Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT Leksjoner trinn 9.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT Leksjoner trinn 9."— Utskrift av presentasjonen:

1 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT Leksjoner trinn 9

2 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 2 GENERELT FOR TRINN 9 Den første leksjonen elevene møter i trinn 9, og kanskje den aller første for enkelte som starter med programmet i 9. klasse. Innholdet må ta høyde for målgrupper med litt ulikt utgangspunkt. Felles punkt for start trinn 9 og 10: ”Velkommen tilbake”. Dette innholdselementet må tilrettelegges teknisk/funksjonelt for dynamisk (årlig) oppdatering. ”Velkommen tilbake” inneholder bl.a. nyheter i FRI-programmet for dette året, iht elementer i lojalitetsprogrammet; konkurranser, premier, aktiviteter, årets FRI-ambassadør, etc. Under dette, f.eks. FRIaktivist, - årets hovedkonkurranse på tvers av trinnene. I tillegg en quiz for å teste kunnskap fra 8. trinn.

3 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 3 9/1

4 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 4 9/1 PRESS – slik dere opplever det ELEMENT I FRI- PERMEN / TEMA INNHOLDSELEMENTER EKSISTERENDE ELEMENTER, ANNET KOMMENTAR Introduksjon 9/1 Velkommen tilbake til FRI! - Nytt dette året! - FRI-vignetten (eksisterende ressurs) 9/1+ Oppsummeringsquiz – trinn 8 9/1+1 FRIaktivist!: Frihet, hva er det? Drag&drop funksjonalitet. 9/1+2 Hva er FRI? Kort beskrivelse av programmet 9/1+3 FRI-kontrakten, kort info om denne; print-versjon? 9/1+4 På miljøjakt (føring i permen) FRI-vignetten rikken.no/ Engasjerende startpunkt. Etablere en grunnleggende forståelse for hva FRI-programmet er. En teaser for å skape lyst til å jobbe med FRI-leksjonene Qiuz: Dette innholdselementet må tilrettelegges teknisk/funksjonelt for dynamisk (årlig) oppdatering Oppgave 1/a: Pressituasjoner 9/1.a. Under pressure (drag & drop) 9/1.a.1 (1 av 3) Hverdagspress Finn og dokumentér en pressituasjon i hverdagen din! Oppgave 1/b: action Oppgave 1/c: Presentasjon 9/1.b (2 av 3) En liten del av et større bilde? Innholdsutvikling 9/1.c (3 av 3) Fiks ferdig? Lag presentasjon! s=lasMer Pedagogiske mål: - Drøfte ulike former for press unge utsettes for - Diskutere tiltak for å redusere press. Kompetansemål – LK06 - KRL, filosofi og etikk: ”reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur” Andre føringer fra SHdir: - Mer om tema Press i form av tekst og bilder - og Dette må legges til sist i leksjonen.http://www.miljojakt.no/http://www.forandringsfabrikken.no/ - FRI-vignetten. - Digitale ressurser fra verktøykassen, finnes på FRIstedet

5 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 5 9/1 Velkommen tilbake til FRI! (INTRO) Innholdselementer – beskrivelse 9/1 Velkommen tilbake! - FRI-vignetten (eksisterende ressurs) 9/1+ Oppsummeringsquiz trinn 8 9/1+1 FRIaktivist! Frihet, hva er det? Drag&drop funksjonalitet. Utgår. 8/1+2 9/1+2 Hva er FRI? Kort beskrivelse av programmet 9/1+3 FRI-kontrakten, kort info om denne; print-versjon? Konsekvenser for teknologi - Quiz-teknologi - Quiz: Dette innholdselementet må tilrettelegges teknisk/funksjonelt for dynamisk (årlig) oppdatering (gjelder tall, statistikk) - Her må det ta hensyn til at tekst og innhold må kunne oppdateres når det er behov for det. Pedagogiske mål - FRI - Drøfte ulike former for press unge utsettes for - Diskutere tiltak for å redusere press. Kompetansemål - LK06 + (basert på innhold i Quiz): - Naturfag, kropp og helse: ”gjøre greie for hvordan livsstil kan føre til sykdom og skader, og hvordan det kan forebygges” - Naturfag, kropp og helse: ”gjøre greie for hvordan bruk av rusmidler kan føre til helseskader og drøfte hvordan den enkelte og samfunnet kan forebygge helseskadene” Kilder – lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Div. Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Div. typer Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: - Hva er nytt (i år)? Oppdateres iht elementer i lojalitetsprogrammet for det gjeldende året. - Beskrivelse vedr. FRI-aktivist, kriterier for konkurransen. - Innhold i Quiz - Hva går FRI-programmet ut på? Hva er FRI?.. (i et nøtteskall) :) - Om FRI-kontrakten: Noen fakta om det å skrive kontrakt og vinne premier, og alt du kan være med på dette året i FRI (oppdateres iht elementer i lojalitetsprogrammet for det gjeldende året):

6 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 6 9/1+4 PÅ MILJØJAKT! (FØRING: Pressituasjoner) Innholdselementer – beskrivelse - Dette er en føring der det oppfordres til å gi mer informasjon om ”Miljøjakt jr.”-prosjektet, derfor lenker vi til nettstedet, med en kort introduksjonstekst for å trigge interessen. Konsekvenser for teknologi Pedagogiske mål - FRI - Drøfte ulike former for press unge utsettes for - Diskutere tiltak for å redusere press. Kompetansemål – LK06 - KRL, filosofi og etikk: ”reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur” Kilder – lenker Lenke: Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: På miljøjakt! Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: Kort forklaring vedr. hva miljøjakt er.

