Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kommersialisering av FoU resultater Forsknings- og Utviklingskontrakter (OFU/IFU). Helge Kildal Innovasjon Norge 28. mai 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kommersialisering av FoU resultater Forsknings- og Utviklingskontrakter (OFU/IFU). Helge Kildal Innovasjon Norge 28. mai 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kommersialisering av FoU resultater Forsknings- og Utviklingskontrakter (OFU/IFU). Helge Kildal Innovasjon Norge 28. mai 2008

2 2 ”Vi gir lokale ideer globale muligheter” Fokus  Innovasjon  Internasjonalisering  Profilering Virkemidler  Kompetansebasert finansiering  Rådgivning  Nettverkskobling  Eksponering

3 3 Globaliseringen stiller krav til: Internasjonal markedsforståelse og nettverk. Evne til fornyelse og innovasjon. Rask reaksjonsevne på nye krav og muligheter fra markedet.

4 4 Forsknings- og utviklingskontrakter  Et viktig virkemiddel i Innovasjon Norge for å stimulere til brukerdrevet innovasjon og internasjonal foretningsutvikling.  Bygger på et ballansert samarbeid mellom en leverandør og en krevende kunde. Vi skiller mellom: Industrielle forsknings og utviklingskontrakter (IFU) hvor den krevende kunden er en bedrift som gjerne kan være utenlandsk. og Offentlige forsknings og utviklingskontrakter hvor den krevende kunden kommer fra offentlig sektorer

5 5 Årlige OFU/IFU bevilgninger

6 6 OFU/IFU´s plass i innovasjonsprosessen Forskning/IdéfaseUtviklingsfaseKommersialiserings- fase Vekstfase Skatte- insentiv Kommersielle kilder Ikke kommersiell kilder Business angel Venture capital & PE Oslo børs Skattefunn Forskningsmidler INs risikolåneordning Såkornfond Etab.stipend OFU -IFU Distriktsutviklingsmidler BIA/BIP FORNY Internasjonal vekst

7 7 OFU/IFU legger til rette for en ”vinn- vinn” situasjon Kompetent norsk lev.bedrift Forpliktende samarbeid Kompetanse Offentlig eller bedrift Tilbud: Nytt/forbedret produkt/løsning Behov: Dekkes ikke av eksisterende tilbud i markedet Innovasjonshøyde Markedspotensial Forretningsmodell Krevende kunde Brukerdrevet innovasjon Spesifikasjoner Referanse Markedskanal SMB med vekstambisjoner

8 OFU/IFU - Leverandørbedriftenes størrelse

9 – OFU/IFU fordelt på bransjer

10 10 Finansiering av OFU/IFU prosjekter Den offentlige støtten gis som hovedregel til leverandørbedriften. I enkelte tilfeller kan også den krevende kunden motta støtte dersom dette er nødvendig for å utløse prosjektet. Støtteintensiteten beregnes per bedrift og er mottatt tilskudd dividert på bedriftens kostnader. Innovasjon Norge Leverandør Krevende kunde OFU/IFU - tilskudd utmåles i forhold til prosjektets risiko og i hvilken grad Innovasjon Norges bidrag er utløsende Støtteintensiteten begrenses av statstøtteregelverket. Tilskuddet strekker seg maksimalt over to år. Timepris er 1‰ av årslønn. Skattefunn skal utnyttes hvis mulig.

11 11 Regler for statsstøtte Støtten skal være proporsjonal med identifisert markedssvikt BedriftsstørrelseSmå <50 Middels Store >250 Forundersøkelser - Industriell forskning75 % 65 % FoU - Industriell forskning70 %60 %50 % Forundersøkelser - Utvikling/prototyping50 % 40 % FoU – Utvikling/prototyping45 %35 %25 % Støtten til FoU kan økes med 15 % poeng (maks 80 %) dersom det er et reelt og ballansert samarbeid mellom to uavhengige bedrifter hvorav den ene er en SMB (< 250 ansatte) eller befinner seg i utlandet. Ballanser samarbeid betyr at ingen av virksomhetene bidrar med mer enn 70 % av prosjektinnsatsen.

