Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Pytten 0-3 år Pytten har 20 barn. De er delt i 3 grupper etter alder. Mus som er ettåringene, Katt som er de yngste 2 åringene og Hund som er de eldste.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Pytten 0-3 år Pytten har 20 barn. De er delt i 3 grupper etter alder. Mus som er ettåringene, Katt som er de yngste 2 åringene og Hund som er de eldste."— Utskrift av presentasjonen:

1 Pytten 0-3 år Pytten har 20 barn. De er delt i 3 grupper etter alder. Mus som er ettåringene, Katt som er de yngste 2 åringene og Hund som er de eldste 2 åringene. Hver gruppe har refleksjonsmøter sammen med en av 3 grupper fra Kulpen. Alle gruppene dokumenterer prosessene i en Power Point som ligger tilgjengelig for alle ansatte. Her er et utdrag fra Pyttens 3 dokumentasjonsgrupper. Det er et arbeidsredskap for å refleksjon og for å kunne gå tilbake og se om det er noen spor som.

2 Fikk to farger Brukte hver sin farge, til jeg sa de kunne bytte litt. Begynte med små bevegelser og endte med store, etterhvert som de prøvde seg fram. Holdt stort sett penselen på arket...

3

4 Full konsentrasjon,øver med Pensel før malinga kommer…

5 Venstre eller høyre hånd? -spennende

6 Bevegelse- balansere, hoppe, skli Klatre opp, balansere, hoppe ned 3. mars

7 Skli på rumpa Skli på magen Gå opp sklia

8 Refleksjonsmøte Sammen med rosa i dag, de hadde byttet med grønn. Prosjekt: Rosagruppa har kommet i gang med tema mennesket. Tigrene tatt bilder av hverandre og tegnet ansikt. Gruppa har tegnet ansiktene i profil ut fra skygge fra overheaden. Liker å gjøre Veien videre er kanskje skyggeteater(både med kropp og dukker), dele opp i mindre grupper. De minste gå videre med tegning. Kattegruppa har holdt på med maling, prøve seg med farger og vann og stort ark. Bruke tiden fram til oktober å bli kjent med barna. Bruke kroppen og sansene på tur.

9 Dramarom, rolig musikk og overhead. Hele gruppa og 2 voksne. Vi har ikke brukt dette rommet tidligere. Da ble det mye nytt og spennende å se/holde på med. Fikk ikke den responsen vi håpet på.

10 Denne gang tok vi i bruk tumlerommet. Dette er et kjent rom for barna og det ble ryddet vekk en del forstyrrende momenter i forkant. Satte på overheaden mot lerretet på veggen. Og begynte å ta hendene opp og ned, fram og tilbake. Slik at de ble større og mindre…. Brukte begrepene. Ig hadde en traktor i hånda som jeg spurte om han ville legge på, han la den slik at man så at det var skyggen av en traktor. Etter dette begynte de begge å gå foran lyset frem og tilbake, til siden… Rj gikk bort til lerretet og så skyggen av seg og hendene sine. Så gjorde hun noe som for meg så ut som om hun skulle løfte på lerretet for å se om skyggen var under den også. Hentet en stor klosse/pussle-brikke og la på. Fikk en stor skygge. Hun tok etter hvert tak overheaden og begynte å snurre den irundt. Lyset for rundt i rommet etter veggen, Det ble for mye for Iver. Han ble veldig utrygg og spurte etter mamma og var veldig blank i øynene.

11 Etter hvert fant de bryteren for av og på. Lyset gikk av og på, av og på. Dette ble veldig moro. Skyggene forsvant når lyset ble borte. Hvorfor?

12 I samlinga tildligere på dagen ble eventyret «Gullhår og de tre bjørnene» vist på flanellograf. Gabriel ble veldig fasinert over dette og da ble figurene fra eventyret hentet for å prøve på overheaden. Først så vi på bjørnemamma. Hvor hun hadde øynene og nesen. Så la vi henne på overheaden, men øynene og nesen var borte!!Hvor var de? Senere prøvde vi bjørnepappa, med det samme resultatet. Da vi prøvde Gullhår snakket vi om hvilken farge hun hadde på kjolen og skoene. Men da skyggen hennes kom på veggen var fargene borte !!! Hva skjedde med fargen !!!?