7 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 7 9/1.a UNDER PRESSURE (Pressituasjoner) Innholdselementer – beskrivelse (Gir bevisstgjøring og refleksjon, erstatte gruppediskusjon) - Press i ulike aldersgrupper; ikke bare unge blir utsatt for press… - Vi setter opp noen pressituasjoner og oppfordrer til å rangere disse i forhold til relevans i den aktuelle livsfase. - DRAG & DROP: Ulike typer press kan dras over personer i 4 livsfaser: barn, ungdom, voksen, gammel. - Her kan det oppstå artige bilder/tegninger til de forskjellige livsfasene - drar man for eksempel motepress over en gammel mann kan han få hip-hop klær på seg. Konsekvenser for teknologi - Mulig drag&drop-funksjonalitet - ++? Flash-applikasjon? Kilder – lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Under pressure Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: Press i forskjellige former…, press i forhold til ulike livsfaser/aldersgrupper. Pedagogiske mål - FRI - Drøfte ulike former for press unge utsettes for - Diskutere tiltak for å redusere press. Kompetansemål – LK06 - KRL, filosofi og etikk: ”reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur”

8 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 8 9/1.a.1(1av3) HVERDAGSPRESS! (Finn og dokumentér en pressituasjon) Innholdselementer – beskrivelse - Dette er en del av en større oppgave der elevene til slutt skal sitte igjen med en presentasjon av en pressituasjon, enten i form av foto, film eller rollespill. Oppgaven er delt i tre, og i første del oppfordrer vi eleven til å finne frem til gode pressituasjoner (enten fra fantasien eller selvopplevde), skisse disse og senere gå ut og se om de kan finne igjen pressituasjonen i hverdagen (ta bilde) eller arrangere en situasjon ved hjelp av venner. - Aktivisere: Gå ut og finn en pressituasjon i hverdagen din! - Foreberede dokumentasjon av situasjonen: Bruke tegneverktøyet eller håndskisse. - Det anbefales å lage oversikt til læreren om tidsbruk og omfang (Small, Medium, Large) Konsekvenser for teknologi Funksjonalitet: - Applikasjon: Tegneverktøyet (gjenbruk fra 8. trinn) - Plakatproduksjon Kilder – lenker Lenke: nrk.favorits/lillelørdag TIPS: Vil dere ha bildene eller storyboardet deres printet rett ut i et album så finnes det mange løsninger for dette på nettet! Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Hverdagspress Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: Noe om ambisjonsnivå for oppgaven Pedagogiske mål - FRI - Drøfte ulike former for press unge utsettes for - Diskutere tiltak for å redusere press. Kompetansemål – LK06 -KRL, filosofi og etikk: ”reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur” - Norsk, muntlige tekster: ”gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere”

9 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 9 9/1.b(2av3) EN LITEN DEL AV ET STØRRE BILDE? (Innholdsutvikling - pressituasjon) Innholdselementer – beskrivelse - I denne oppgaven går vi ut i fra at eleven har en eller flere pressituasjoner fra hverdagen sin. Nå vil vi at eleven skal lage en større handling eller historie med en begynnelse og en slutt med utgangspunkt i situasjonene sine. Har de flere kan de sette dem sammen til én, og da er det kjekt med en storyline.. - Bruke tegneserieverktøyet. Lag storyboard/storyline/dreiebrett - Veiledning til de forskjellige presentasjonsformen: foto, billedserie, film eller gruppespill - hvordan går man frem/hva er viktig å huske? - Legge til rette for at man etterpå kan sammenligne storyboardet med de faktiske bildene. - Det anbefales å lage oversikt til læreren om tidsbruk og omfang (Small, Medium, Large) Konsekvenser for teknologi Funksjonalitet: - Applikasjon: Tegneverktøyet (gjenbruk fra 8. trinn?) - Plakatproduksjon Kilder – lenker Lenke: nrk.favorits/lillelørdag TIPS: Vil de ha bildene eller storyboardet sitt printet rett ut i et album så finnes det mange løsninger for dette på nettet! Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: En liten del av et større bilde? Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: - Om ulike virkemidler/fremgangsmåter Pedagogiske mål - FRI - Drøfte ulike former for press unge utsettes for - Diskutere tiltak for å redusere press. Kompetansemål – LK06 -KRL, filosofi og etikk: ”reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur” - Norsk, muntlige tekster: ”gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere”