12 12 OFU/IFU kontrakter og saksbehandling  Leverandør og kunde inngår en OFU/IFU kontrakt om forpliktende samarbeid og rettigheter til prosjektresultater. Den detaljerte organiseringen er opp til partene.  IN tegner kontrakt med leverandørbedriften som har ansvar for prosjektledelsen. Ofte er det leverandøren som tar initiativet til et prosjekt.  Det lokale IN distriktskontor er ansvarlig for saksbehandling og de fatter endelig vedtak for tilskudd på mindre enn 2 mill. kr. Større tilskudd besluttes ved hovedkontoret (2 til 10 mill. kr) eller av hovedstyret (over 10 mill. kr).  Ingen tematiske begrensninger  Ingen søknadsfrist

13 13 Kommersialisering fra leverandør Leverandør Kommersialisering Krevende kunde Prosjekt Marked Referansekunde

14 14 Kommersialisering gjennom kundebedrift Leverandør Krevende kunde Marked Prosjekt Kommersialisering

15 15 Delt kommersialisering Leverandør Kommersialisering Krevende kunde Marked 1 Prosjekt Marked 2 Kommersialisering

16 16 Bruk av ledende lim/film i elektronikkproduksjon Forprosjekt i Etablerte i 2005 et IFU-hovedprosjekt med en ledende internasjonal elektronikkprodusent. Prosjektet ble avsluttet i IFU-tilskudd: 6,7 mill kr. Bedrift: Conpart, etablert i 2002 som et spin-off fra Dyno Particles Forretningsidé: Utvikle og produsere metallbelagte monodisperse polymerpartikler (Uglestadkuler). Hovedanvendelsen er elektronisk ledende lim til sammenstilling av elektroniske komponenter. Resultat: Leveranseavtale om produksjon med et betydelig potensial.

17 17 Nanomodifiserte marine og industrielle malingssystemer Bedrift: Advanced Marine Coatings AS/Re-turn AS Kunde: Hurtigruten ASA, avd ferger og hurtigbåt Forretningsidé:Utvikle og levere miljøriktige nanomodifiserte marine og industrielle malingssystemer world wide. IFU-tilskudd: 3,4 mill kr i Nanomodifiserte malinger gir: Porefrie, smussavvisende og tilnærmet selvrensende overflater med 10 % lavere friksjon mot vann. Dette reduserer energiforbruk og miljøskadelige utslipp. Det reduserer også behovet for rengjøring og slitestyrkeen, pga superarmeringen, er betydelig høyere ( %) som gir bedre levetid og betydelig lengre vedlikeholds-/dokkingsintervaller. Nanokarbonrør virker som en UV-absorber. Malingene bibeholder glansen bedre. Gulning i sollys over tid blir sterkt redusert.

18 18 Industriell produksjon av karbon nanorør Bedrift: n-Tec IFU-tilskudd 2005: 2,8 mill kr, SGL Carbon group AG 2007: 1,0 mill kr, SAAB Aerosystems Multi-wall nanorør N-Tec skal utvikle, produsere og karakterisere kg-mengder av multivegget nanorør og karbon kjegler. Saab skal undersøke bruken av disse materialene i forskjellige anvendelser og validere ytelsen.

19 19 3D-grafikk og videochip for mobiltelefoner Bedriften ble kjøpt opp av ARM Ltd i 2006 for mill. kr og endret navn til ARM Norway AS. Utviklingsarbeidet skal fortsette i Norge. Planen er at antall ansatte skal øke til 55 i løpet av ARM Ltd forsyner 90% av det internasjonale markedet for mobiltelefonprosessorer. Bedriften mottok Reodor prisen høsten Falanx Microsystem AS, etablert 2001 IFU prosjekt 2003 – 05 Tilskudd: 3 mill. kr Krevende kunde: Zoran Corp., USA Utviklingen av teknologien ble startet i 1998 av 5 studenter på NTNU.

20 20 Hvorfor er IFU/OFU en suksess? 1.Forankret i kundebehov og markedsmuligheter. 2.Bygger på et forpliktende samarbeid med en krevende kunde. 3.Har innovasjonshøyde og nyhetsgrad. 4.Vektlegger kravet til god gjennomføringsevne.

21 21 Alle kunder gir næring Bare krevende kunder gir læring

22 22 Besøk oss på nett: innovasjonnorge.no/fou


Laste ned ppt "Kommersialisering av FoU resultater Forsknings- og Utviklingskontrakter (OFU/IFU). Helge Kildal Innovasjon Norge 28. mai 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google