Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø 01.10.2015 Foto: Hans Erik Elmholdt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø 01.10.2015 Foto: Hans Erik Elmholdt."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt

2 ET NYSKAPENDE NORDLAND - INNOVASJONSSTRATEGI FOR NORDLAND HAR DET BETYDNING FOR DET OPPLEVELSESBASERTE REISELIVET I NORDLAND?

3 Smart spesialisering i Nordland? Hvorfor og hvordan? Utgangspunkt i VRI-prosjektet og diskusjoner om hvordan utvikle det internasjonale arbeidet og arbeidet med innovasjon i Nordland. VRI-styret oppfordret NFK til å sjekke ut S3- plattformen. I februar 2013 vedtok fylkestinget en egen FoU-strategi, og i den forbindelse meldte vi oss inn i plattformen som region nr. 100 og første region utenfor EU. Gjennomført en analyse av innovasjonspotensialet i Nordland (Nordlandsforskning: SMART 4H). Drøftet samarbeidspartnere; virkemiddelaktører, FoU miljø, næringsliv osv. Omdannet analysen til politikk vedtatt i FT-sak 123/2014, t nyskapende Nordland- Innovasjonsstrategi for Nordland

4 Innovasjon og opplevelser Innovasjon – store og små endringer og forbedringer i produkt, prosess, ledelse eller organisering i en bedrift, organisasjon eller nettverk Opplevelseskonseptet – opplevelsesøkonomien handler om prosesser og produkt som skaper meningsfulle opplevelser. Det handler om en næring som har opplevelses som primærprodukt. Men også om bedrifter som har opplevelser som et sentralt element i sine produkt eller tjenester, og som på denne måten gir økt innovasjon og verdiskaping. Opplevelser handler også ofte om lokal utvikling og den sosiale strukturen i en destinasjon. Offentlig tilrettelegging og service er også en del av opplevelsestilbudet Foto: Roger Johansen

5 Nye reisemønstre utfordrer oss Fra reiseliv til opplevelser –kundene ser etter meningsfulle, forståelige helhetlige leveranser som er individuelt tilpasset Fra grupper til individ –Hver enkelt kunde etterspør sin unike opplevelse og flere må samarbeide for å kunne tilby helhetlige opplevelser –Reise, vertskap, mat, natur, steder og kultur blir integrerte biter i kundens totalopplevelse Kundereisen –Hvordan organisere og tilby helhetlige opplevelser som starter når kunden leter etter feriemål og som slutter når kunden er kommet hjem? Destinasjonsutvikling –Hvordan sikre bærekraftige destinasjoner med en oppgavefordeling mellom offentlig sektor, kulturaktører og næringslivet? Herunder fellesgodefinansiering.

6 Hvordan få våre gode opplevelser ut i markedet ? Våre konkurrenter er internasjonale Vi har et unikt ressursgrunnlag Vi mangler gode strukturer og system for å nå ut i markedet Konseptualisering – hva er våre hovedprodukt –Sykkel ? –Kajakk ? –Nordlandsbanen ? –Hurtigruta ? –Matopplevelser ? –Festivaler ? –Øyværinger ? …. Er de store nasjonale kampanjenes tid over?

7 Innovasjonsstrategien – opplevelsesbasert reiseliv Reiseliv ikke en bransje i tradisjonell forstand Et verdiskapingssystem bestående av flere bransjer og virksomheter Fellesnevner – verdiskapingen skjer med basis i reisevirksomhet og besøk av nordmenn og utlendinger Innovasjon på tvers av sektorer Innovative destinasjoner Behov for et bredere kunnskapsgrunnlag

8 INNOVASJON Markedsinnovasjon Produktutvikling Kompetanse - FoU Visjon/mål: Innovative Destinasjoner INNOVASJONSSYSTEMET roller, virkemidler, fellesgoder

9 Ny opplevelsesstrategi Reiseliv, mat og kulturopplevelser Mye har skjedd – opplevelses i fokus, bedriftsnettverk, forskning og kunnskapsutvikling, destinasjonsselskapene og Innovasjon Norge Utfordring med mange små bedrifter og aktører – hvordan lager vi strukturer og virkemidler som fungerer i forhold til utfordringene? Tilrettelegging, produkt og markedsutvikling Ulike roller i utviklingsarbeidet Hva tar vi tak i framover? Foto: Øystein Lunde

10 Dette gjør vi i Nordland Reiselivsmessig infrastruktur / tilrettelegging for næringsutvikling –Destinasjonsutvikling Arena Nordland Interreg Europa – Innovative Destinations –Ressursgruppen for reiseliv –VRI Produktinnovasjon-/utvikling opplevelsesnæring Samisk reiseliv i Lulesamisk og Sørsamiske områder Sykkelturisme Kajakkturisme Vandreturisme Utvikling av parker (Trollfjell Geopark, Okstindan Landskapspark m.f.) Opplevelseskonsepter (Nordlandsbanen, Verdensarv Vega, Træna/Hawaii, Kystriksvegen/Backpacker/ Slow Travel)) Rute- og charterutvikling fly

11 Hva vi gjør i Nordland Produktinnovasjon-/utvikling opplevelsesnæring forts. –Matopplevelser –Kulturnæring SKREI I Christian Fredriksens gründerånd Jektemuseum Bodø Sjønstå Gård/Sulitjelma Via Querinissima Pilegrimsleden Kulturnæringskonferanse Markedsinnovasjon NordNorsk Reiseliv Bedriftsnettverk Destinasjonsselskap

12 Takk for oppmerksomheten Foto: Ernst Furuhatt Vi har fokus på opplevelser! Foto: Ingvill Bang


Laste ned ppt "Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø 01.10.2015 Foto: Hans Erik Elmholdt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google