10 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 10 9/1.c (3av3) FIKS FERDIG? (Presenter en pressituasjon) Innholdselementer – beskrivelse - I denne oppgaven ber vi elevene om å ferdiggjøre presentasjonen til fremvisning. - Legge til rette for at man etterpå kan sammenligne storyboardet med de faktiske bildene. - Tips og hint - hva er viktig til en presentasjon. Basert på de forskjellige presentasjonsformene. - Lag en filmplakat (e.l.) som presenterer innholdet i presentasjonen. - Lag et foredrag og fremdrift og prosess? - Det anbefales å lage oversikt til læreren om tidsbruk og omfang (Small, Medium, Large) Konsekvenser for teknologi Funksjonalitet: - Applikasjon: Tegneverktøyet (gjenbruk fra 8. trinn?) - Plakatproduksjon Kilder – lenker Lenke: nrk.favorits/lillelørdag TIPS: Vil dere ha bildene eller storyboardet deres printet rett ut i et album så finnes det mange løsniger for dette på nettet! - Diverse lenker til trailere og filmplakater Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Fiks ferdig? Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: - Tips/veiledning. Pedagogiske mål - FRI - Drøfte ulike former for press unge utsettes for - Diskutere tiltak for å redusere press. Kompetansemål – LK06 -KRL, filosofi og etikk: ”reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur” - Norsk, muntlige tekster: ”gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere”

11 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 11 9/2

12 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 12 9/2 DE MODERNE SLAVEDRIVERNE ELEMENT I FRI- PERMEN / TEMA INNHOLDSELEMENTEREKSISTERENDE ELEMENTER, ANNETKOMMENTAR Introduksjon NB: Oppfordrer til aktiv bruk av internett ift oppgaveløsning 9/2 De moderne slavedriverne (DVD- film: eksisterende ressurs) 9/2+ Lenke: (eksisterende ressurs) 9/2+1: Quiz: Den internasjonale tobakksindustrien (eksisterende ressurs)www.tobakkdreper - De moderne slavedriverne (film) - Lenke: www tobakkdreper.no: Tobakksbaronen - Quiz: Den internasjonale tobakksindustrien Oppgave 2/a: Inneholder 3 filmer. Den internasjonale tobakksindustriens sanne ansikt (perm s. 72) 9/2.a. Tobakksindustrien gjennom historien 9/2.a.1 Tobakksangrepet på u-land 9/2.a.2 Bruk din stemme - Hver eneste sigarett skader deg (uten stemme) DVD - Den digitale verktøykassen - Elevkopier: - 2.a: Tobakksindustrien gjennom historien: Hvordan var det før? (side 74 i permen) - 2.b: Internasjonal tobakksindustri i U-land (side 75 i permen) - 2.c: Karaoke (side 76 i permen) -Eksisterende svensk dokumentar (RETTIGHETER??): Pedagogiske mål - FRI: - Argumentere og gjøre greie for hvordan internasjonal tobakksindustri kynisk utnytter mennesker og naturressurser. Kompetansemål – LK06 - Samfunnsfag, geografi: ”forklare og drøfte variasjonar i levekår i ulike delar av verda og samanlikne og vurdere dei store skilnadene mellom fattige og rike” - Samfunnsfag, geografi: ”vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet og konfliktar det kan skape lokalt og globalt” - Kunst og håndverk, visuell kommunikasjon: ”vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill” - Engelsk, kommunikasjon: ”bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig og kritisk måte” Andre føringer fra SHdir: - Tekst om den internasjonale tobakksindustrien (klippe fra tobakkdreper.no) - Tips og fakta om reklamene elevene skal jobbe med. Se s Mangler: Reklamefilmene finnes med stemmer p å FRIstedet under Fakta om tobakk, st å r til elevkopi 2c Dvd: de moderne slavedriverne, tobakksindustrien gjennom historien: hvordan var det f ø r?, hver eneste sigarett skader deg – uten stemme, den digitale verkt ø ykassen. - Elevkopier: 2a (tobakksindustrien gjennom historien), 2b (internasjonal tobakksindustri i u-land) og 2c (karaoke).

13 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 13 9/2, +, +1: DE MODERNE SLAVEDRIVERNE (INTRO) Innholdselementer – beskrivelse 9/2 De moderne slavedriverne (DVD-film: eksisterende ressurs) 9/2+ Lenke: Baron von Tobakk: (eksisterende ressurs) 9/2+1: Lenke: Quiz: Den internasjonale tobakksindustrien: (eksisterende ressurs)www.tobakkdreper Konsekvenser for teknologi Pedagogiske mål - FRI - Argumentere og gjøre greie for hvordan internasjonal tobakksindustri kynisk utnytter mennesker og naturressurser Kompetansemål – LK06 - Samfunnsfag, geografi: ”forklare og drøfte variasjonar i levekår i ulike delar av verda og samanlikne og vurdere dei store skilnadene mellom fattige og rike” - Samfunnsfag, geografi: ”vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet og konfliktar det kan skape lokalt og globalt” Kilder – lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: De moderne slavedriverne Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst:

