Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Markedsorientering og omdømmebygging Ålesund 131009.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Markedsorientering og omdømmebygging Ålesund 131009."— Utskrift av presentasjonen:

1 Markedsorientering og omdømmebygging Ålesund 131009

2 Agenda 1.Markedsorientering og omdømmebygging Definisjoner Sammenhenger Eksempler 2.Klyngeomdømme. 3.Omdømmeprogrammet, en mulighet for Marine næringer?

3

4 Begreper og definisjoner.

5 Markedsorientering handler om å være seg bevisst hva som skaper bedriftenes konkurransekraft. Økt kunnskap om marked, konkurrenter og muligheter for norske bedrifter med vekstpotensial hjemme og/eller ute. Bruke kunnskapen til å konkretisere og ta en differensiert og attraktiv strategisk posisjon i utvalgte målgrupper. Evnen til å trekke konsekvenser av denne kunnskapen inn i bedriftens utviklings- og innovasjonsprosesser. Markedsorientert produkt og tjenesteutvikling Langsiktig kultur- og organisasjonsbygging Markedsorienterte kommunikasjons og profileringsaktiviteter

6 6 Hva er en strategisk posisjon? Strategisk posisjonering betyr å spesialisere seg på et markedsbehov som ikke er dekket eller dekket godt nok av konkurrentene. Det handler om differensiering og identifisering!

7 Omdømme- og merkevarebygging… to sider av samme sak En sterk merkevare har en tydelig posisjon i brukerens bevissthet - og dermed et konkurransefortrinn i markedet. En merkevares styrke måles i brukerens preferanse og lojalitet til merket. Jo sterkere merkevaren er, jo større konkurransekraft og lønnsomhet for bedriften. 7

8 Hvordan selge illeluktende fisk med god fortjeneste? Merkevaren skal… kommunisere og appellere differensiere posisjonere Fra råvare til merkevare

9 Før…

10 Design: Strømme Throndsen Design En merkevare tar form…

11 Resultat Høyere utsalgspris Nye målgrupper Tydelige kvalitetssignaler Helhetlig og sterk identitet

12 Merkevarer gir økt verdiskaping.

13 Det er viktig med planer... Planer & aktiviteter Resultater Forretnings- m å l

14 …men omdømmet ditt skaper også resultater Oppfatning i omgivelsene Skaper atferd  Stole på  Anbefale  Kjøpe av  Investere i  Jobbe hos  Kunder  Partnere  Myndigheter  Opinion  Media  Etc. Planer & aktiviteter Resultater Forretnings- m å l

15 Omdømmebygging Kjent for noe ! Omdømmebygging er nødvendig i konkurransen om Kompetanse, Kapital og Kunder

16 Hva påvirker ditt omdømme? Topp-5: Produkter og tjenester Ekstern kommunikasjon Ledelsen Kundebehandling Ærlighet Kilde: Burson-Marstellers globale omdømmeundersøkelse, 2005

17 Hvilke gevinster gir et godt omdømme? Topp-5 : Rekruttere og beholde medarbeidere Styrken i B2B-relasjonene Økt kundelojalitet (B2C) Økt tillit Evne til å overvinne kriser Kilde: Burson-Marstellers globale omdømmeundersøkelse, 2005

18 Mobilisere Analysere Forankre Posisjon Profilering/ Kommunikasjon Organisering/ Kultur/ Kompetanse Tjenester/ Produkter Markeds- orientering handler om å ta en strategisk posisjon. Et konsept for leveranse av kundeopplevd verdiskaping. Må henge sammen for å skape konkurransekraft

19 Det handler om helhetlige sammenhenger….. Reklamen Produktene Butikken/ weben Menneskene Driftskonseptet

20 Omdømmebygging øker konkurransekraften. UKJENT KJENT MEN UAKTUELL KJENT OG AKTUELL PRIORITERT OMDØMMEBYGGING

21 Klyngeomdømme

22 Hva er en klynge? Torgeir Reve definisjon: En klynge består av en kritisk masse samlokaliserte bedrifter Sterke klynger har bedrifter i alle ledd av verdikjeden Spesialiserte leverandør- og tjenestebedrifter som betjener hovedbedriften(e) i klyngen Preges av en blanding av intens konkurranse og tette samarbeidsrelasjoner. Kunnskap spres raskt i klyngen, og innovasjons- og omstillingstakten er normalt meget høy.

