Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

-Et annerledes fond, som jobber aktivt for og med ungdom! MODERNE SAMFUNNSANSVAR/ SOSIALT ANSVAR.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "-Et annerledes fond, som jobber aktivt for og med ungdom! MODERNE SAMFUNNSANSVAR/ SOSIALT ANSVAR."— Utskrift av presentasjonen:

1 -Et annerledes fond, som jobber aktivt for og med ungdom! MODERNE SAMFUNNSANSVAR/ SOSIALT ANSVAR

2 KILDE: DNV GL, april 2014

3

4 Visjon «Fondet skal styrke fellesskapet for unge mennesker, slik at alle føler tilhørighet og kan delta»

5 Prinsipp «1 kr : 3 kr» Fondets medarbeidere arbeider aktivt for og med prosjektene; deltakelse, rådgivning, sparring og prosjektledelse innen ledelse, kommunikasjon, strategi, aktiviteter, events og økonomi, samt koordinering av pro-bono partnere inn i prosjektene og som ‘døråpnere’.

6 Trivselsleder Trivselsleder er Skandinavias største program for aktivitet og inkludering i barne- og ungdomskolen Brukes av flere enn 1.000 skoler i Skandinavia Trivselslederprogrammet skal -Gi økt og mer variert aktivitet i friminuttene -Bygge vennskap -Hindre konflikter -Gi inkluderende, vennlige og respektfulle elever

7 ARBEIDSINSTITUTTET BUSKERUD Visjon: I et trygt, positivt og humørfylt miljø finner ungdommene sin vei inn i opplæringssystemet Regionalt kompetansesenter i praksisnær og styrkebasert læring for ungdom i alderen 16-24 år. Iverksetter tiltak for at ungdommer skal gjennomføre videregående skole Resultat: Jobb og egen inntekt

8 KJØR FOR LIVET Visjon: Gi barn og unge mulighet til å skape sin egen fremtid Bruker motor- og motorsport som interessevekker for å gi barn og unge en opplevelse av å være del av et team for samhold, mestring og engasjement er sentralt «Vi skal være inspirerende, samlende og ektefølt»

9 PØBELPROSJEKTET Mål: Få unge mennesker - som av en eller annen grunn står utenfor det etablerte skolesystem og arbeidslivet - ut i jobb eller videreutdannelse Motiverer og lærer den enkelte til å ta i bruk sine egne ressurser på en måte og i et språk den unge forstår og respekterer «Du e’ god nok!»

10 «Samfunnsansvar - CSR - handler om hvordan verdier skapes, og hvordan bedriften påvirker mennesker, miljø og samfunn. Å arbeide med samfunnsansvar i bedriften innebærer å integrere samfunns- og miljømessige hensyn i strategi og daglig drift» NHO 2013 «Næringslivets samfunnsansvar handler om hvordan verdiskaping skjer – det vil si hvordan bedrifter produserer varer og tjenester på en lønnsom, anstendig og bærekraftig måte» NHO 2014

11 Samfunnsansvar ETISK HANDEL MILJØ ANTIKORRUPSJON SOSIALT ANSVAR ARBEIDSPLASSEN …bidra til lønnsomhet, vise ansvarlighet, være bærekraftig

12 Noen av næringslivets utfordringer (CSR) Krav og forventninger fra myndigheter nasjonalt og internasjonalt Få investeringen i samfunnsansvar til å «lønne seg»; integrasjon med forretningsstrategi Oversikt over muligheter og eventuell risiko Omdømme: Forventninger og gode svar Troverdighet og tillit i CSR-arbeidet Medietrykk/ -håndtering Positiv publisitet blir til «skryt» Intern utnyttelse Ressurser til arbeidet Rapportering …og sikkert flere…

13 …hvordan velge…. KILDE: frivillighetnorge.no Frivillige organisasjoner A-F

14 Samfunnsansvar ETISK HANDEL MILJØ ANTIKORRUPSJON SOSIALT ANSVAR ARBEIDSPLASSEN …bidra til lønnsomhet, vise ansvarlighet, være bærekraftig

