Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSimon Guttormsen Endret for 7 år siden
1
Hvordan kan man som pedagog kan henvende seg til elever og elever som gruppe, og som enkeltindivider. Philip Dammen 1
2
Introduksjon Om hvordan forholde seg til elever slik at dette er relevant for arbeidet med diagnostiserte (tilpasset undervisning) og med utgangspunkt i målet om å skape en god relasjon 2
3
Av betydning for enkelte: Du er lærer, ikke terapeut (om du møter elever med spesielle behov) Men du er lærer. Ideelt sett skal derfor kommunikasjonen gå gjennom arbeidet som lærer. Du vil kunne møte utfordringer du ikke har kompetanse til å mestre, men hvor du kan kan lindre, uten at det er din oppgave å løse problemene. Din jobb blir da å henvise 3
4
Din evne til å skape en god relasjon påvirkes av hvordan du kommuniserer, men like mye av din personlighet Du er allerede en proff musiker Som lærer blir du bedre om du ønsker å bli en proff pedagog I tillegg bør du ha det rimelig bra. Derfor: – Det å forbli en god lærer hjelper om du tar vare på din egen sjel, ditt overskudd og din glede over ¨arbeide med barn og ungdom 4
5
Vit at du er betydningsfull Du gjør viktig jobb menneskelig Du gir barn og foreldre noe betydningsfullt Du påvirker utviklingen i norsk musikkliv Hold godt tak i dette om det skulle røyne på 5
6
lærer … og relasjon Mål: Har du noen mål? Er du interessert i elevene og i undervisning? Eller tar du jobben kun for å tjene litt penger, eller som et skritt i din videre karriere? Dine valg påvirker din evne til å skape gode relasjoner 6
7
Din evne til relasjon påvirkes av noe utenfor deg… Viktig, om du ikke forstår hvorfor noe ikke fungerer eller at du møter konflikter. Årsakene kan være forhold utenfor deg, som savnet av en god lærer, et rykte, en misfornøyd person etc. (referansegrupper) 7
8
Skolens tradisjon Men lytt til tradisjon. Ingen konflikter tidlig. Pace først og lede etterpå. Alt du gjør som lærer skaper eller reduserer relasjon 8
9
Forandre så lite som mulig med så stor effekt som mulig 9
10
Generelle momenter for den gode relasjon – lærerens overskudd Utvikling av glede motivasjon… Til lærerne: Har du hatt en spesielt god opplevelse av å få til eller at musikantene får til? Tenk på en slik situasjon. Har du vært entusiastisk en gang? Tenk på en gang du var ivrig, glad, motivert eller stolt. Og tålmodig samtidig som du vet hva du vil? Tenk at dette overskuddet tar du med deg til eleven og klassen Hva skjer. 10
11
Undervisning og relasjon Utvikling av en god relasjon er ikke basert på snillhet, men på dyktighet og god pedagogikk og omsorg. Snillhet kan være viktig av og til likevel, men kan misbrukes. 11
12
Navn Å bruke navn er å skape identitet. Men bruk navn i positive sammenhenger. Enkelte bruker bare navn når noen gjør noe galt. Da mister de selvtillit, motivasjon og utvikler aggresjon. 12
13
Vær presis og kom før det begynner og med ro Den gode øyeblikkelige trivsel starter her. Du kommer tidlig, og med ro. Din ro vil smitte. Kommer du for sent mister du respekt for deg og for tid og legitimerer liknende atferd hos musikantene. Vi følger autoritetene selv om de gjør feil. 13
14
Inkluder, Informer Hils på alle 14
15
Se alle når du jobber Ta øyekontakt. Å bli sett er å utvikle en god identitet Enkelte ser kun de flinke og de overser de middelmådige eller svake. Andre ser bare de svake og trengende og overser de flinke fordi de tror at de klarer seg selv, slik at du kan fokuserer på de andre. Du kan se alle i løpet minutter. Enkelte henvender seg til de de liker, og unngår de de har konflikt med. Væør obs 15
16
Vær forberedt. Kommer du forberedt med papirene i orden. Kan du det du skal. Vet du hva du vil, men også hvilke vanskeligheter du kan møte og hvordan de kan løses. Hvis ja. Flott. Hvis nei, ligger en mulighet for god kommunikasjon her. Handlinger skaper relasjon. Vær obs. 16
17
Vær trygg Hvis ikke du er det. Jobb med tryggheten. Trygghet på egen kompetanse, trygghet på din rolle som lærer bidrar til gode relasjoner Trygghet og evne til å møte påtrykk fra foreldre senere kan også være viktig Hvordan utvikle? 17
18
