Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sesongen 2016/2017 Tilbud for barn og unge fra 3.-7. klasse Følger skoleruta Velger selv hvor mange og hvilke dager man er med.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sesongen 2016/2017 Tilbud for barn og unge fra 3.-7. klasse Følger skoleruta Velger selv hvor mange og hvilke dager man er med."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sesongen 2016/2017 Tilbud for barn og unge fra 3.-7. klasse Følger skoleruta Velger selv hvor mange og hvilke dager man er med

2 Økt aktivisering hos barn og unge i tidsrom med ellers er lite tilbud. Trygt og mobbefritt miljø etter skoleslutt. Holdningsskapende : – RBK sine verdier og holdninger ligger til grunn for hele opplegget. Fotballmessig utvikling gjennom læring av ferdigheter og ved å trene og spille som Rosenborg. Forenkler dette ned til læringsmomenter som øves inn gjennom artige og spillsentrerte økter og øvelser. Alle skal oppleve mestring og utvikling på SITT nivå: differensiering Målsetning Hovedmålsetning: Alle deltakere skal trives, ha det gøy og utvikle seg som fotballspillere og mennesker.

3 Dagsplan: 13.30: Oppmøte, mat, leksehjelp, sosialt samvær 14.30: Skifte, løkkefotball/frilek ute 15.00: Fotballtrening 16.15: Løkkefotball, muligheter for å bli hentet 16:30: Vi avslutter for dagen Opplegget - praktisk «Du veit itj kor godt det e å vær utkvilt, varm og tørr hvis du aldri ha vært sliten, kald og blaut» Nils Arne Eggen Tilholdssted: Lerkendal Trening på Salmar-banen Kunstgress hele året! Tilholdssted: Lerkendal Trening på Salmar-banen Kunstgress hele året! Taxi-transport fra skoler i Trondheim.

4 Personell Alle instruktører velges ut, kurses og følges opp kontinuerlig med følgende mål: RBK-standard på alt vi gjør! Erik Selnæs Instruktør/ped. ansvarlig UEFA B-lisens. Lærerutdanning. Hovedtrener Byåsen Rekrutt. Trener Team BDO G 2001. Erik Selnæs Instruktør/ped. ansvarlig UEFA B-lisens. Lærerutdanning. Hovedtrener Byåsen Rekrutt. Trener Team BDO G 2001. Simon Hustad Evjen Sjefinstruktør/adm. ansvarlig UEFA B-lisens. NFF C-lisens veileder. Hovedtrener FK Kvik. Trener Team BDO G 2003. Simon Hustad Evjen Sjefinstruktør/adm. ansvarlig UEFA B-lisens. NFF C-lisens veileder. Hovedtrener FK Kvik. Trener Team BDO G 2003. Vegard Skorstad Sportslig leder RBK-skolen UEFA B Spillerutvikler. Lærerutdanning. Trener RBK G16. Hovedtrener Team BDO G 2001. Vegard Skorstad Sportslig leder RBK-skolen UEFA B Spillerutvikler. Lærerutdanning. Trener RBK G16. Hovedtrener Team BDO G 2001.

5 Innendørs: Sunt brødmåltid. Ro. Sosialt samvær eller lekselesing. Leksehjelp: Vi oppfordrer og hjelper til. Skape et godt sosialt miljø. Kaldere enn -10: kortspill, brettspill, quiz, fotballvideoer. Før og etter treningsøkta Utendørs: Løkkefotball/frilek. Oppfordrer til lærerike aktiviteter, gi tips om egentrening. Forklare at fotballek gir utvikling. «Se alle» – sørg for at alle «er med», ingen går alene.

6 Differensiering Spillerne deles opp i grupper ut i fra hvor langt de er kommet fotballmessig, slik at alle skal få oppleve trygghet og mestring  læring og utvikling! Ikke faste grupper, oppdelingen varierer fra gang til gang og på noe ulike kriterier. – En lærer lite av å «alltid» å (mis)lykkes. Trene/spille som RBK Temabaserte økter ut i fra hvordan Rosenborg ønsker å spille fotball. Øvelser utarbeidet i samråd med Salmar-akademiet. Skolerer spillere i RBKs spillestil. Læring av ferdigheter Spillerne skal lære ferdigheter på øktene. Læring = endring av adferd. Noe vi ønsker på hver økt! Fokus på implisitt læring (Bjørn Hansen), med mye spill. – Dette gir best læring og er gøy ! 75 minutters RBK-treningsøkt «All framgang i fotball er et resultat av læring av ferdigheter» Nils Arne Eggen.

