Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Identifiser og lever ! 1.Hva er markedsføring egentlig ? 2.Markedsplanen light. 3.Hva er kundens kjøpsmodus ? (praktiske behov) 4.Hvilken ”personlighet”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Identifiser og lever ! 1.Hva er markedsføring egentlig ? 2.Markedsplanen light. 3.Hva er kundens kjøpsmodus ? (praktiske behov) 4.Hvilken ”personlighet”"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Identifiser og lever ! 1.Hva er markedsføring egentlig ? 2.Markedsplanen light. 3.Hva er kundens kjøpsmodus ? (praktiske behov) 4.Hvilken ”personlighet” har kunden ? (psykiske behov) For Markedsføringsforeningen i Kristiansand, Av Geir Knutsen. Synergi. Tlf

3 Kort sagt: Alt starter og slutter med MARKEDSPLANEN.. Hva er MARKEDSFØRING ?

4 Overordnet mål med markedsføringen : Å gi kunden en grunn til å kjøpe av DEG, HVER GANG. Altså; Hva er KJØPSGRUNNEN ? (U.B.R.) = Unique Buying Reason.

5 Reklame - et verktøy blandt mange. U.B.R. REKLAME. PERS. SALG.P.R. S.P. D.M. T.P. Fra reklamebyrå til kommunikasjonsrådgivere

6 Verktøyenes oppgave: Tydeliggjøre og frambringe (posisjonere) KJØPSGRUNNEN. (U.B.R.) Fysisk / Rasjonelt eller Emosjonelt/ Irrasjonelt Eks. Buksen.

7 Dette gir oss 2 ting A: Budskaps-innhold (U.B.R) Hva vi skal si (selge.) B: Buskaps-utforming. (posisjonere.) Hvordan si det (presentasjonsteknikk.)

8 Posisjonering = ønsket profil. “Top of mind” Hvordan ønsker vi at IKEA skal oppfattes i markedet ?

9 Hvem ville investert i disse ?

10 Ikke less på med for mange momenter?

11 Gjør det enkelt ! Snakker du til store folkemasser skal du henvende deg til den den mest enfoldige blandt dem. Jo større folkemengde jo enklere budskap.

12 men ikke gjør det for enkelt !

13

14 Hva betyr branding ? In essence, branding is the attaching of a name or reputation to something or someone

15 David Aker. ”Et merke er et navn, en betegnelse, et tegn, et symbol eller en design eller en kombinasjon av disse, som skal identifisere produkter eller tjenester fra en selger og differensiere dem fra konkurrentene.” American Marketing Association

16 ERGO: Symboler som skal framskaffe de rette asossiasjoner. Mentale markører. ”Shemata” Fyrtårn. ”Våre mentale kart” (”Arket”, ”Fakestory Park”)

17

18

19 Design som markør

20

21 Let’s Put The Theory Into Practice…… Your task is simple – On the next slide find the green square

22 Find the green square…

23 Easy wasn’t it? – But Where Were The Blue Triangles???

24 Either Side Of The Green Square!!

25 Reduce complexity…

26

27 Individuell branding. DISK. Lyst og ulyst.

28

29 DISK brukes som et begrepsapparat for mer effektivt å kunne forstå og jobbe med atferd. DISK er mest brukt på verdensbasis. DISK-analysen gir kun indikasjoner om en persons atferdstrekk og er ingen personlighetstest. Det er et samtaleverktøy og gir ingen ”fasit”-svar. Analysen er kun en del av det samlede bildet av vedkommendes personlighet. Det finnes ingen ”gode” eller ”dårlige” profiler eller ”riktige” eller ”gale” svar. DISK.

30 Vi er forskjellige ! Vi lar oss motivere (lyst) og demotivere (ulyst) av forskjellige ting. Like barn leker best !? ”Du skal gjøre mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg”

31

32 Vi motiveres (lyst) og demotiveres (ulyst) av ulike forhold. Kjenner du din egen adferdsstil ? Kjenner du din egen adferdsstil ?

33 Vi tar testen (7 min.)

34 To-aksesystemet i DISK Pågående Avventende Åpen Lukket D I SK

35 Driftig & Dominans (D) Inspirerende & Innflytelse (I) Spesialist & Stabilitet (S) Kvalitetssøker& Grundig (K)

36 DISK RASK / UTADVENDT Pågående. ROLIG / RESERVERT. Avventende MENNESKE- ORIENTERT. SAK- OG RESULTAT- ORIENTERT. DRIFTIG. Produktiv. Risikovillig. Iherdig. Rastløs. INSPIRERENDE *Livlig *Åpen. *Motiverende. *Pratsom. KVALITETS- SØKER. *Detaljer. *Objektiv. *Korrekt. *Reservert Ø: Kontroll. F: Miste kontroll Bli utnyttet. Ø: Aksept. F: Sosial avvisning. SPESIALIST. *Sosial / Stabil. *Hjelpsom / snill *Pliktoppfyllende. *Usikker. Ø: Høy presisjon. Høy standard. F: Avvik. Kritikk. Ø: Trygghet/Stab. F: Miste trygghet. Brå endringer.