15 Sosialt ansvar «Næringslivet og samfunnet fungerer i et samspill, og vi ønsker å gi noe tilbake» «Vi ønsker å ta et sosialt ansvar!» «Vi vil ha et alibi» “Business will not succeed in a society that fails” The World Business Council for Sustainable Development OMDØMME INTERN STOLTHET KULTUR og VERDIBYGGING

16 Arbeidsplassen «Den gode arbeidsplassen» «Den attraktive arbeidsplassen» Aktivisere og engasjere ansatte i arbeidstiden Aktivisere og engasjere ansatte utenfor arbeidstiden

17 Noen av næringslivets muligheter (CSR) Økonomisk gevinst; en rekke bedrifter som har jobbet strategisk med samfunnsansvar ser nå effekten på bunnlinjen Bærekraftig næringsutvikling Omdømmebygging og profilering av merkevare Bidra til å sette agenda i samfunnsdebatten Kultur og verdibygging internt Rekruttering - bidrar til å sikre de beste talentene Kompetanseutvikling

18 TIPS! 1.Vit hva du «treffer» innenfor CSR-arbeidet i næringlivet

19

20

21

22 TIPS! 1.Vit hva du «treffer» innenfor CSR-arbeidet i næringslivet 2.Analyser «hvem som passer for deg» – og sy innhold deretter (helst justert hver eneste gang)

23 «Vi i DNB ønsker et aktivt samarbeid, ikke bare å skrive ut en sjekk» Thomas Midteide, konserndirektør kommunikasjon DNB

24 DNB og Kronprinsparets Fond Faste møter Fondet produserer interninformasjon for DNB Fondet produserer PR- og pressesaker om felles aktiviteter DNB profileres gjennom Fondets kommunikasjonskanaler Aktiviteter med prosjektene Arrangementer for og med partnere Deltakelse på DNB-arrangementer «Takk for bidraget»/ sommerhilsen/ julehilsen etc. osv.

25 TIPS! 1.Vit hva du «treffer» innenfor CSR-arbeidet i næringslivet 2.Analyser «hvem som passer for deg» – og sy innhold deretter (helst justert hver eneste gang) 3.Skap vinn-vinn: Hva gir du tilbake (konkret)?

26 Mål og målstyring «Å sette mål for hva virksomheten skal oppnå, å måle resultater og sammenligne dem med målene, og bruke denne informasjonen til styring, kontroll og læring for å utvikle og forbedre virksomheten» «Mål- og resultatstyring skal anvendes på alle nivåer» Budsjett Resultater Prising Turnover Rekruttering (antallet interessenter) Ant. årsverk Reduksjon CO2-bruk Antall produserte enheter per time Salg! Likes på facebook Sykefravær Ulykker Medieoppslag Medarbeidertilfredshet Omdømmelister …………………………………………..osv osv osv…

27 SAMFUNNSNYTTEANALYSE - OM Å MÅLE EFFEKT

28 Samfunnsøkonomisk analyse 28 VELLYKKET LIVSLØP MISLYKKET LIVSLØP REFERANSGRUPPENS LIVSLØP PROSJEKTDELTAKERNES LIVSLØP Samfunnets tap Besparelse for samfunnet som følge av prosjektene Restpotensiale PRISSATTE & IKKE-PRISSATTE EFFEKTER

29 - Sparer samfunnet for 2,7 milliarder kroner KILDE: DNV GL, april 2014

30 TIPS! 1.Vit hva du «treffer» innenfor CSR-arbeidet i næringslivet 2.Analyser «hvem som passer for deg» – og sy innhold deretter (helst justert hver eneste gang) 3.Skap vinn-vinn: Hva gir du tilbake (konkret)? 4.Kan noe telles eller måles (skikkelig)? Telle og måle!

31 TIPS! 1.Vit hva du «treffer» innenfor CSR-arbeidet i næringslivet 2.Analyser «hvem som passer for deg» – og sy innhold deretter (helst justert hver eneste gang) 3.Skap vinn-vinn: Hva gir du tilbake (konkret)? 4.Kan noe telles eller måles (skikkelig)? Telle og måle!

32 LYKKE TIL med arbeidet! Skap vinn-vinn. Da blir du en partner for fremtiden!


Laste ned ppt "-Et annerledes fond, som jobber aktivt for og med ungdom! MODERNE SAMFUNNSANSVAR/ SOSIALT ANSVAR."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google