14 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 14 9/2.a Tobakksindustrien gjennom historien Innholdselementer – beskrivelse Eksisterende ressurser: FILM: Tobakksindustrien gjennom historien (eksisterende ressurs, div gamle reklamefilmer). - Vi har stykket opp filmene fra FRI-DVDen og dele dem opp i sitt originalformat. - Oppgave: Ta for deg en eller flere av filmene og oversett den til norsk. - Oppgavelyd: Legg merke til hvilke grep reklamene bruker, du skal nemlig bruke samme grep litt senere... - Legg norsk tekst til filmen på slutten (karaoke) (subtitle-generator) - Elevkopier pdf for print: - Tobakksindustrien gjennom historien: Hvordan var det før? - Internasjonal tobakksindustri i U-land - Karaoke Konsekvenser for teknologi - Subtitle-generator? - Lenker til ressurser eller produsere applikasjoner selv? Kilder – lenker - Historisk på tobakk - Lenker relatert direkte til oppgavene -- Den digitale verktøykassen - lenke til de 3 filmene med stemme Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Tobakksindustrien gjennom historien Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: Pedagogiske mål - FRI - Argumentere og gjøre greie for hvordan internasjonal tobakksindustri kynisk utnytter mennesker og naturressurser Kompetansemål – LK06 - Samfunnsfag, geografi: ”forklare og drøfte variasjonar i levekår i ulike delar av verda og samanlikne og vurdere dei store skilnadene mellom fattige og rike” - Samfunnsfag, geografi: ”vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet og konfliktar det kan skape lokalt og globalt” - Kunst og håndverk, visuell kommunikasjon: ”vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill” - Engelsk, kommunikasjon: ”bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig og kritisk måte”

15 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 15 9/2.a.1 Tobakksangrepet på u-land Innholdselementer – beskrivelse Tema: Internajonal tobakssindustri i u-land. Elevene ser på og skal notere seg tobakkindustriens fremgangsmåter og presentere disse etterpå.www.tobakkdreper.no -Hvordan finner vi markedsføring fra 50 og 60-tallet (i.h.t. oppgavelyd fra FRI-permen)? Hvordan finner vi eksempler fra markedsføring i u-land i dag? -+om å bruke den digitale verktøykassen til ppt-presentasjon av oppgavene. - Elevkopier pdf for print: - Tobakksindustrien gjennom historien: Hvordan var det før? - Internasjonal tobakksindustri i U-land - Karaoke Konsekvenser for teknologi Kilder – lenker - Historisk på tobakk - Lenker relatert direkte til oppgavene - Den digitale verktøykassen Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Tobakksangrepet på u-land Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: Om å bruke den digitale verktøykassen. Pedagogiske mål - FRI - Argumentere og gjøre greie for hvordan internasjonal tobakksindustri kynisk utnytter mennesker og naturressurser Kompetansemål – LK06 - Samfunnsfag, geografi: ”forklare og drøfte variasjonar i levekår i ulike delar av verda og samanlikne og vurdere dei store skilnadene mellom fattige og rike” - Samfunnsfag, geografi: ”vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet og konfliktar det kan skape lokalt og globalt” - Kunst og håndverk, visuell kommunikasjon: ”vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill” - Engelsk, kommunikasjon: ”bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig og kritisk måte”

16 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 16 9/2.a.2 Bruk din stemme Innholdselementer – beskrivelse Eksisterende ressurser: Hver eneste sigarett skader deg 3 reklamefilmer (uten stemme). Og med stemme. - Oppgave (karaoke) lage manus og voice til filmene. Enten på norsk eller engelsk. Elevene oppfordres til å bruke reklamegrepene de har funnet i tidligere oppgaver. - Instruksjon for å lage et manus og etterpå fremføre når man viser filmen. KISS (Keep It Simple Stupid) - Et alternativ til, interaktivt: Legg tekst på filmen ved hjelp av en subtitle-generator. - Eller legg til voice ved hjelp av redigeringsprogrammer (imovie, Movie Maker). Finnes det andre bra, gratis filmredigeringsprogrammer, eller skal man lage egen FRI-applikasjon? - Elevkopier pdf for print: - Tobakksindustrien gjennom historien: Hvordan var det før? - Internasjonal tobakksindustri i U-land - Karaoke Konsekvenser for teknologi - Subtitle-generator? - Applikasjon: Redigeringsmulighet for lyd – voiceover- generator? (henvise til iMovie??) Kilder – lenker - Historisk på tobakk - Lenker relatert direkte til oppgavene - Den digitale verktøykassen - Lenke til de 3 filmene med stemme - Om reklamemanus (egen tekst) - Utdrag fra filmmanus (egen tekst) Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Bruk din stemme Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: - Instruksjon på hvordan lage et godt reklamemanus - Kilder, lenker Pedagogiske mål - FRI - Argumentere og gjøre greie for hvordan internasjonal tobakksindustri kynisk utnytter mennesker og naturressurser Kompetansemål – LK06 -Samfunnsfag, geografi: ”forklare og drøfte variasjonar i levekår i ulike delar av verda og samanlikne og vurdere dei store skilnadene mellom fattige og rike” - Samfunnsfag, geografi: ”vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet og konfliktar det kan skape lokalt og globalt” - Engelsk, kommunikasjon: ”bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig og kritisk måte”