Lik alle Enkelte liker de flinke og sympatiske og har en vennlig aksepterende stemme samtidig som de får alle de fine jobbene. Men de kan overse de mindre flinke, de som bråker, ikke er så hyggelige. Resultatet er en dårlig opplevelse og en dårlig relasjon. Ikke vanskelig å dirigere de perfekte som kan. Din dyktighet settes først på prøve når du møter utfordringer. Du må bli glad i nettopp de vanskelige. 18
19
Alle har noe genialt i seg «Er du genial»…. «Nei». «Helt sikker?» Alle musikantene har noe genialt et eller annet sted. Fortell det. Be de tenke på en gang de virkelig fikk det til 19
20
Rettferdighet Rettferdighet og likhet er en dyd. Barn reagerer negativt på urettferdighet. Se de svake, fremhev de svake, gi de svake ærefulle oppgaver (triangel) (gruppepsykologi) sosial status og rolle) Men ikke glem de flinke 20
21
Ta rommet – behold humøret Kom inn med stil, ikke stiv. Ta rommet. Og vis at du tar det. Ha autoritet. Jobb med tryggheten om nødvendig. 21
22
Du er en offentlig person Det du sier til en, sies til alle. Urettferdighet legger alle merke til…… 22
23
Rutiner Rutiner er en nøkkel for å kunne jobbe. Skap gode rutiner, tren gode rutiner, begrunn gode rutiner ut fra musikantenes beste. Gode rutiner som fungerer skaper en god relasjon. Noe fungerer, man lærer. Lag avtaler om orden, men endre avtalen om den ikke fungerer, lag en enklere 23
24
Tid Minst mulig tid annet enn musikk, men bruk tid i begynnelsen, om nødvendig 24
25
Ros Ros på mange måter 25
26
Sørg for at elevene lykkes, ditt ansvar De flinke lykkes i kraft av tilstedeværelse, arbeid og positive reaksjoner og i kraft at de har ambisjoner og inngår i et flott fellesskap. Utfordringen ligger i å sørge for at alle lykkes. Løsninger: Triangel 26
27
Synlighet Synlighet er viktigere enn før, face book selfies, omtaler, likes. Negativt ved avhengighet, men et virkemiddel for deg. Bruk internett, Synliggjør deltakerne, Ta vare på minner, Lag bildebok, Fortell en historie. 27
28
Lek Lek inn musikk. Lek inn notelæring. Få det inn kroppen. Noter er abstraksjoner. Mange taper i forhold til noter. Da taper de i forhold til de andre, og til musikken Løsninger: Hoppe noter… 28
29
Om feil Det finnes ingen feil, kun informasjoner Feil er ønskelig og nødvendige og ufarlige Du tar ansvar for feil og skaper derfor mot 29
30
Utfordrende situasjoner – noe strategier Avvik. Eleven: Uteblir flere ganger Bråker, Beveger seg rundt under øvelsen Løsninger? 30
31
Utfordrende situasjoner – noe strategier Øving /læring Har ikke øvd /arbeidet Har øvd, men ikke lært Lærer ikke det som forventes Løsninger? 31
32
Utfordrende situasjoner – noe strategier Selvbilde, identitet, atmosfære Elever med lav selvtillit forteller negative ting om seg selv Løsninger? 32
33
Utfordrende situasjoner – noe strategier Sosialt, forholdet til andre, selvtillit Mobber, erter andre / blir ertet eller mobbet Mister tidligere venner Vil spille et annet instrument Løsninger? 33
34
Utfordrende situasjoner – noe strategier Følelsesmessige reaksjoner Vil ikke ha enkelttimer, men vil spille i korps Vil ikke spille på konserter Kommer ikke Har vanskelightere med bestemte faser, stykker, noter etc. Mistrives Ser slitne eller lei seg ut, Gråter Løsninger? 34
35
Utfordrende situasjoner – noe strategier Forhold til lærer, autoriteter Underlegen, underdanig Ønsker en mamma eller pappa Spydig, ubehagelig overfor lærer Konfliktsøkende, utprøvende Løsninger? 35
36
Utfordrende situasjoner – noe strategier Foreldre Foreldre som pusher for hardt Foreldre som er likegyldige Løsninger? 36
37
Utfordrende situasjoner – noe strategier Vil slutte Slutter Løsninger? Slutt med stil Alltid velkommen Om de ønsker noe, er du der 37
38
Glimt fra pedagoger med betydning for relasjonen Piaget Ikke for mye nytt ikke for lite, Operativ kunnskap Aktivitet og læring Begrepsdannelse 38
39
Glimt fra pedagoger med betydning for relasjonen Vygotsky Den proksimale sonen Snakk musikk og la de snakke 39
40
Glimt fra pedagoger med betydning for relasjonen Thomas Gordon Hvem eier problemet Sperresvar Passiv og aktiv lytting Ingen taper metoden 40
41
