Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre."— Utskrift av presentasjonen:

1 Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre Birgitta Ericsson

2 Kartlegging av TO *Andre reiser/pakker utenom bussreiser: FIT, bilreiser, hytter og feriehus, aktivreiser, organiserte grupper Land Norge i pgm Innlandet i pgmBussreiser Tyskland Sverige Danmark59149 Nederland27117

3 Trender basert på produkter solgt og markedsført Største målgrupper for Innlandet – Tyskland og Sverige Sjelden mer enn ei natt i Innlandet (gjelder alle landene) Overnatting i Øyer, Lillehammer, Gjøvik, Rondane og Hamar Er alltid innom Lillehammer hvis de kommer til Innlandet Destinasjoner/attraksjoner i Innlandet – Øyer, Lillehammer, Hamar, Gjøvik, Rondane, Dovrefjell, Lom, Otta, Ringebu, Røros, Gudbrandsdal, ”Per Gynt regionen”. – Vinter (ikke bussreiser) - Trysil, Kvitfjell, Hafjell, Beitostølen – domineres av dansker – Elverum og Kongsvinger (bussreiser) – kun besøkt av svensker

4 Utfordringer Norske incoming TO som selger pakker og produkter til utenlandske TO Norske TO: Dårlig kommunikasjon mellom TO og reiselivsaktører i regionen – vanskelig å få svar Vertskapsfunksjonen – «føler seg ikke velkommen» «Lite attraktivt, lite inspire- rende og lite spennende» Delte meninger om potensial 4 utenlandske m/kjennskap til regionen Utenlandske TO: Mismatch pris – produkt («dyrt og dårlig») Service – svensker/dansker? Rl-aktører lite aktive - Bedre tilrettelegging (f.x. aktiviteter)

5 Muligheter Norske incoming TO som selger pakker og produkter til utenlandske TO Norske TO: Matopplevelser - delte 2-3 «knagger» - produkter med kommers-potens Heve kvalitet og service – pris? Skilting/tilrettelegging – naturbasert (NP) 4 utenlandske m/kjennskap til regionen Utenlandske TO: Spennende, mange tilbud men hvordan programmet komponeres Natur – oppfattes som ekstrem, lite tilrettelagt Kombinasjon natur, kunst/kultur og historie

6 Veien videre.. Kritiske spørsmål: Hvor mye stemmer oppfatningene til turoperatørene? Strategisk mål om å presse ned prisen? Måten de «snakker på»? Hvorfor er aktørene oppfattet som passive og lite behjelpelige? Hvis produktene er der, muligheten er der og turistene er der? Er det mulig i det hele tatt å få bussgrupper til å være lengre i Innlandet?

7 Veien videre.. Hva kan reiselivsnæringen og aktørene gjøre? Service mellom turister og aktører, men også mellom aktører og turoperatører Pris – ikke nødvendigvis dyrt, men… Flinkere til å tilrettelegge, nettopp pga. prisen Standard ikke nødvendigvis synonym med kvalitet Små opplevelser – «knagger» kan være helt unike for utenlandske turister Historier bak maten som serveres – potet og kål er kjedelig, men ikke hvis historien bak poteten er pakket inn

8 Veien videre.. ?


Laste ned ppt "Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google