17 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 17 9/3

18 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 18 9/3 DE MODERNE SLAVEDRIVERNE (PRESENTASJON) ELEMENT I FRI-PERMEN / TEMAINNHOLDSELEMENTEREKSISTERENDE ELEMENTER, ANNETKOMMENTAR Introduksjon 9/3 En point med power (ppt-eksempler til å le og gråte av…) + Supplere digital verktøykasse med pedagogisk instruksjon til ppt-bruk. Oppgave 3/a: Presentasjon av gruppearbeid Oppgave 3/b: Diskusjon til slutt 9.3.a+b: It’s SHOWTIME! Foredrag/time for yngre elever (8. trinn eller barneskolen 7.trinn) eller for en klasse som ikke driver med FRI-programmet Legg opp til diskusjon til slutt! ? - Den digitale verktøykassen?? Pedagogiske m å l - FRI: - Presentere et budskap for andre elever om hvordan internasjonal tobakksindustri kynisk utnytter mennesker og naturressurser. Kompetansemål – LK06 - Norsk, muntlige tekster: ”gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere” - Kunst og håndverk, visuell kommunikasjon: ”dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner” Andre føringer fra SHdir: - Side hvor elever oppfordres til å sende inn sine presentasjoner som de har laget etter gjennomgang av leksjon 2 Send inn bidrag

19 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 19 9/3 EN POINT MED POWER (INTRO) Innholdselementer – beskrivelse Gode og dårlige foredrag… eksempler til å le og gråte av… - Humoristisk snutt om gode og dårlige foredrag (anbefaler stand up-komiker/P3-programleder Henrik Thodesen). Han bruker allerede dette PPT-grepet ofte i sine show. - Tips for god powerpoint-presentasjon. En god powerpointmal. Innholdet i PPT ligger i en PPT-fil som produseres i fase 2. Supplement til digital verktøykasse. Konsekvenser for teknologi Pedagogiske mål - FRI - Presentere et budskap for andre elever om hvordan internasjonal tobakksindustri kynisk utnytter mennesker og naturressurser. Kompetansemål – LK06 - Norsk, muntlige tekster: ”gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere” - Kunst og håndverk, visuell kommunikasjon: ”dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner” Kilder - lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: En point med power Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: Tips om hvordan lage gode Powerpoint-presentasjoner. Foreslår å lenke til en tilrettelagt veiledende ppt-presentasjon, del av utvikling/teknisk produksjon i fase 2.

20 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 20 9/3.a+b It’s SHOWTIME! FOREDRAGSRESSURS (Presentasjon av gruppearbeid) Innholdselementer – beskrivelse SHOWTIME!! Foredrag/time for yngre elever (8. trinn eller barneskolen 7.trinn) eller for en klasse som ikke nødvendigvis driver med FRI-programmet. - Lag foredraget/skoletimen: ”De moderne slavedriverne” (om tobakksindustriens utnyttelse). Målgruppe: andre elever eller klasser. - Samle de beste presentasjonene/filmene etc. som klassen har laget i leksjon 9/2 (og 9/1?). Her lages det et opplegg for elevene slik at det skal bli både lettere og mer spennende å lage foredrag. Oppgaven kan inneholde tips om dramaturgi, organisering, med ekstra tilleggsressurser, o.l. - Instruksjoner for gjennomføring, (hvordan bruke ppt) og hvordan lage paneldebatt eller diskusjon (intern lenke). - Lage plakat (tilrettelegge en mal, mulig drag &drop) for foredraget heng opp i forkant. Punkter om hva som er viktig i en plakat, god heading, spenstig tagline, terningkast med uttalelse?, ta bilder til plakaten av skuespillerne??, hvem som er med (”skuespillere”?). Vi må lage 4-5 maler man kan bruke. Lenke til appletrailers.com (hvilke av disse får du lyst til å se? Hvilke er bra? Hvilke er dårlige? Hvorfor er de bra/dårlige? Står trailerne til forventningene? Er det noen som overrasker??) Konsekvenser for teknologi - Plakat-mal, mulig tilrettelagt for drag&drop-funksjonalitet? Kilder - lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: It’s SHOWTIME! Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: Beskrivelse av reklameplakat-mal og... instruksjon for paneldebatt. Intern lenke til oppgave 9/5.b beskrivelse av paneldebatt. Pedagogiske mål - FRI - Presentere et budskap for andre elever om hvordan internasjonal tobakksindustri kynisk utnytter mennesker og naturressurser. Kompetansemål – LK06 - Norsk, muntlige tekster: ”gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere” - Kunst og håndverk, visuell kommunikasjon: ”dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner”

