Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ALTATURNERINGEN 2016. NORD-NORGES STØRSTE IDRETTSARRANGEMENT Altaturneringen har i over 30 år vært en kulturell og idrettslig begivenhet uten sidestykke.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ALTATURNERINGEN 2016. NORD-NORGES STØRSTE IDRETTSARRANGEMENT Altaturneringen har i over 30 år vært en kulturell og idrettslig begivenhet uten sidestykke."— Utskrift av presentasjonen:

1 ALTATURNERINGEN 2016

2 NORD-NORGES STØRSTE IDRETTSARRANGEMENT Altaturneringen har i over 30 år vært en kulturell og idrettslig begivenhet uten sidestykke i Alta, og viser stadig vekst og utvikling. Fra den spede begynnelse i 1982 har turneringen vokst til å bli en regional stolthet, og et av landets største idrettsarrangementer. Hele veien har Altaturneringen holdt følge med sportslig og teknologisk utvikling, og fra de 28 lagene fra 11 ulike klubber som deltok i 1982 ble det 370 deltakende lag fra 56 klubber i 2012. Altaturneringen kan dermed titulere seg som en av Norges største fotballturneringer, og Nord-Norges største årlige idrettsarrangement. Turneringen er et resultat av utallige frivillige som år etter år muliggjør et sosialt knutepunkt og en sportslig begivenhet for hele Nord-Norge. For mange av de 4000 som deltar – samt foreldre, ledere og trenere – er turneringen et årlig høydepunkt, og står som et symbol på sommer, sol og ekte idrettsglede. Her opplever både spillere og trenere utvikling gjennom å møte likesinnede fra andre kanter av regionen, og får matchet sine unge, håpefulle mot mer «eksotisk» motstand enn i normalt seriespill. Morten Gamst Pedersen: «Altaturneringen er en av Norges, kanskje Skandinavias beste fotballturneringer. Det er på slike arenaer unge fotballspillere får anledning til å blomstre, og det er her fotballverdiene skapes.» Geir Ove Bakken: «Fotballgruppa til Alta IF tar et viktig ansvar og er brobygger for et fellesskap og en storslått idrettsfest for den store fotballfamilien.»

3 UTVIKLING OG VEKST Altaturneringen har hatt en betydelig utvikling gjennom 30 år. Økningen i antall deltakende lag har vært på over 1200 %, fra 28 lag i 1982 til 370 lag i 2012. Dette tilsvarer 4000 spillere som skal matche sine ferdigheter i løpet av én helg og over 1000 kamper. Altaturneringen har 15 ulike klasseinndelinger, og både jenter og gutter representert i samtlige klasser. Stadig flere lag har lang reisevei for å delta på Altaturneringen, og i 2011 var 60 % av lagene som deltok tilreisende. Stabæk, Vålerenga og Lillesand er blant de lagene som har hatt lengst reisevei med over 200 mil i bagasjen. Dette gjør turneringen attraktiv og bidrar til å skape en enda større fotballfamilie i nord. Det jobbes kontinuerlig med å tiltrekke seg lag også fra utlandet, og ett spennende samarbeid med russiske klubber er på gang. De siste årene har turneringen hatt økende fokus på å skape en hyggelig atmosfære – både på og utenfor banen. Vi har lagt mer vekt på et sunt kosthold og tilbyr attraktive retter til store og små. Kylling, fisk og frukt er noe av det som er tilgjengelig. For eksempel tilbyr alle utsalgssteder på Alta Idrettspark fruktkurver. Omsetningen av kioskvarer er en viktig inntektskilde for turneringen, og årlig selges om lag 8000 kaffekopper, 5000 pølser og 4000 is. I tillegg ønsker vi mer aktivitet på Alta Idrettspark, og har etablert et eget standområde der ulike samarbeidspartnere gjennomfører konkurranser og aktiviteter. Disse er godt besøkt av turneringens deltakere og besøkende, og bidrar til å skape en positiv atmosfære på idrettsparken. I 2013 hadde vi også hoppeslott tilgjengelig på idrettsparken – noe som var svært positivt blant våre yngste deltakere og besøkende

