Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015

2 2 Marit S. Indredavik Målsetting Istedenfor å ta utgangspunkt i tilstander:  Fra symptomer og trekk  mulige tilstander som må utredes Seminarform

3 3 Marit S. Indredavik Hva er det med førskolebarnet mitt?  Kontaktvansker  Vil ikke snakke  Vil ikke leke normalt  Tør ikke  Vondt i magen (uten somatisk årsak)  Urolig  Mye sint –Hva slags: Nærhet/fjernhet? Trygghet? Tilknytning? Autisme spektrum (ASD)? –Kan snakke? Hørsel? Angst? Elektiv mutisme? Utviklingsforstyrrelse; spesifikk el ASD? Mental retardasjon? –Forsinket utvikling? ASD? Angst? Trist? Tilknytningsforstyrrelse? ADHD? Atferdsforstyrrelse? –Type angst? – Separasjonsangst? Fobi? Trist? –Angst? Trist? Sekundært til annet? –ADHD? –Opposisjonell atferdsforstyrr? ADHD? ASD? Mental retardasjon?

4 4 Marit S. Indredavik Hva er det med førskolebarnet mitt?  Kontaktvansker  Vil ikke snakke  Vil ikke leke normalt  Tør ikke  Vondt i magen (uten somatisk årsak)  Urolig  Mye sint –Hva slags: Nærhet/fjernhet? Trygghet? Tilknytning? Autisme spektrum (ASD)? –Kan snakke? Hørsel? Angst? Elektiv mutisme? Utviklingsforstyrrelse; spesifikk el ASD? Mental retardasjon? –Forsinket utvikling? ASD? Angst? Trist? Tilknytningsforstyrrelse? ADHD? Atferdsforstyrrelse? –Type angst? – Separasjonsangst? Fobi? Trist? –Angst? Trist? Sekundært til annet? –ADHD? –Opposisjonell atferdsforstyrr? ADHD? ASD? Mental retardasjon? Omsorg ok?

5 5 Marit S. Indredavik Hva er det med skolebarnet mitt  Vil ikke gå på skolen  Konsentrasjonsvansker  Aggressivitet og mobbing  Søvn, magesmerter, hodepine  Endret atferd  Mye sjekking, vasking  Superbarn; snille, flinke –Angst? Depresjon? Mobbing … Overgrep PTSD? Lærevansker? ADD? Rus? –ADD? Sosial angst? Depresjon? –Atferdsforstyrrelse? –Angst? Depresjon? Overbelastning? –Mobbing? Overgrep? PTSD? Somatisk? Rus? (Prodromal psykose – avh. av type/grad) –Tvangslidelse? –OK eller tar for mye ansvar?

6 6 Marit S. Indredavik Hva er det med ungdommen min?  Bare krangler  Trekker ut av hjemmet  Bryter regler  Følelser, relasjoner, selvskade  Mat/slanking – kropp – trening  Gidder ikke  For mye dataspill  Isolerer seg  Unngår visse situasjoner  Vil ikke leve –Normalt? Depresjon? Atf.forstyrr? ADHD? –Rus? Depresjon? Overgrep/PTSD? –Atf.forstyrr? Rus? –Ustabil? Personlighetsforstyrrelse? –Spiseforstyrr? Tvang? Vrangforestill? –Depresjon? Rus? PTSD? –Avhengighet? Tilbaketrekning? –Depresjon? ASD? Prodromal psykose? –Fobi? Sosial angstlidelse? PTSD? –Psykisk lidelse? + risikofaktorer

7 7 Marit S. Indredavik Barn versus voksne  Noen spesifikke barne-diagnoser – ex: Separasjonsangst i barndommen  Noen skal ikke brukes på barn – ex: Personlighetsforstyrrelser  Noen diagnoser er like – ex: PTSD, men symptomer uttrykkes ulikt i ulike aldre  Noen debuterer tidlig, men varer inn i voksen alder – ex: Nevro-psykiatri: Autisme spektrum (gj.gripende utviklingsforstyrrelser), tics/Tourette, delvis ADHD  Noen er sjeldne hos barn, hyppigere hos voksne – ex: bipolar lidelse, schizofreni

8 8 Marit S. Indredavik Hvordan vil dere møte bup-lidelser?  Noen er bekymret for et barn – NB! Førskolelærere!  Første møte: Skape kontakt og allianse – snakke med barnet selv  Klinisk undersøkelse – husk både psyke og soma !  Anamnese – utvikling (psykisk, fysisk, kognitivt) + familiefungering  Bruke instrumenter (ASEBA, SDQ, MFQ, SCARED, BDI, Livskvalitet, etc.) Se  Henvis når nødvendig (monosymptomatisk vs. symptomer i komplekst bilde)  Husk lovverket (særlig LPH & Lov om barnevern)

9 9 Marit S. Indredavik Biopsykososial modell


Laste ned ppt "1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google