21 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 21 9/4

22 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 22 9/4 HVA ER AVHENGIGHET? ELEMENT I FRI-PERMEN / TEMAINNHOLDSELEMENTEREKSISTERENDE ELEMENTER, ANNETKOMMENTAR Introduksjon 9/4 Iskalde grøss! Skrekkabinettet (eksisterende ressurs) - Skrekkabinettet Oppgave 4/a Om avhengighet 9/4.a Er ikke avhengig! Er du sikker? (eksisterende ressurs) - Web: Test deg selv: Om avhengighet Oppgave 4/b Er det ikke bare å slutte da?! 9/4.b DVD: Er det ikke bare å slutte da?! (eksisterende ressurs) 9/4.b.1 uFRIvillig! Spill som illuderer vanskelighet med å slutte med noe, fanget i en situasjon, har ikke fri vilje (musen har tatt over!) DVD: Er det ikke bare å slutte, da? - 4 reklamefilmer om kols Oppgave 4/c Avslutning 9/4.c Helt sykt! Selg et sykt produkt! Finn på nye produkter som trolig ville blitt forbudt. Lag en salgskampanje/-annonse! 9/4.c.1 Versting-produkter: Hvilke ting kan man få kjøpt i dag som du synes burde være forbudt? Pedagogiske mål – FRI: - Gjøre greie for hvordan og hvorfor tobakk skaper avhengighet Kompetansemål – LK06 - Samfunnsfag, samfunnskunnskap: ”analysere utviklinga av rusmiddelbruk og røyking i Noreg og reflektere over haldningar til rusmiddel” Andre føringer fra SHdir: - Hva er avhengighet, se FRI-perm s Tekst om fysisk og psykisk avhengighet, s Nett: Test deg selv – avhengighet. Har kun på røyk, mangler på snus. Informasjon om tobakksinnhold (giftstoffer i røyk og snus) Skrekkabinettet - Dvd: er det ikke bare å slutte da? 4 korte filmer om kols.

23 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 23 9/4 ISKALDE GRØSS (INTRO) Innholdselementer – beskrivelse Iskalde grøss: Skrekkabinettet (eksisterende ressurs) Konsekvenser for teknologi Pedagogiske mål - FRI: - Gjøre greie for hvordan og hvorfor tobakk skaper avhengighet Kompetansemål – LK06 Kilder - lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Iskalde grøss Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst:

24 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 24 9/4.a Ikke avhengig? (Om avhengighet) Innholdselementer – beskrivelse Web: Test deg selv: Om avhengighet (eksisterende ressurs) Konsekvenser for teknologi Kilder - lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Ikke avhengig? Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: Pedagogiske mål FRI: - Gjøre greie for hvordan og hvorfor tobakk skaper avhengighet Kompetansemål – LK06 - Samfunnsfag, samfunnskunnskap: ”analysere utviklinga av rusmiddelbruk og røyking i Noreg og reflektere over haldningar til rusmiddel”

25 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 25 9/4.b Er det ikke bare å slutte da?! Innholdselementer – beskrivelse DVD: Er det ikke bare å slutte da?! (eksisterende ressurs). 4 reklamefilmer om KOLS Konsekvenser for teknologi: Kilder - lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Er det ikke bare å slutte da?! Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Eventuell annen manustekst: Pedagogiske mål FRI: - Gjøre greie for hvordan og hvorfor tobakk skaper avhengighet Kompetansemål – LK06 - Samfunnsfag, samfunnskunnskap: ”analysere utviklinga av rusmiddelbruk og røyking i Noreg og reflektere over haldningar til rusmiddel”

26 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 26 9/4.b.1 uFRIvillig!! Innholdselementer – beskrivelse uFRIvillig!! Spill som illuderer vanskelighet med å slutte med noe, fanget i en situasjon, har ikke fri vilje. - En oppgave/spill der man skal gjøre noe samtidig med andre musepekere, men musepekeren din blir hele tiden dratt mot utgangsdøra (røyk (e.l.). For å få ”jobbe”/gjøre oppgaven i fred må brukeren ”røyke”/ta en pause. Og mens brukeren har pause kommer alle de andre mye lengre enn brukeren. - High score liste - fordi brukeren hele tiden må ut og røyke vil man aldri slå de andre musepekerne, men ettersom man blir flinkere vil man jo kanskje klare å karre seg oppover highscorelistene? - Pimp din musepeker - mulighet til å style musepekeren sin sånn at den skiller seg litt fra de andre musepekerne man er opp imot? Konsekvenser for teknologi: - Flash-teknologi med highscore?? - Pimpeverktøy for musepekeren?? Kilder - lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: uFRIvillig!! Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: Pedagogiske mål FRI: - Gjøre greie for hvordan og hvorfor tobakk skaper avhengighet Kompetansemål – LK06 - Samfunnsfag, samfunnskunnskap: ”analysere utviklinga av rusmiddelbruk og røyking i Noreg og reflektere over haldningar til rusmiddel”