4 SAMHOLD, GLEDE OG LIDENSKAP Med store avstander i Finnmark og Troms er det positivt å skape en arena der fotballfamilien får anledning til å møtes. Med Altaturneringen skaper vi en felles arena for fotballen i regionen. Altaturneringen skal være en arena der lidenskapen for fotball legger føringer for den sportslige utviklingen. Vi ønsker å legge til rette for at barn og unge skal få nyte gleden ved å spille fotball gjennom å møte nye utfordringer og motstand. Samtidig ligger forholdene til rette for skape samhold i laget og skaffe nye bekjentskap. Turneringen er ikke kun en utviklingsarena for barn og unge, også trenere og lagledere får inspirasjon gjennom nye utfordringer: Lagledermøtet som innleder turneringen er en flott arena for å knytte bekjentskap. I løpet av turneringens 72 timer er det rikelig med rom for barn og voksne til å bli kjent og utveksle erfaringer. Altaturneringen skal være en arena der man skaper gode fotballopplevelser både for liten og stor! Fotballpresident Yngve Hallén: ‘Det er utrolig kjekt å få komme og oppleve den enorme gleden og samholdet de har. Mye av det de har fått til kommer av den positive innstillingen de viser. Inntrykket mitt er at det gode humøret er noe av det som driver arrangementet videre.’

5 OMDØMME OG SAMFUNNSANSVAR Altaturneringen bidrar til å gi Alta og Finnmark oppmerksomhet og et godt omdømme, og gjør regionen bedre rustet i kampen om ressurser, mennesker og arbeidsplasser. Dagens ungdom ønsker en kombinasjon av vakker natur, kulturtilbud og fritidsaktiviteter. Altaturneringen har gjennom 30 år bidratt til å sette Alta og Finnmark på kartet. Med turneringen legger Alta IF til rette for en arena der handelsstanden i Alta har enorme muligheter til å sikre seg inntjening. Mange aktører melder at turneringen er en av årets viktigste langhelger. For eksempel er alle hoteller og campingplasser i Alta fullbooket under turneringen. I tillegg innkvarteres lag på samtlige kommunale skoler og grendehus i Alta. Stadig flere aktører er flinke til å bidra tilbake til turneringen, og vi får positive tilbakemeldinger på at Alta fremstår som en samlet by denne helga. Spesielt samarbeidet mellom Alta IF, Bossekop UL, Tverrelvdalen IL, Frea IL og Rafsbotn IL trekkes fram som et av suksesskriteriene til turneringen. Vi har et ønske om Altaturneringen skal være en turnering for barn og unge der alle får anledning til å delta, uavhengig av fysiske ferdigheter. Turneringen jobber derfor for å innføre en egen FFU-klasse der barn og unge med utviklingshemninger også får anledning til å delta. I 2013 var Alta IFs egne FFU-lag deltaker i lillegutteklassen. AMFI Alta: «Vi takker Alta IF for at en av Norges største fotballturneringer faktisk skjer i vårt nærmiljø, år etter år. Dette er et fantastisk bidrag til næringslivet i Alta, da dette kanskje er den største handelshelgen etter julen. Av denne grunnen føles det ekstra godt å kunne gi noe tilbake.» Grieg Seafood Finnmark: «Vår sponsorprofil er å være med på aktiviteter for barn og unge i Finnmark, og Altaturneringen er mest sannsynlig den aller beste arenaen for å kunne være med å bidra i dette segmentet.» Få inn uttalelse fra ny/eksisterende sponsor!

6 PROFILERING Altaturneringen har et tett samarbeid med Mediehuset Altaposten, som blant annet har direktesendt turneringsradio, tv-innslag på TV-Nord og bred avisdekning av turneringen. I tillegg har turneringen fått omtale både av Norges Fotballforbund og i regionale og nasjonale medier. De samarbeidspartnerne som har egen stand får verdifull profilering ved å være synlig for om lag 10 000 besøkende under turneringen. Aktiviteten på standområdet øker for hvert år som går, og bidrar til å gjøre nytten av å stå der stadig større. Med profilering i turneringsavisa, laglederheftet og på invitasjonene når din bedrift ut til store deler av fotballfamilien i regionen.


Laste ned ppt "ALTATURNERINGEN 2016. NORD-NORGES STØRSTE IDRETTSARRANGEMENT Altaturneringen har i over 30 år vært en kulturell og idrettslig begivenhet uten sidestykke."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google