Glimt fra pedagoger med betydning for relasjonen Piaget Ikke for mye nytt ikke for lite, Operativ kunnskap Aktivitet og læring Begrepsdannelse 41
42
Glimt fra pedagoger med betydning for relasjonen Nissen og Glaser Relevans, knytte forbindelse mellom korpset liv og det daglige og omvendt Involvering i faget og i musikanten Sosial ansvarlighet pga. uro Møter, korpsmøter – tid for samtale Kontrakter ved uro, men endre kontrakten om det ikke går Konfliktløsningsmetode 42
43
Glimt fra pedagoger med betydning for relasjonen Maslow Søkende, Behovshierarkiet, Sikkerhetsbehovet Anerkjennelse Tilhørighet selvverd 43
44
Glimt fra pedagoger med betydning for relasjonen Railo Trygghet, Spenningsnivå Lose de trygt inn i konserter Mer her….. 44
45
Glimt fra pedagoger med betydning for relasjonen Transaksjonsanalyse ved enesamtaler Må vurderes Spill man leker Kommunikasjonsbrudd og konflikt 45
46
Relasjon og god kommunikasjon fra terapeutiske tradisjoner Løsningsorientert Steve de Shazer Mindre fokus på problemet Løsninger Unntak Skalering Konstruktive spørsmål 46
47
Relasjon og god kommunikasjon fra terapeutiske tradisjoner Narrativterapi Skap den gode historie Skap et støttende miljø Ingen er sitt problem 47
48
Relasjon og god kommunikasjon fra terapeutiske tradisjoner Postmoderne terapi Den respektfulle samtale der begge er villige til å forandre seg 48
49
Relasjon og god kommunikasjon fra terapeutiske tradisjoner NLP Dissosiering Submodalt arbeid Språket Mer her….. 49
50
Relasjon og god kommunikasjon fra terapeutiske tradisjoner Kognitiv terapi Tanken skaper sunnhet Tanken skaper problemer Hvilket språk har musikantene 50
51
Relasjon og god kommunikasjon fra terapeutiske tradisjoner Nanopsykologi Hva er følelser? Koblet på og av Koble på og av Teorien om mentale og fysiske og mentale strategier Teorien om terapeutiske ressurser Øyeblikkets betydning Teorien om språkets betydning for følelser 51
52
De diagnostiserte De er som andre barn, oftest bare mer følsomme, sårbare og derfor av til urolige og av og til vanskeligere å håndtere. Men se de som uttrykk for variasjoner over det normale, ikke som syke. De trenger ofte bare noe mer positiv påfyll 52
53
Trekk ved diagnostiserte som ikke alltid gjelder Ofte flere nederlag bak seg Mange erfaringer fra ikke å få til Sterkt følsomme, Har ofte isolert seg Har Lav selvtillit Lav konsentrasjonsevne, ofte fokusert på noe annet, på egne følelser etc. Kort minnespenn Lærer langsommere på grunn av følt stress Tåler mindre press Ofte på vakt 53 Fokusert på hva andre mener om dem fremfor på fag Behov for å beskytte seg, evt. ukritisk Tillagt mindre intelligens og kompetanse enn de ofte har Trenger ekstra tid og støtte Kan være nær geniale på noen områder Av og til mindre impulskontroll og uvant atferd Men dette er trekk vi av og til også finner hos alminnelig fungerende Løsning: Mer av det som ellers fungerer i pedagogikk og kommunikasjon For mange: Det å bli med i korps er en risikosport
54
Derfor vurder dette. Sjekk skolens/lærers erfaringer fra før Noen kan og elsker denne type elever. Hvordan har de lyktes tidligere? Sjekk om vedkommende er diagnostisert Hvis vanskeligere enn du kan mestre, ta kontakt med far og mor for å få informasjon Gjør litt research Søk hjelp eller lær mer, sett deg inn i hva det er Muligens må du sette tøffe grenser… 54
55
Derfor trenger de ofte… Forhold deg normalt…. Direkte kontakt Tydelig informasjon, skriftlig informasjon, gjentatt informasjon. Avgrensede og små oppgaver Mestringsbare oppgaver, ofte enkle. De kan mestre vanskeligere oppgaver når selvtilliten er etablert. Positive tilbakemeldinger, men ikke overdriv. Enesamtaler, men med dypt respekt for avvergereaksjoner Ingen kjeft. De har hørt det før All god pedagogikk vil hjelpe… Og Legg merke til hva som fungerer og gjenta det. Det som fungerer for en, fungerer ikke nødvendigvis for en annen. 55
56
56 Og derfor Sjekk ut hva som fungerer for vedkommende. Føl deg frem Gjør ting enkelt. Vær alminnelig, ok Oppsøk eksperter om du trenger noe Behold selvtilliten om du ikke får det til Så noe mer detaljert-
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.