37 Poeng: Hvordan tilpasse seg til ulike mennesketyper ? Hvem er generelt lettest å selge til ? Hvem er vanskeligst å selge til ? Hvordan kommer de inn i butikken ? Hvem har størst behov for å bli styrt (i telefonen)? Hvem går rett på sak og forventer det samme av deg ? Hvem har vanskeligst for å ta en beslutning ? Hvem er opptatt av detaljer og ”en ting om gangen” ? Hvem ønsker en relasjon med deg (bli litt kjent først.) Hvem er den beste elskeren ?

38 Hvordan samarbeider stilene i vennskap og arbeid ? STILER UTMERKET GOD NOENLUNDE SLETT D – D V J D – I V J D – S J V D – K J V I – I V J I – S J V I – K J V S – S V J S – K V J K – K V J

39 Enkle oppgaver: Gjør innkjøp uten handleliste og har en tendens til å forlate kassakøen for å hente avglemte ting. Tar med kalkulator for å kontrollere kassadamen. Er alltid forberedt med fullstendig handleliste. Elsker å fortelle deg hvor alle ting i butikken er. PÅ HANDLETUR: I K S D

40 PÅ GOLFBANEN: Er flink til å telle slagene, spiller strengt etter reglene og rengjør køllene ofte. Spiller golf på samme dag, til samme tid og på samme bane hver uke. Bruker mer tid i klubbhuset til å snakke med andre spillere. Kjører golfvognen aggressivt og har en tendens til å spille forbi andre spillere. K S I D

41 HAGESTELL: Er medlem av et hageselskap. Dyrker grønnsaker og har 3 års forråd av hermetiske grønnsaker. Tillater ikke ugress i plenen og varsler naboen om det er ugress i hans. Leier noen til å klippe plenen. I S K D

42 Når denne personen lytter: Svarer hun meget raskt. Er han mottakelig og vennlig. Er han livlig og og svarer energisk. Er hun meget oppmerksom på hva de andre sier og siler nøkkelfakta D S I K

43 Været blir bare verre og verre: Uvær! Jeg tar utfordringen. Viktig med dobbel sikring i sømmene for å holde vannet ute. Nå er det godt å være inne, du! Fancy regnhatt, - eller hva synest du? D K S I

44 Hvordan kan jeg bedre kommunikasjonen sammen med en: D: I: S: K:

45 Hvordan kan jeg bedre kommunikasjonen sammen med en: D: ”Cut the crap and show me your willy.” Gi direkte svar, vær kort og kom fort til poenget. Fokuser på nøkkelfakta og resultatet. Vise mulighetene for å oppnå resultatet, løse problemer, ha oversikt og kontroll. Oppskatter effektivitet og valgmuligheter.

46 Hvordan kan jeg bedre kommunikasjonen sammen med en: I: Sørge for gunstige og vennlige omgivelser. Gi tid til hyggeprat. Sørge for et deltagende og åpent forhold. Ikke dvel ved detaljer. Fokuser på hovedargumenter. Vær entusiastisk ! Personlige fordeler ved saken. (Obs. I-ene søker sosial anerkjennelse.)

47 Hvordan kan jeg bedre samarbeidet sammen med en: S: Vær tålmodig (Don`t push!) Sørg for vennlig og trygg atmosfære. Gi personlig forsikring på oppfølging og støtte. Gi rom for spørsmål og gi tid til å fordøye fakta. Ikke vær for entusiastisk før du har fått tillit. Missliker utålmodighet og uorden.

48 Hvordan kan jeg bedre kommunikasjonen sammen med en: K: Vær systematisk, nøyaktig og analytisk. Gi dem fakta, tall og bevis. De blir ikke imponert over dine historier og ditt sosiale vesen. Vær godt og grundig forberedt ! Gi en trinnvis forklaring på veien mot målet. Støtt dine argumenter med fakta. Drøft både fordeler og ulemper. (Pro & contra) Ta det rolig, ikke press. Vær klar til å møte Kèns innvendinger og kritiske spørsmål!!

49 Takk for oppmerksomheten!

50


Laste ned ppt "Identifiser og lever ! 1.Hva er markedsføring egentlig ? 2.Markedsplanen light. 3.Hva er kundens kjøpsmodus ? (praktiske behov) 4.Hvilken ”personlighet”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google