Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Christian Dalsgaard og Morten Flate Paulsen. Struktur Abstract/kort oppsummering Keywords/nøkkelord Innledning Problemstilling/teori/metode Forskning/resultater/diskusjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Christian Dalsgaard og Morten Flate Paulsen. Struktur Abstract/kort oppsummering Keywords/nøkkelord Innledning Problemstilling/teori/metode Forskning/resultater/diskusjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 Christian Dalsgaard og Morten Flate Paulsen

2 Struktur Abstract/kort oppsummering Keywords/nøkkelord Innledning Problemstilling/teori/metode Forskning/resultater/diskusjon Konklusjon I struktur svært lik Soukup

3 Nøkkelord Nettbasert utdanning Sosiale nettverk Åpenhet, gjennomsiktighet, tilgjengelighet E-læring Samarbeidslæring Læringsfellesskap

4 Innhold Drøfter hva som er det pedagogiske potensialet i å bruke sosiale nettverk som støtte for nettbasert læring Forutsetning for samarbeid er at folk vet om hverandre og har tilgang til noen felles tjenester – du og ditt arbeid er synlig for dine medstudenter

5 Innhold Et sentralt aspekt ved kooperativ læring er at studentene skal kunne gjøre bruk av hverandre, men opprettholde individuell frihet Forfatterne henviser i artikkelen til tre interne evalueringsrapporter hos NKI

6 Innhold Hvilke sosiale infrastrukturer støtter læring? Begrepet nettverk er vesentlig, spesielt bruk av sosiale nettverk som hjelp i læringsprosesser uten nødvendigvis kommunikasjon i form av diskusjonsforum o.l

7 CSCW/CSCL Skiller mellom ”samarbeidsvillig” arbeid / ”samarbeid” Computer -supported cooperative work (CSCW) – kooperativ læring Computer-supported collaborative learning (CSCL) - samarbeidslæring

8 CSCW/CSCL 1. Individuell læring gir maksimal fleksibilitet, men ikke læringsfelleskap 2. Samarbeidslæring (CSCL) gir læringsfellesskap, men begrenser individuell frihet 3. Kooperativ læring (CSCW) stimulerer både individuell fleksibilitet og tilhørighet til læringsfellesskap

9 Individual, cooperative and collaborative learning environments

10 Teorien om kooperativ frihet Hver enkelt sin personlige side og profil som en så kan dele Velge å følge andres aktivitet (abbonere) og anbefale videre Ikke nødvendigvis meldinger, diskusjoner og kommunikasjon Sosiale nettverk for samhandling utvikles dermed på grunnlag av personlige sider, ikke et diskusjonsforum

11 Teorien om kooperativ frihet Passende grad av åpenhet/gjennomsiktighet Bedre kvalitet når: 1. Vi vet at andre har tilgang til det vi skriver 2. Vi lærer av hverandres bidrag 3. Kan få tilbakemelding

12 Virkemidler for å styrke tilhørighet i virtuelle læringsfellesskap Studentkataloger Elevprofiler (hva deles med hvem) Læringspartnere Kooperative oppdrag/oppgaver Kooperativ vurdering Kooperativ separasjon

13 Konklusjon Nettsamfunn er ikke nye LMS` er Men denne spesielle formen for samhandling har et pedagogisk potensiale som kan benyttes som et supplement til andre verktøy. Potensialet ligger i åpenheten/delingen og evnen til å skape bevissthet blant studentene


Laste ned ppt "Christian Dalsgaard og Morten Flate Paulsen. Struktur Abstract/kort oppsummering Keywords/nøkkelord Innledning Problemstilling/teori/metode Forskning/resultater/diskusjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google