27 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 27 9/4.c HELT SYKT! (Avslutning) Innholdselementer – beskrivelse Selg et sykt produkt! Finn på nye produkter som trolig ville blitt forbudt dersom de hadde kommet på markedet i dag. (Provokasjon - bevisstgjøring) - Risikofallskjermen - utløses i hele 50% av hoppene! - Betongflytevesten - nå også for barn! - Kræsj Boom 3000 GLX, Big Bang Edition - Bilen som kun kan gå i 250km/t - Lag en kampanje (film, printppt) eller en annonse (mal for denne) for det nye produktet. målet: nytt produkt som du skal selge. - Malen skal gi føringer slik at elevene lærer seg hva som er en vanlig innholdsoppbygning for en annonse, kampanjested eller film: ”Hva burde du ha med i en annonse: -Salgsutløsende argumenter - En god heading -Tenke målgrupperelatert (hva er målgruppen opptatte av? Spill på dette!) -En god brødtekst (bruk gjenkjennende problemstilling og la produktet løse problemet!)” Konsekvenser for teknologi: - Applikasjon: Tegneverktøy (gjenbruk). - Plakat-mal, tilrettelagt for drag&drop-funksjonalitet? (Gjenbruk fra 9/3 a+b Showtime!) Kilder - lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Helt sykt! Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: (Kommentar til utviklerne) Pedagogiske mål FRI: - Gjøre greie for hvordan og hvorfor tobakk skaper avhengighet Kompetansemål – LK06 - Samfunnsfag, samfunnskunnskap: ”analysere utviklinga av rusmiddelbruk og røyking i Noreg og reflektere over haldningar til rusmiddel” + - Kunst og håndverk, visuell kommunikasjon: ”vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill” Kommentar: Her vil man også bli klar over forskjellen mellom plakat og annonse. Og (tidligere) diverse grep i reklamefilm, for den saks skyld. Generelle reklamegrep.

28 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 28 9/4.c.1 VERSTINGPRODUKTER Innholdselementer – beskrivelse VERSTINGPRODUKTER: Hvilke ting kan man få kjøpt i dag som du synes burde være forbudt? Lag en rangeringsliste (verstingprodukter), sammenlign med de andre i klassen/gruppa eller dine venner. Lag liste over klassens/gruppas 5 verste. - Hva hadde blitt forbudt dersom det kom i dag? Alkohol? Fett? Godteri? Sukker? Salt? Bensindrevne biler? Flymaskiner? Nye klær? Andre ting?? Konsekvenser for teknologi Kilder - lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Verstingprodukter Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: Pedagogiske mål FRI: - Gjøre greie for hvordan og hvorfor tobakk skaper avhengighet Kompetansemål – LK06 - Samfunnsfag, samfunnskunnskap: ”analysere utviklinga av rusmiddelbruk og røyking i Noreg og reflektere over haldningar til rusmiddel” + - Samfunnsfag, geografi: ”vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet og konfliktar det kan skape lokalt og globalt”

29 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 29 9/5

30 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 30 9/5 FORDELER OG ULEMPER – ET GRUPPEARBEID ELEMENT I FRI-PERMEN / TEMAINNHOLDSELEMENTER EKSISTERENDE ELEMENTER, ANNET KOMMENTAR Introduksjon Skolehelsetjenesten 9/5 Nettsøster i en viderekommen variant. Snakke til 9. klasse er litt forskjellig fra 8. klasse. Fange opp progresjon /videreutvikling fra 8. trinn tilsvarende det som gjøres i permen. 9/5+1 Giftstoffer i snus og røyk (eksisterende ressurser) Oppgave 5/a: Hvilke uheldige virkninger har tobakk, og hva er fordelen med å være tobakksfri i ulike faser av livet? 9/5.a Livet i fire faser: Finn virkninger og fordeler og ranger dem fra dårlig til verst/bra(?) - Elevkopi 5: Fakta om 4 livsfaser (side 88 i permen) Oppgave 5/c: Avslutning 9.5.b Ta en debatt og la den vandre. Skolehelsetjenesten og bonusoppgaver, gjenbruke noe fra 8. trinn?? Pedagogiske mål FRI: - Gjøre greie for uheldige virkninger av tobakk og fordeler ved å være tobakksfri. Kompetansemål – LK06 - Naturfag, kropp og helse: ”gjøre greie for hvordan livsstil kan føre til sykdom og skader, og hvordan det kan forebygges” - Naturfag, kropp og helse: ”gjøre greie for hvordan bruk av rusmidler kan føre til helseskader og drøfte hvordan den enkelte og samfunnet kan forebygge helseskadene” Andre føringer fra SHdir: - Fakta om livsfaser - Lage noe nytt på fakta om uheldige langsiktige virkninger av tobakk - Viser til elevkopi 5 hvor det er spørsmål som vi må gi svar på via nett.

