Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KJØTTCOMPAGNIET. «KJØTTCOMPAGNIET» En effektiv og fokusert mangfoldsmodell.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KJØTTCOMPAGNIET. «KJØTTCOMPAGNIET» En effektiv og fokusert mangfoldsmodell."— Utskrift av presentasjonen:

1 KJØTTCOMPAGNIET

2 «KJØTTCOMPAGNIET» En effektiv og fokusert mangfoldsmodell

3 Nortura har gjennomført nødvendig effektivisering Grunnfjellet skal prioriteres i h.h.t. merkevarestrategi -> Norturas spesialprodukter får mindre fokus fremover Nortura går en vei – trenden peker en annen vei Spesialiteter og lokalmat får ekstra drahjelp Ny stortingsmelding om gründerskap i landbruket

4 Markedet er i endring Stadig større oppmerksomhet på nisjeprodusenter Kjedene går bakover i verdikjeden «Krig» mot store internasjonale produsenter Norge har fått betydelig handelsmakt internasjonalt, noe som kan bidra til svekket tollbarrierer

5 Det er tre viktige grunner for å skille det ut fra hovedmodellen: Å innovere på spesialprodukter er det motsatte av å innovere på volumprodukter Grunnfjellet skal prioriteres = spesialiteter lite fokus Ta bort «sand i maskineriet» og redusere kostnader i hovedmodellen Strategisk viktighet Operasjonelt relatert Ikke viktig Urelatert Veldig viktig Sterkt relatert Egen forretningsenhet Uavhengig forretningsenhet Fullstendig spinn-out Direkte integrasjon Divisjonalisering, ny foretaksgruppe Spinn-off + lisensiering/ kontrakt Spinn-out + lisens/kontrakt Nye produkter og programmer Selskapets «nye initiativer avdeling» Organisatorisk innovasjon er nødvendig! For å tilpasse oss markedet er det behov for en mangfoldsmodell

6 Fordeler med egen enhet: Lettere ekstern aksept hos kjedene, spesialforretningene, grossister, Innovasjon N Markerer større fokus og større ambisjoner internt og hos våre eiere Utvikler forretningsmodeller som gir vekst for segmentet Åpner for å ta inn eksterne eiere (våre eiere, andre aktører i Norge og utland) Hvorfor organisatorisk innovasjon? Det er strategisk viktig for Nortura og spesialiteter og lokalmat differensierer seg fra «Grunnfjellet»

7 Utvikle morgendagens løsninger for mat med kvalitet KJØTTCOMPAGNIET Kvalitetsprodukter laget på de beste råvarene vi har å by på basert på; 1.Foredle råvarer 2.Samarbeide med andre 3.Skalere gjennom oppkjøp KJØTTCOMPAGNIET Kvalitetsprodukter laget på de beste råvarene vi har å by på basert på; 1.Foredle råvarer 2.Samarbeide med andre 3.Skalere gjennom oppkjøp

8 «Kjøttcompagniet» sin oppgave og mål Skape nye konsepter basert på «verdikjedeskatter» Bli «bondehjelper» Organisere leverandører og konsepter i en attraktiv modell for kjedene, grossistene, spesialforretninger og mulige nye samarbeidspartnere

9 «Fremtidas landbruk byr på fantastiske muligheter. Vi i Nortura skal bane vei med innovasjon og nyskaping» Arne Kristian Kolberg, nyhetsbrev 2015

10 Nettbutikk Orientering, pilot spekevarer

11 Nettbutikk - Tiriltunge.no Hva : –Pilot –Spekevarer, ikke kjøling Hvorfor: –Primært: Enkel tilgang til lokal spekemat med håndverksmessig utførelse, til en pris litt under det jeg må betale i butikk. –Sekundært: Kvalitetsprodukter og et merke jeg stoler på som jeg ikke alltid får kjøpt i nærheten Hvorfra: –Produkter fra Tynset Evanger og Sogndal. Opereres fra Medlemsutsalg i Sogndal 11

12 Nettbutikk - Tiriltunga Hvordan distribuere: –Med Bring. –Mulige valg med ulik pris Til postkontor Til døren Til døren over natten Fra når: –1 nov Til hvem: –I oppstart til eiere og ansatte. Når stabil drift, til alle. Utfordringer? –Ja, men løsbare mener vi… 12

13 Nettbutikk - Pilot sortiment Matskatter Eldhus: Eldhusrøkt Pinnekjøtt kappa 1 kg Hel tiriltunge 1,2 kg Smalahove ½ stk Sogndal/Tynset: Vestlandsfår skåret 90 g Sognemorr snabb 250 g Rødvin snabb 350 g ( Jule-snabb til jul) St. Kristina spekepølse 800 g hel Siliana skåret 130 g Haugpølse skåret 150 g St Kristina skåret 80 g Æra skåret 80 g Fenalår langtidsmodnet skåret 80 g St. Kristina spekepølse 80 g Volumprodukter Gilde spekeskinke skåret 150 g Birkebeinerskinke skåret 100 g Favoritt salami skåret 150 g Pepperoni skivet 130 g Pinnekjøtt frå Vestlandet kappa, 1 kg 13


Laste ned ppt "KJØTTCOMPAGNIET. «KJØTTCOMPAGNIET» En effektiv og fokusert mangfoldsmodell."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google