13 Ig var veldig ivrig på å holde på med selve overheaden, legge ting oppå og kakke de nedi så det ble lyd. AMj ville helst ikke borti overheaden, «ÆVVA» sa hun og trakk seg unna, men hun syntes det var spennende med skyggene på veggen. Ig så ut til å skjønne hva som er sin skygge, men det så ikke ut som A Mj skjønte det. De har ikke samspill, ser ikke ut til å legge merke til hverandre.

14 Refleksjon 11.november 2014 Prosjekt grønn; fortsette med fortellingen, begynne å prøve den ut. Samtidig som de kanskje kan prøve seg på å tegne skygge i bevegelse. Prosjekt katt; 2 runder igjen før desember og advent. Fortsette med skygge, men kanskje prøve ut skygge i bevegelse, prøve med lommelykt.

15 Ig og Jj på badet, med hver sin lommelykt. Iver skrudde på sin lykt med det samme, mens Josefine ikke klarte dette. Hun holder sin lykt frem til Iver. Han ser bare på henne uten å ta initiativ til å gjøre noe. Hilde: Jj lure på om du kan hjelp til å slå på lykta hennes også. Han tar lykta, slår på og gir den tilbake.

16

17 Delaktige barn og voksne i et mangfoldig miljø Refleksjon Tove forteller fra prosjekt- bli kjent med materialet leire. Tj og Ng. Lære teknikker. Sette ord på det vi gjør, hardt, mykt, færrest.. Hvordan bruker vi kroppen på tur? Rulle, kryper, går over, under…dokumentere bevegelsene. Veien videre: fortsette med leire, teknikk, sette ord på det vi gjør og hvordan materialet føles. Oda og Thea neste gang- Tove. Adnan og Yedidya uke 39- Grete og student DELAKTIGHET GLEDE UTFORDRE MANGFOLD

18 Delaktige barn og voksne i et mangfoldig miljø Hørte på Mozart i bakgrunnen. Adnan beveget seg litt til musikken. Kanskje prøve en annen type musikk neste gang? Adnan peker på øret sitt. Grete: ja, du hører med øret ditt. DELAKTIGHET GLEDE UTFORDRE MANGFOLD

19 Delaktige barn og voksne i et mangfoldig miljø Hundegruppa leire: ulike teknikker, leke med materialet. Ta tak i det med bevegelse…lage papirrull. Fortelling fra en tur… DELAKTIGHET GLEDE UTFORDRE MANGFOLD

20 Delaktige barn og voksne i et mangfoldig miljø Uke 43: student Jannike har prosjekt sammen med Ola og Lucas. Leker med materialet, utforsker og blir veiledet på ulike teknikker. Lager figurer fra eventyret « de tre bukkene bruse». Trollet og de tre bukkene. Teller, under og over, minst, mellomst og størst. Barna pendler mellom å ha fokus på eventyret og at plutselig at «trollet» er en kake. Det er på denne måten de blir kjent med materialet, viktig at den voksne møter de på deres innspill og ikke «maser» om eventyret. Den voksne bekrefter og gjentar. Når er aktiviteten slutt? Når barna er lei eller når den voksne bestemmer at den er ferdig? Hva er målet med aktiviteten? DELAKTIGHET GLEDE UTFORDRE MANGFOLD

21 Delaktige barn og voksne i et mangfoldig miljø Leire og musikk- Adnan litt bevegelse i kroppen mens han utforsker leire. Når barna sitter ved bordet blir de kanskje litt forhindret i å bruke hele kroppen når de beveger seg til musikken? Kanskje bli det noe annet hvis de står? Når vi maler kan vi stå, kanskje vi skal prøve det neste gang? Bestemmer oss for å utforske maling neste gang samtidig som vi hører på musikk med litt fart i DELAKTIGHET GLEDE UTFORDRE MANGFOLD

22 Gabriel, Noel og Lucas Oppdager at overhead`n lager lyd. Hvor kommer lyden ifra? L skrur av overhead`n, men de hører fortsatt lyden. Hvorfor? Dette spørsmålet blir hengende litt i luften… Jeg stiller meg foran overhead`n, og de oppdager skyggen min på veggen. G: hva må vi ha for å få til skygge? L: lys. Spor fra denne gangen tenker vi er lyd, lys, bevegelse, menneskekroppen..


Laste ned ppt "Pytten 0-3 år Pytten har 20 barn. De er delt i 3 grupper etter alder. Mus som er ettåringene, Katt som er de yngste 2 åringene og Hund som er de eldste."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google