var det samme redskapet. Rettere sagt, deres overtalelse tok en helt annen form, da argumentasjon og uenighet var uakseptabelt, og argumentene ble møtt med fatal opposisjon.

11 Nordiske retoriske røtter Den norrøne skalden manifesterer seg som genealog, nyhetsreporter for viktige hendelser, statsmann på offentlig besøk, historiker, kriger, rådgiver, forteller av myter og heltesagn, psykolog, elsker, trikster, satiriker og diplomat. Skaldens viktigste bidrag var likevel det samme som dikterens til alle alle tider: Å gi mening i tilværelsen, å fange opp en følelse av det hellige, å gjøre livet forståelig og minneverdig og gi vinger til det hverdagslige.

12 Aristoteles om retorikk Aristoteles: Rhetoric may be defined as the faculty of observing in any given case the available means of persuasion. This is not a function of any other art. Every other art can instruct or persuade about its own particular subject-matter; for instance, medicine about what is healthy and unhealthy, geometry about the properties of magnitudes, arithmetic about numbers, and the same is true of the other arts and sciences. But rhetoric we look upon as the power of observing the means of persuasion on almost any subject presented to us; and that is why we say that, in its technical character, it is not concerned with any special or definite class of subjects. (Aristoteles)(Aristoteles)

13 Strategisk kommunikasjon Kommunikasjon avhenger av fellesskap og samhandling. Kommunikasjon tar plass i kontekst, og via mange ulike kanaler. Vi skal se på hvordan retorikk planlegges, som strategisk kommunikasjon, hvor språk, bilder, strukturer og form blir brukt til å nå et mål, til å gjøre noe med ord.

14

15 Digitale genrer i hverdagen Vi etterlater et spor som avslører hverdagens handlinger: cookies, kommentarer, endrede filer, digitale kjøp. Vi reagerer på hendinger i dagliglivet, ritualer og tradisjoner går på nettet. Vi støtter venner, sprer informasjon, sjekker sladder.

16 Offentlig retorikk digitalt Branding online. Beredskapskommunikasjon og krisekomm. Spillisering eller gamification. Prosedural retorikk.

17 Retorikk i 2014

18 Obama klippet inn i videovideo

19 Will the real Mitt Romney…Mitt Romney…

20 Smart reklame

21 Digital retorikk som forskningsfelt Hva skjer når teksten flyttes fra siden til skjermen? Hva impliserer de nye kanalene? Hvordan endres de tradisjonelle media Overlappende sfærer, uklare sosiale kontrakter. Nytt retorisk potensiale.

22 Digital retorikk Digital retorikk er overtalelse ved hjelp av digitale medier. Det betyr overtalelse som utnytter det fundamentalt annerledes potensialet i digitale media. Digital retorikk overlapper alle andre former for retorikk gjennom den menneskelige faktoren – det er mennesker som kommuniserer.

23 Tilbake til Athen Retorikk kan defineres som evnen til å finne, I alle gitte tilfeller, de tilgjengelige verktøyene for overtalelse. Retorikk er overtalelsens kuns, og derigjennom evnen til å endre verden gjennom ord. En retorisk situasjon betyr at det som skal endres er holdninger, meninger og verdensanskuelser. Retorikk skilles fra propaganda gjennom sitte forhold til sannheten, logiske forbindelser og åpne argumenter.


Laste ned ppt "Digital Retorik I & 2 Lisbeth Klastrup Torill Mortensen Rasmys Ryom."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google