Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

INGENIØRSTUDIER utfordringer og muligheter Hvordan er jobbmarkedet for nyutdannede ingeniører i dag? Kan vi anbefale elever til å velge ingeniørstudier?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "INGENIØRSTUDIER utfordringer og muligheter Hvordan er jobbmarkedet for nyutdannede ingeniører i dag? Kan vi anbefale elever til å velge ingeniørstudier?"— Utskrift av presentasjonen:

1 INGENIØRSTUDIER utfordringer og muligheter Hvordan er jobbmarkedet for nyutdannede ingeniører i dag? Kan vi anbefale elever til å velge ingeniørstudier? Veier inn til ingeniørstudiet

2 Stigende arbeidsledighet

3

4 http://www.tu.no/artikler/kan-du-legge-ror-pa-havbunnen-sa-skal-du-nok-fa-det-til-nedi-bakken-for-en-kommune-ogsa/277502http://www.tu.no/artikler/kan-du-legge-ror-pa-havbunnen-sa-skal-du-nok-fa-det-til-nedi-bakken-for-en-kommune-ogsa/277502 07.03.2016

5 Kilde: http://www.nrk.no/nordland/_-a-flytte- nordover-sitter-langt-inne-1.12838825 07.03.2016http://www.nrk.no/nordland/_-a-flytte- nordover-sitter-langt-inne-1.12838825

6 KANDIDATUNDERSØKELSE bachelor og master ingeniørfag ved UiA mars 2016

7 Undersøkelsen ble gjennomført mars 2016, ovenfor kandidater som fullførte ingeniørstudiet på ordinær tid i 2015. 76% (146 av 193) av alle fra kull 2012 som har fullført bachelorprogrammet innen byggdesign, fornybar energi, flyteknikk og mekatronikk har svart på undersøkelsen. 75% (31 av 41) av alle fra kull 2013 som fullførte masterprogrammet innen bygg, fornybar energi og mekatronikk har svart på undersøkelsen Studiene som hører inn under institutt for IKT er ikke tatt med i undersøkelsen (INGELE, INGDATA og MASTIKT). Linjeforeningen IndøkSør gjennomfører en diplomundersøkelse hvert år. Se: http://indoksor.no/ For at vi ikke skal konkurere med denne og andre spørreundersøkelser, har vi valgt å utelate indøkstudiet fra vår spørreundersøkelse. Grunnlag for undersøkelsen

8 Andel i arbeid per studieprogram: INGENE 46%, INGBYGG3 56%, INGMASK 45%, ENGFLHU 48%

9 TIL SAMMENLIGNING Fullført 2012-2013 Bachelorgrad fornybar energi

10

11 Hvordan møter UiA nye tider? Referansegruppe for studieprogrammene Gjennomgang av studieprogrammene Mer entreprenørskap inn i ingeniørstudiet Extra Curriculum kurs, sertifiseringskurs Vann og avløpsteknikk for bygg

12 Kan det også være noe sundt med utviklingen? Karakterer betyr noe – Bedre fagpersoner Dreining fra offshore mot annen industri Styrket kompetanse for offentlig sektor Nyskapning?

13

14

15 HOVEDVEIEN ORDINÆRT GJENNOM SAMORDNA OPPTAK Opptakskrav: Generell studiekompetanseR1, R2 og 1FY

16 ORDINÆR UTDANNIONGSPLAN GJENNOM SAMORDNA OPPTAK Farger og kategorier:

17 UTFORDRING 1 Generell studiekompetanse, men mangler R1, R2 og Fysikk 1 Generell studiekompetanseR1, R2 og 1FY

18 Løsning 1A – Nettbasert realfagskurs/privatist/1. årig forkurs / /

19 / / Ulemper: 1 år ekstra med studier Ulemper: 1 år ekstra med studier Fordel: Tid til å lære og modnes i realfag Hele forkurset = Forkurskvoten Fordel: Tid til å lære og modnes i realfag Hele forkurset = Forkurskvoten

20 Løsning 1B – TRES Inneholder den samme utdanningsplanen som det ordinære løpet/samordna opptak men…

21 Løsning 1B – TRES …også MA-006, MA-007 og FYS002

22 Ulemper: Krevende 1. studieår Ulemper: Krevende 1. studieår Fordel: Sparer ett år med studier Fordel: Sparer ett år med studier Løsning 1B – TRES

23 UTFORDRING 2 Fagbrev, men mangler generell studiekompetanse Fagbrev Påbygg til generell studiekompetanse

24 Løsning 2A – 1. årig forkurs

25 Ulemper: 1 år ekstra med studier Ulemper: 1 år ekstra med studier Fordel: Tid til å lære og modnes i realfag Kvalifiserer for alle ingeniørstudier Hele forkurset = Forkurskvoten Fordel: Tid til å lære og modnes i realfag Kvalifiserer for alle ingeniørstudier Hele forkurset = Forkurskvoten

26 Løsning 2B – Y-Veien Inneholder den samme utdanningsplanen som det ordinære løpet/samordna opptak men…

27 Løsning 2B – Y-Veien …også MA-006, MA-007, FYS002 og NO-007

28 Løsning 2B – Y-Veien Ulemper: Krevende 1. studieår Bare for søkere med relevant fagbrev Ulemper: Krevende 1. studieår Bare for søkere med relevant fagbrev Fordel: Sparer ett år med studier Fordel: Sparer ett år med studier

29 UTFORDRING 3 Får ikke lærlingplass (har VG1 og VG2) / Feil fagbrev for det aktuelle ingeniørstudiet / mangler generell studiekompetanse, men har grunnkurs og VK1

30 Løsning 3A – 1. årig forkurs


Laste ned ppt "INGENIØRSTUDIER utfordringer og muligheter Hvordan er jobbmarkedet for nyutdannede ingeniører i dag? Kan vi anbefale elever til å velge ingeniørstudier?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google