31 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 31 9/5, 9/5+ NETTSØSTER (m.m) (FRA PERMEN: FORDELER OG ULEMPER – ET GRUPPEARBEID (INTRO) Innholdselementer – beskrivelse 9/5 Nettsøster i en viderekommen variant. Snakke til 9. klasse er litt forskjellig fra 8. klasse. Fange opp progresjon /videreutvikling fra 8. trinn tilsvarende det som gjøres i permen. 9/5+ Giftstoffer i røyk og snus (eksisterende ressurs) Konsekvenser for teknologi Pedagogiske mål - FRI: - Gjøre greie for uheldige virkninger av tobakk og fordeler ved å være tobakksfri. Kompetansemål – LK06 - Naturfag, kropp og helse: ”gjøre greie for hvordan livsstil kan føre til sykdom og skader, og hvordan det kan forebygges” - Naturfag, kropp og helse: ”gjøre greie for hvordan bruk av rusmidler kan føre til helseskader og drøfte hvordan den enkelte og samfunnet kan forebygge helseskadene” Kilder - lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Nettsøster Giftstoffer i røyk og snus Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: Lenke til klaraklok

32 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 32 9/5.a LIVET I FIRE FASER (Fra permen: Hvilke uheldige virkninger har tobakk, og hva er fordelen med å være tobakksfri i ulike faser av livet?) Innholdselementer – beskrivelse Finn ut hva som er typisk i de forskjellige livsfasene, og ranger virkningene og fordelene opp mot livsfasene. Er noe verre enn andre? Er det noen forskjeller i livssituasjonene? - Personer i fire faser: Drag & drop effekt av tobakk på personer i 4 ulike livsfaser: barn, ungdom, voksen, gammel. - Ref. føring om fakta om livsfaser - vi snur på det og oppfordrer eleven til å tenke og finne fakta selv som de skal bruke i oppgaven. Men får utvikler inn eksperthjelp på disse områdene kan man ha prefabrikkerte alternativer man kan drag & drop. - Miljø: Det kan være morsomt å plassere livsfasene i en setting, f.eks. personer i et hus/blokk?? Budsjettavhengig, vurderes av utvikler. Konsekvenser for teknologi: - Flash-applikasjon? - Drag & drop-funksjonalitet (Gjenbruke personer og funksjonalitet fra oppgave om press 9/1.a?) Kilder - lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Livet i fire faser Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: -Tekst om 4 livsfaser - Lenker Pedagogiske mål - FRI: - Gjøre greie for uheldige virkninger av tobakk og fordeler ved å være tobakksfri. Kompetansemål – LK06 - Naturfag, kropp og helse: ”gjøre greie for hvordan livsstil kan føre til sykdom og skader, og hvordan det kan forebygges” - Naturfag, kropp og helse: ”gjøre greie for hvordan bruk av rusmidler kan føre til helseskader og drøfte hvordan den enkelte og samfunnet kan forebygge helseskadene”

33 INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT 33 9/5.b TA EN DEBATT OG LA DEN VANDRE (Avslutning) Innholdselementer – beskrivelse Elevene bli i permen oppfordret til å diskutere og presentere forskjellige synspunkter. - Dette kan gjøres på forskjellige måter, et forslag kan være paneldebatt: - Hvordan gjennomføre en paneldebatt. Hva kjennertegner en paneldebatt? Instruksjoner for gjennomføring og hvordan lage paneldebatt. Elevene må for eksempel bruke debattegn og får på så måte et innblikk i diskusjon og å vente på ordet. Det må være en ordstyrer, en som tar notater, fremlegge et synspunkt på tildelt tid, osv. - Kan man få Pål T. fra TV2 til å presentere ”paneldebattforedraget”? Eller lage en flash-applikasjon hvor det kommer opp kommentar på deltakernes rolle ved mouseover? - Mal på hvordan bruke ppt. Konsekvenser for teknologi - Flash-applikasjon? Kilder - lenker Hovedinnhold og føringer for manus Overskrift: Ta en debatt og la den vandre Veiledningstekst: Forklarer hva vi vil brukeren skal gjøre. Funksjonalitetstekst: Må tilpasses endelig teknisk løsning Eventuell annen manustekst: - Hvordan bruke ppt (ref leksjon 9/3) - Evt. manus til P.T. Jørgensen (utvikles i fase 2 når avgjørelse er tatt) - Instruksjoner for gjennomføring av paneldebatt (utvidet ift 9/3a+b) - Kilder Pedagogiske mål - FRI: - Gjøre greie for uheldige virkninger av tobakk og fordeler ved å være tobakksfri. Kompetansemål – LK06 - Naturfag, kropp og helse: ”gjøre greie for hvordan livsstil kan føre til sykdom og skader, og hvordan det kan forebygges” - Naturfag, kropp og helse: ”gjøre greie for hvordan bruk av rusmidler kan føre til helseskader og drøfte hvordan den enkelte og samfunnet kan forebygge helseskadene” + - Samfunnsfag, samfunnskunnskap: ”analysere utviklinga av rusmiddelbruk og røyking i Noreg og reflektere over haldningar til rusmiddel” - Norsk, muntlige tekster: ”gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere”


Laste ned ppt "INNHOLDSELEMENTER TRINN 9 – FRI-PERM PÅ NETT Leksjoner trinn 9."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google