Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utviklingsprosjekt for naturbaserte opplevelsesprodukter i Hedmark Dag O Koppervik Utviklingskonferansen for Reiseliv- og Opplevelsesnæringene.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utviklingsprosjekt for naturbaserte opplevelsesprodukter i Hedmark Dag O Koppervik Utviklingskonferansen for Reiseliv- og Opplevelsesnæringene."— Utskrift av presentasjonen:

1 Utviklingsprosjekt for naturbaserte opplevelsesprodukter i Hedmark Dag O Koppervik Utviklingskonferansen for Reiseliv- og Opplevelsesnæringene Torsdag

2 Utviklingskonferansen for Reiseliv- og Opplevelsesnæringene EN GJENNOMGANG AV -HVEM ER OPPDRAGSGIVER I PROSJEKTET -HVA ER PROSJEKTETS MANDAT -HVORFOR NATURBASERTE PRODUKTER -TA STATUS/ TEMPERATUREN I REISELIVET -METODE BENYTTET I KARTLEGGING -KONKLUSJONER FRA ARBEIDET -HVOR BRENNER DET -TIDSREISEN -PLANLEGGE FREMTIDEN -TILTAK

3 Oppdragsgiver Partnerskapet for opplevelsesnæringene i Hedmark -Hedmark Fylkeskommune, Landbruksavdelingen -Fylkesmannen i Hedmark, Næring og Nyskaping -Innovasjon Norge Hedmark ( Øst ) -Regionrådene i Hedmark -Regionrådet for Fjellregionen -Regionrådet for Glåmdalsregionen -Regionrådet for Hamarregionen -Regionrådet for Sør-Østerdalsregionen -Statens Vegvesen -NHO Innlandet

4 Tematisert opplevelsesutvikling Bidra til at det utvikles flere og bedre naturbaserte opplevelsesprodukter i Hedmark fylke innen; Sykkel – Fiske – Vandring - Langrenn Produktutvikling fra skrivebord til marked

5 Mandat Hovedmål:Legge til rette for økt og bærekraftig verdiskaping i opplevelsesnæringene i Hedmark Delmål:-Utvikle flere og mer attraktive opplevelse -Gjøre opplevelsene mer synlige i markedet -Gjøre aktørene mer økonomisk robuste -Legge grunnlaget for bærekraftig utvikling En gjennomgående strategi: Øke kompetanse, samarbeide, utvikle og styrke regionale særpreg Oppsummert: Bidra til at det utvikles og tilbys bedre og flere opplevelsesbaserte produkter spesielt innen sykkel, langrenn, vandring og fiske- fra skrivebord til marked

6 Naturbasert -Hvorfor Norge – Reason to Go Nr 1 = Natur

7 Gjøre opp status Reiselivet i Fylket Nok stier, løyper og veier til at det oppfattes som et produkt ? Kvalitet ? Nok kart og skilter ? Er det nok losji og bespisning til at satsning er forsvarlig. Er bedriftene store nok til å kunne håndtere mottak ? Finnes det logistikk, utstyr, handel og andre tilbud som kompletterer tilbudet ?

8 Metode Kartlegging av aktørbildet Statistikk og status Regionselskaper, destinasjonsselskaper, aktive og passive kommuner, bedrifter, nettverk, samarbeidskonstellasjoner og prosjekter Belegg, størrelse, kritisk masse, økonomi, priser, spredning Avsjekk egnethet Naturgitte forutsetninger, bedriftsmessige forutsetninger, konstellasjons- og nettverksbaserte forutsetninger Avsjekk Produkt Avsjekk av eksisterende produkter, sammensetninger, tilrettelagt som produkt med produktegenskaper, service og relaterte tjenester Avsjekk Synlighet Digital tracking and mapping Posters, flyers og møteplasser

9 Digital tracking & Mapping Egen www Produkt info Produkt Fane Produktark PDF Kart Booking Respons Språk Dest www Produkt info Produkt Fane Produktark PDF Kart Booking Respons Språk Tunge kampanjer Egne kampanjer Dest kampanjer Norgeskampanje Google Google.no Google.de Google.dk Google.se Google.co.uk Adwords PPC Sosiale Medier Facebook Instagram OTABrukerstyrteTOFergeselskapListings 1881 Gulesider kayak Hotels.com Booking.com Expedia Ebookers travelocity Tripadvisor Wikipedia Fjordline Color DFDS Stena reiseveranstalter de.wow.com rg om

10 Konklusjoner -Det er hoteller som i størst utstrekning bruker naturbaserte produkter -Det er lite tilrettelagt og løyper-stier- veier må utvikles -Det mangler gode skilt og kart som stemmer med terreng -Vi mangler mottaksapparat -Det vi har er lite synlig -Få pakke løsninger som inkluderer naturbaserte tilbud -Digital modenhet er i en meget tidlig fase -Relativ stor treghet fra ide til ferdig produkt -Få synlige reiselivsbedrifter – Få bedrifter -Kommunene sier lite om reiseliv -Reiselivet selv har ingen plattform i mange kommuner og regioner -Produktorientering – mindre markedsorientering -Ingen destinasjonsinfo HVORFOR komme hit -Mangler opplevelsesdimensjonen -Mangler kart, føre, vær -Produktpakker og nedlastbare funksjoner -Mangler cross links -Liten dekning på OTA, TA og 3 parts -Responsskjema og booking -Språkversjoner

11 HVA ER MEST PRESERENDE

12 TIDSREISEN UTVIKLE LØYPER /STIER SKILT OG KART MOTTAKPAKKER SALG DISTR VS X-TID / Y-PENGER

13 Planlegg fremtiden hvordan ser den ut ? TIDSFAKTOR PRODUKT VS MARKED HVILKE PRODUKTER HVILKE HYGIENE FAKTORER HVILKE ARENAER ER KUNDEN PÅ HVA TENNER KUNDEN

14 TILTAK -Tilrettelagte kompetanse-program basert på deltakernes ståsted -Budsjett for skilting og tilrettelegging -En dypere gjennomgang av kundenes nåværende og fremtidige behov -Tiltak på pakking, plattform og distribusjon -Tiltak på Multi Platform Sales 1) -Løse bedriftenes andre og brennende utfordringer

15 Strategi for fritidsbolig markedet Strategi for en lokal plattform Strategi for arrangementsutvikling Strategi for utvikling av flere naturbaserte produkter Strategi for å synliggjøre det som finnes Strategi for smart organisering Strategi for Kunnskap og Kompetanse

16 Dialog og kommunikasjon med ALLE kommunene i fylket Dialog og arbeidsmøter og utviklingsplaner med regionrådet i Fjellregionen og Destinasjon Sør-Hedmark ( 7 kommuner ) Dialog og arbeidsmøter samt utviklingsplaner med Regions-destinasjonsselskaper Dialog, kommunikasjon og arbeidsmøter med nettverk, bedrifter og konstellasjoner Arbeidsmøter med prosjekter og utviklingsmuligheter Røros

17 Takk for meg Dag Olav Koppervik Innovasjon Norge Telefon:


Laste ned ppt "Utviklingsprosjekt for naturbaserte opplevelsesprodukter i Hedmark Dag O Koppervik Utviklingskonferansen for Reiseliv- og Opplevelsesnæringene."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google