Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLudvig Martinsen Endret for 7 år siden
1
B YRÅDETS FORSLAG TIL BUDSJETT FOR 2016 - Ikke akkurat en fantastisk opplevelse
2
H VA SKAL VI GJENNOM ? Kort oversikt over budsjettprosessen Hovedtrekkene i årets budsjettforslag Årets spesielle situasjon med byrådsskifte Hvordan jobber vi fram til budsjettet vedtas
3
E T LANGT ARBEID SOM FOREGÅR « ALLTID » Arbeidet går gjennom ulike faser gjennom året, selve vedtaket er en liten del Det er to elementer: Budsjett for neste år og økonomiplan for de neste 4 årene. Økonomiplanen peker 4 år fram i tid Planlagt og systematisk nedskjæring over tid 2016201720182019 -0,5-14,8-60,4-106,0
4
I NNSPURTEN Vi er mest synlig involvert de siste 6-8 ukene. Budsjettforslaget blir lagt fram i slutten av september I oktober og november forhandler politikerne om å finne felles løsninger og organisasjoner jobber for endringer I begynnelsen av desember blir budsjettet vedtatt Like før jul blir budsjettet til den enkelte skolen fordelt. I slutten av januar vedtar skolenes driftsstyrer hver skoles budsjett
5
H VA INNEHOLDER ÅRETS FORSLAG ? Skole utropt som vinner av byrådet, fordi der kuttes det minst Det er et rammekutt i bydelene på 84,7 millioner Skjult kutt med 80% kompensasjon Spesialskoler er lagt inn i rammene for grunnskole og videregående Bygges mye nytt, men hva med vedlikehold? Ingen planer for ekstraordinære bevilgninger på IKT-området
6
F ORELØPIG KONKLUSJON Det blir 2000 flere elever i Osloskolen, de reelle kuttene tilsvarer omtrent 50 lærerstillinger Bydelene rammes hardest Det er et ostehøvelbudsjett Vi jobber med å se på konsekvensene av at spesialskolene legges sammen med resten av grunnskolen
7
H VA SKJER NÅ ? Nytt bystyre tiltrer 21. oktober Nye medlemmer i kultur- og utdanningskomiteen (KOUK) Nye medlemmer i finanskomiteen Nytt byråd Nytt budsjettforslag Budsjettet skal fortsatt vedtas 9. desember
8
H VA TROR VI ? Ingen grunn til å vente mirakler Ikke store systemiske endringer, men noen tydelige markeringsendringer Kutt kan stoppes, rammer kan økes i noe grad Endringer som koster lite i kroner kan bli enklere å få gjennom
9
H VA ER VERBALFORSLAG ? Budsjett er tall og ord. Rammebevilgninger innebærer at hver etat, hver bydel skal klare seg med det de får. Sterke politiske føringer i teksten i budsjettet. Kan være helt gratis å endre – og det er fint for oss.
10
S KOLEBIDRAGSINDIKATORER ETATEN SIER: «Ifølge SSB gir ikke Value added-indikatoren et fullstendig bilde av skolens bidrag til elevenes læring. For eksempel er skolenes bidrag fra 1.–4. trinn ikke hensyntatt i beregningene. Undersøkelsen fanger heller ikke opp alt som er utenfor skolens kontroll, som f.eks. oppfølging fra foresatte, motivasjon og holdning til skolen.» BUDSJETTET SIER: «Kunnskapen fra skolebidragsindikatorer vil være med på å drive utviklingsarbeidet framover.»
11
M ÅL, TILTAK OG RESULTATINDIKATORER «Byrådets tiltak på utdanningssektoren skal bygge på følgende prinsipper: (…) - Bruk av standardisert materiell og verktøy på kjerneområder (…) - Analyse og oppfølging av elevenes resultater i henhold til Prøveplan Oslo og andre vurderingsformer»
12
M ÅL, TILTAK OG RESULTATINDIKATOR Alle skoler skal ha en lokal plan for elevens progresjon i lesing og regning. Gi alle elever tilbud om leksehjelp og faglig fordypning, bl.a. fagspesifikke kurs og eksamensforberedende kurs. Gi skolene bistand til å håndtere særskilt utfordrende elevere
13
L ITT ARTIG FRA BARNEHAGE «Det er høy foreldretilfredshet med barnehagetilbudet i Oslo kommune. Byrådet ønsker også å lytte til hva barna i barnehagene synes om det tilbudet de får. Byrådet vil derfor undersøke trivselen ved å gjennomføre samtaler med noen av de største barna i utvalgte barnehager, for deretter å vurdere om dette skal gjennomføres regelmessig i alle barnehager.»
14
L ÆRINGSTEKNOLOGI (E D T ECH ) «Byrådet ønsker å gi lærere i Osloskolen mulighet til å lære mer om hvordan digitale læremidler kan brukes i klasserommet, og vil ta initiativ til en egen sommerskole for lærere i samarbeid med EdTech- næringen.»
15
D ERE MÅ HJELPE OSS MED : Hvordan merker dere den stramme økonomien ute på skolene (vikarer, delingstimer, materiell, spesialundervisning, IKT-utstyr, m.m.)? Hvis dere fikk velge tre ting som det ikke koster noe å endre, hva ville dere valgt? Hva er viktig for dere når dere skal jobbe med budsjett på skolen i januar (budsjettlesing, prosessen med klubben, jobbing opp mot driftsstyret, enkeltposter, m.m.) Bruk et vanlig ark. Skriv nettverksnavn øverst. Noter og lever til meg.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.