7 Trenere med høy fotballfaglig- og pedagogisk kompetanse, som kan skape endring av adferd. Solid fotballfaglig plan med forankring i RBK og Salmar-akademiet God planlegging av hver økt – en trener går ut på feltet og setter opp utstyr for hele økta før den begynner, for å få flyt i økta. Differensiering med flyt mellom grupper, se alles utvikling over tid. Fokus på holdninger og god atferd. Følge med og gjøre sitt beste. Tema går over to uker om gangen med progresjon, ofte fra smålagsspill til spill på litt større flater. Som vist på eksempel kommende sider, ligger det mye detaljert tenking bak øktene, men barna opplever dette som morsomme og spillsentrerte øvelser Trenere med høy fotballfaglig- og pedagogisk kompetanse, som kan skape endring av adferd. Solid fotballfaglig plan med forankring i RBK og Salmar-akademiet God planlegging av hver økt – en trener går ut på feltet og setter opp utstyr for hele økta før den begynner, for å få flyt i økta. Differensiering med flyt mellom grupper, se alles utvikling over tid. Fokus på holdninger og god atferd. Følge med og gjøre sitt beste. Tema går over to uker om gangen med progresjon, ofte fra smålagsspill til spill på litt større flater. Som vist på eksempel kommende sider, ligger det mye detaljert tenking bak øktene, men barna opplever dette som morsomme og spillsentrerte øvelser Hvordan blir dette bra?

8 FES følger skoleruta, men starter 1 uke senere etter sommerferien Ferdighetsmerke 4 ganger årlig Trenerforum 2 ganger årlig for deltakernes klubbtrenere Fotballskoler i høst- og vinterferie, med førsterett for FES-deltakere Jule- og sommeravslutning Mulige turneringsdager Salmar-banen høst/vår Årshjul

9 Eksempel på treningsøkta: Tema: Skape/utnytte 2 mot 1. Læringsmomenter: Hvorfor: I RBKs spillestil ønsker man å skape overtall over hele banen! Fra og med at stoppere+keeper skal vi spille ut motstanderes spiss(er), via gjennombrudd på midtbanen, til overtall på siste 1/3, både sentralt og på kantene. Spillere over hele banen må kunne skape- og utnytte overtallssituasjoner! Nivå1A2A 1Utfordre forsvarsspilleren, dra vedkommende nærmere for å skape pasningsvinkel Holde rom åpent for å ikke ødelegge vinkel 2Valg: spille pasning eller drible? Pasning på inn- eller utsida? Rom inn- eller utvendig? 3Kamuflere valg ved å bruke utsida. Ombestemme/finte pasning/dribling. HVOR er overtallsituasjonen? Bueløp/L-løp, time gjennombrudd for å unngå offside!

10 Eksempel på treningsøkta, uke 1 Tid Aktivitet nivå 1Aktivitet nivå 2Aktivitet nivå 3 10 «Krabba» – dribleaktivitet med mye ballberøringer «Krabba» – dribleaktivitet med mye ballberøringer – trangere område 15 1 mot 1 – Champions League, viktigheten av å utfordre motstanderen for å gi den problemer! 2 mot 1 – 1 bane, føring over lin VALGET til 1A i fokus: spille pasning eller drible? 2A: holde rommet åpent! 2 mot 1 m/ 3 firkanter. Kamuflere valg. Hvor er rommet for 2A? 15 2 mot 1 – 1 bane. Mot mål. Utfordre motstander for å gi problemer –> lettere å gjøre et valg. Holde rom åpent. 2 mot 1 mot mål. NB! Legge inn offside (forenkle læring for 2A) – timing hos 2A. 3 mot 2 mot mål. Hvor er den potensielle overtallssituasjonen ? NB! Spille mellom de to forsvarerne 35 3 mot 3 småmål med joker 4 mot 4 med 4 småmål (2 per lag) med joker

11 Eksempel på treningsøkta, uke 2 Tid Aktivitet nivå 1Aktivitet nivå 2Aktivitet nivå 3 10 Koordinasjonsstige + hurtighet, enkle øvelser + kort sprint rett fram Koordinasjonsstige + hurtighet, litt vanskeligere øvelser, + slalom-sprint Stige + hurtighet, litt vanskeligere øvelser, + slalom-sprint 15 2 mot 1 – 1 bane, 2 småmål. Utfordre motstander for å gi problemer + valg: spille pasning eller drible? 2 mot 1 m/ 3 firkanter. Kamuflere valg. Hvor er rommet for 2A? 15 2 mot 1 mot mål. NB! Legge inn offside (forenkle læring for 2A) – timing hos 2A. 3 mot 2 mot 1 mål. Hvor er den potensielle overtallssituasjonen? NB! Spille mellom de to forsvarerne 3 mot 2 rullende mot to mål! Hvor er den potensielle overtallssituasjonen ? NB! Spille mellom de to forsvarerne 35 4 mot 4 + keeper og joker, store mål 4/5 mot 4/5 + keeper og joker store mål 6v6(ev. +joker), store mål.


Laste ned ppt "Sesongen 2016/2017 Tilbud for barn og unge fra 3.-7. klasse Følger skoleruta Velger selv hvor mange og hvilke dager man er med."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google