23 Hvorfor er klynger viktig? Har høyere vekst Har høyere lønnsomhet Har høyere innovasjonstakt Vinner kampen om kompetansen

24 En klynges posisjon avgjøres av indre og ytre forhold Klyngens posisjon Internt Produkter & tjenester Kultur & organisering Eksternt Informasjon & samfunnskontakt Reklame & marked

25 Klynger med identitet:

26 Bildet av norsk oljenæring FørNå SamfunnsbyggerAksjonærfokus Ledende på HMSMiljøfiendtlig NasjonalInternasjonal ”Han jobber i Nordsjøen””Han jobber i oljeindustrien” Grunnlaget for norsk velferdEn politisk utfordring ModerneFossil Nasjonal stolthetNæring

27 Tough climateAdvanced operations Quality Leading technology Partnership Problem solving Sustainability Solid technical foundation Customer orientation Maritimt Omdømmecluster

28 Maritim Næring Ingenuity Partnership Environment Passion The global maritime industry faces major challenges that require inspired solutions. The Norwegian maritime cluster is committed to pioneering progress to solve these challenges. We are in a position to do so, because we are a uniquely complete cluster of leading shipping companies, yards, equipment manufacturers, designers, service providers, universities and regulators. We are able to do so because we collaborate closely, pooling our expertise to arrive at inspired and efficient solutions to our customers’ most pressing challenges. We are ready to do so because exploration is our nature. Our proud tradition of bold innovation and operational excellence at sea gives us confidence to take on even the greatest challenges. We bring this passion to every solution and every partnership.

29 Nasjonalt Omdømme Sektor/klynge Omdømme Bedrifts Omdømme N Powered by Nature Bærekraftige Innovasjoner MULIGHETSROM FOR LEVERANSER AV NATUROPPLEVELSER

30 Fire kriterier kjennetegner en sterk klyngeposisjon Tydelighet - målgruppene må forstå hva klyngen står for og hva den leverer Relevans – målgruppene må oppleve at klyngen leverer noe de trenger Unikhet – målgruppene må oppleve at klyngen tilbyr noe som andre ikke har/kan Attraktivitet – målgruppene må oppleve at klyngen tilbyr noe de gjerne vil bli identifisert med

31 Innovasjon Norge øker fokuset på markedsorientering.

32 Hovedfokus i 2010 - Masterplan Pådriver for Markedsorientering Kompetanse Nettverk Kapital Vekst i bedrifter Innovasjon Norge skal mobilisere til økt kunnskap om marked, konkurrenter og muligheter for norske bedrifter med vekstpotensial hjemme og/eller ute. Styrket konkurranse evne

33 33 Hva kan vi bidra med ? posisjon Avhengig av hva kunden har behov for: Fasilitering av prosessen frem til valg av strategisk posisjon Omdømmeprogr., Rådgiving,hjemhenting, Implementering av profilerings- løsninger Messer, delegasjoner, IPR, designprogr. Kultur og kompetanseutvikling FRAM, NAVIGATOR,, CSR, etc Produkt- og verdikjedeutvikling IFU/OFU, IPR, Designprogram, INs tjenesteporteføljen Omdømmeprogrammet Våre fem tjenestetyper

34 Reiseliv Fasiliterte prosessen fram til posisjonen Powered by Nature. Tilbyr ulike kompetanseprogrammer, herunder FRAM Reiseliv, Merkevareskolen, Vertskapskurs etc Ulike finansieringstjenester generelt, samt Kort og Godt, ARENA nettverksprogrammer etc. MICEE Tematiske ferier Revitalisering av rundreise og baseferie Kortferie

35 Marint verdiskapingsprogram Økt markedsorientering hos bedriftene er målet Kompetanse- program Hospitant- ordning Felles int.tiltak for å styrke bedriftenes vilje og evne til markeds- tilpasning Bedrifts nettverk Marked Hospitant- ordning Kompetanse- program Felles internasjonaliserings- tiltak


Laste ned ppt "Markedsorientering og omdømmebygging Ålesund 131009."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google